Jump to content

Er seiling risikabelt og farlig ?

kointa

Recommended Posts

Da er konklusjonen at seiling\seilbåt er uten risiko såfremt man er en dyktig seiler som ikke glemmer , ikke gjør feil til tider, og som tar alle , absolutt alle nødvendige forhåndsregler.. Da er jeg helt enig..

Dvs at alle har hatt rett og tilogmed jeg fordi jeg hevder at ikke alle er perfekte og husker alt i forbifarten..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Det er også på en motorbåt fullt mulig å knyte fast badestigen så den ikke kan brukes til å redde seg opp ... bare nevner det i tilfelle "noen" her ikke har tenkt på det :giggle:

Når jeg I går nevnte dette med at det ofte er vanskelig å få ut/ned badestigen, Var det IKKE min intensjon å starte en Motorbåt vs Seilbåt krangel.

Intensjonen var å minne om viktigheten av å sjekke om det var mulig.

F.eks.

Har sett både motor og seilbåter hvor badtrappen er festet opp med stramt tau.

Har sett motorbåter hvor jolla I snappdaviter umuligjør å få trappa ut.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Når jeg I går nevnte dette med at det ofte er vanskelig å få ut/ned badestigen, Var det IKKE min intensjon å starte en Motorbåt vs Seilbåt krangel.

...

Har sett motorbåter hvor jolla I snappdaviter umuligjør å få trappa ut.

Hehe, nei det må vel heller TS ta ansvaret for. Sikker seilas starter inni hodet, uansett båt. Svikter det allerede der kan ikke noe utstyr eller annet veie opp.

Guest Avmønstret#

Jeg tror seilbåteire som faktisk bruker båten til å seile, altså seilere, lever lengre og sunnere. Det er grådig upraktisk å drikke/spise underveis. "Underveis" tar jo ofte lang tid og drikke/spise begrenser seg naturlig slik at seilere holder kroppsvekta nede :-), i hvertfall i noen grad.

Når jeg var på Koster i påska så forsvant seilerne ut på joggetur om morgenen mens motorbåtfolkene (som lå samlet lengre inn) ryddet etter nattens grill/skjenkeslag nr x på rad.
--------------

Så helsetips for å redusere helserisikoen og farlig adferd ifht egen helse, kjøp seilbåt og prøv å gjør som seilerne gjør.

Men det er klart, med redusert helse og økt alder kan jo alle havne i en trawler til slutt.

Kommentar fra moderator: Til alle:

Tråden er ang. sikkerhet og bruksområde for seilbåter.

Diskusjon motorbåtfok vs seilbåtfolk er uønsket. Dette har vært policy siden baatplassen startet for 12 år siden. Fortsetter det blir tråden stengt

Nettopp, derfor spurte jeg om hvorfor det er livsfarlig når sjøen ikke er så grov. I tilfelle det var noe annet jeg ikke hadde tenkt på.

De fleste båter har et overheng på hekken, enten skrog eller badeplatform, det skal nærmest null bølger til før denne klapper litt opp og ned, få hodet under der og du er ute å sykle alvorlig.

Denne irriterende småplaskingen man hører om natten kan være et virkelig faremoment om man ligger i vannet.

Fra båten ser det da slett ikke farlig ut, men fra vannet er det noe helt annet. Jeg har hatt folk på bading på flatt vann på 5000meters dyp der jeg virkelig begynte å lure om dette skulle gå bra når de skulle opp igjen. 12tonn som pupper 30cm opp og ned stopper ikke mot en solbrent skalle

De fleste båter har et overheng på hekken, enten skrog eller badeplatform, det skal nærmest null bølger til før denne klapper litt opp og ned, få hodet under der og du er ute å sykle alvorlig.

Sant nok, snodig plassering av badestigen på de fleste båter, med andre ord. Dvs. så lenge formålet er bading klarer vel de fleste å overleve, men er det en bevisstløs person man skal ha ombord vil det vel være fristende å gjøre det via badeplattform eller stige ...

Er han bevisstløs så merker han jo ikke at han dauer :)

Nei det er sant, sånn sett ganske humant i seilbåt, der blir du slått bevisstløs av bommen før du drukner. I motorbåt må du vel få slipset i viftereima for å nyte godt av tilsvarende ...

:lol: Er det blitt status å ha en båt hvor man merker minst før man dauer nå ? :giggle: På de motorbåtene med større dieselmotor funker det å sette truten inn i innsuget uten luftfilter og bare la vacumet dra innmaten din opp og ut også.. :pray:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Et moment som ikke er tatt opp er at seilbåt ofte ikke er den første båten du har. Jeg kjenner bare en som gikk rett på seilbåt uten noe som helst erfaring. Selv har jeg mistet tallet på hvor mange motorbåter jeg har hatt før jeg gikk over til seilbåt. Med erfaring kommer også anerkjennelsen av at man av og til trenger nødutstyr, jeg har trengt det uten å ha hatt det i motorbåt ved mer enn en anledning.

Seiling krever også en del planlegging, og når man planlegger så blir man mer forberedt. Man må lære å seile, og da lærer man også om det som kan gå galt.

Man seiler også ofte når motorbåtene ligger i havn. Senest i forgårs dro vi ut og fikk en fantastisk seiltur rett etter å ha snakket med en hobbyfisker som kom inn og anbefalte oss å ikke gå ut p.g.a. vind. Hørt sånt, det er jo vinden vi leter etter. Vi hadde fris brisk i 7,5 timer og hadde det ikke vært jobb på mandag ville vi sikkert seilt enda.

Jeg tror rett og slett at erfaringen som mange seilere har, planleggingen som må til og forholdene man seiler i gjør at man får et større fokus på sikkerhet som seiler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...