Jump to content

Er seiling risikabelt og farlig ?

kointa

Recommended Posts

Det at du ikke bruker øya har ikke så mye med saken å gjøre egentlig ... de fleste seilbåter har badestige. Sikkert ikke alle, men sånn er det med motorbåter også.

Jeg bruker da øya like mye som de fleste, og du bekrefter bare det jeg sa med resten av setningen din..

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

...ha!

DA har vi det.

Etter bare et short blikk på innlegg 43 og selvfølgelig ordentlig matematikk ved to glass melk er det avgjort for min del.
Gjennomsnittlig er det 7 + 16 + 49 + 8 = nesten 101% på i rekkefølge motorbåt, kajakk, åpen motorbåt og personlig vannkraft (what ever this is...) som dør.

Ergo, eneste konklusjon blir at alle Dere med motordreven båt og/eller pontong uten seil er nesten-døde allerede. :rolleyes:

Og da spør her virkelig noen om seiling er farlig? .. altså ...ærlig talt..... :confused:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ser badestige er nevnt flere ganger popover I strengen.

Hvor mange har fysisik sjekket om de greier å få ut/ned stigen fra vannet?

Mange av de innfeldte er knotete å få ut. De som er hengslet oppoverer ofte festet med strikk/tau eller harde klemmer og umulige å få ned for en som ligger I vannet.

Går greit I Mariell, nå som jeg har lært meg teknikken. Plundret veldig første gangen jeg prøvde.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Her er statistikk fra US Coast Guard over ulykker fordelt paa baattype. Statistikken er hentet fra http://www.uscgboating.org/assets/1/AssetManager/2013RecBoatingStats.pdf

bilde

Fakta er ting man kan like. Denne er meget bra, og stemmer selvsagt med det bilde man ser i Norge. Det er nettopp derfor arbeidsgruppen kom frem til at det var nødvendig at åpne småbåter skulle ha vestpåbud.. Det er av den grunn at disse båtene og dets førere er de som forårsaker flest ulykker..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er jo også langt dyrere å forsikre en motor båt, enn en seilbåt, muligens med unntak for snekker.

Topphastighet på båt kommer inn i bildet. Prisen på forsikring på motorbåt stiger kraftig med maksimal fart, gjør vesentlig mer utslag på pris enn båtens verdi.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Ser badestige er nevnt flere ganger popover I strengen.

Hvor mange har fysisik sjekket om de greier å få ut/ned stigen fra vannet?

Mange av de innfeldte er knotete å få ut. De som er hengslet oppoverer ofte festet med strikk/tau eller harde klemmer og umulige å få ned for en som ligger I vannet.

Går greit I Mariell, nå som jeg har lært meg teknikken. Plundret veldig første gangen jeg prøvde.

Jeg vil tro at om jeg detter uti, så er sjansen størst for at jeg blir hengende på siden av båten i sikkerhetsselen uten noen særlig mulighet til å ta meg bak til akterspeilet ganske stor (note to self: må flytte jackstay'ene). Det er jo greit nok når jeg seiler sammen med andre, så slipper de å lete etter meg ihvertfall. Men når jeg seiler alene lurer jeg nesten på om jeg ikke sjansene er bedre uten livline, og med PLB isteden....

Det er jo også langt dyrere å forsikre en motor båt, enn en seilbåt, muligens med unntak for snekker. Hadde det vært farligere med seilbåter hadde de selvsagt vært dyrere.

Trygve

Nå er det vel ikke faren for å ramle over bord og å dø som er hva som forsikres, men båten og de kostnader en reparasjon og/eller tap av denne vil koste.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

:yesnod:

Det bekrefter også det du "glemte" å si, at ikke alle motorbåter har badeplattform eller stige. So there, smartass!

Smartass??? :giggle: In Your dreams. Nei sikkert ikke alle men du vet jeg har et poeng. Og jeg påstår alle fabriksbyggede båter nyere enn 1990 har dette.. Det gjelder dog ikke seilbåter..

:yesnod:

Smartass??? :giggle: In Your dreams. Nei sikkert ikke alle men du vet jeg har et poeng. Og jeg påstår alle fabriksbyggede båter nyere enn 1990 har dette.. Det gjelder dog ikke seilbåter..

Nei, jeg vet ikke du har et poeng. Jeg vet du har framsatt en påstand du ikke kan dokumentere. Finner forøvrig ikke i farta hverken motor eller seilbåter på finn uten hverken badestige eller plattform, men det er nå engang ikke min oppgave å sannsynliggjøre påstanden din, så den blir inntil videre arkivert i skuffen for tull og tøys ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Er du treg. Hvis du leser noen innlegg tilbake ser du at det blir bekreftet av flere seilere også. At jeg skal Google noe "alle" vet for deg kan du glemme.

Mouche.,.. Nei ikke i Gjerstad.. Har jeg sagt at det er så inni gledens mange? Jeg har bare sagt at der finnes og det bekreftes også av andre.. Hva er problemet med den påstanden?

Redigert av hifo (see edit history)

Problemet med å falle overbord er at det gjerne ikke er flatt vann når man faller i vannet, er det mye bølger så er ikke badeplattform/hekken på båten det sikreste stedet å ta ombord en person igjen. Det er livsfarlig

Er man alene så er det selvsagt eneste alternativ men er det noen ombord så er det mye sikrere å ta folk ombord på siden av båten via et fall, i motorbåt bruker man da....

Redigert av Enzo (see edit history)

Problemet med å falle overbord er at det gjerne ikke er flatt vann når man faller i vannet, er det mye bølger så er ikke badeplattform/hekken på båten det sikreste stedet å ta ombord en person igjen. Det er livsfarlig

Er man alene så er det selvsagt eneste alternativ men er det noen ombord så er det mye sikrere å ta folk ombord på siden av båten via et fall, i motorbåt bruker man da....

I motorbåt når det ikke er flatt hav, så tar man selvsagt personen ombord fra gangbanen på utriggeren eller direkte fra flytebryggen eller kaia

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49409147&searchclickthrough=true

Det tok meg 1 sekund å finne en på finn hvor du ikke kan klare å få ned trappen når du flyter på skjegget i vannet alene. ..

Fortsatt i tvil quantrum?

Sukk, dette er altså en båt _med_ badestige, og den er produsert før 1990. Jeg søkte årsmodell fra 1990 og opp for å finne noe som var relevant for påstanden din. Vi må visst arkivere deg i samme skuff, altså den for tull og tøys. At lina til badestigen er surra fast i rekka kan man jo stille spørsmålstegn ved, men jeg ser ikke det helt store problemet når båten ligger til land...

Det er jo veldig fristende å utnytte åpent akterspeil til å få MOB ombord, akkurat hvorfor er det livsfarlig? Ser for meg at båten blir liggende på tvers av vind og sjø, og det farlige er vel først og fremst å prøve å ta opp MOB på le side? Er sjøen så grov at man må ha baugen imot, skjønner jeg derimot godt hva du mener.

Venter fortsatt på hifos dokumentasjon på seilbåter uten BADESTIGE!

Forøvrig er det tre regler som gjelder;

1. Ikke ramle over bord

2. Ikke ramle over bord

3. Ikke ramle over bord

Spiller ingen rolle hvilket fremdriftsmiddel båten er utstyrt med! Forøvrig er det vel enkelt å feste et tau i en del av disse badestigene slik at man enkelt kan dra i tauer og derved løsne/få ned badestigen hvis man skulle være uheldig å bryte en av de tre reglene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...