Jump to content

Er seiling risikabelt og farlig ?

kointa

Recommended Posts

hifo skrev On 19.6.2014 at 9.21:

Men dette og mange andre innlegg handler om brukeren og ikke båten i seg selv.. Det bør være udiskutabelt at risikoen for skade er større i seilbåt enn motorbåt såfremt de brukes likt.

Her setter du først fingeren på det meningsløse med å diskutere sikkerhetsutstyr slik. Samtidig bommer du likevel, på neste setning i sitatet ovenfor:

Man kan ikke diskutere snørr eller barter, og si at man snaker om samme sak. Eller sammenligne epler og pærer. Seilbåt og motorbåt har forskjellig bruksområde, selv om de av og til brukes på samme måte også.

kointa skrev On 19.6.2014 at 1.11:

Etter å ha opplevd forsommeren for første gang her på Østlandet, så slår det meg at seilfolk har mye mye mer (synlig) sikkerhetsutstyr enn motorbåt folket, nesten uten unntak, Redningsflåter, redningsliner, nød peilere, radar osv osv, men er mye av dette gimmick ? Eller er det virkelig slik at alle seilere driver med havseilas ? :crazy::crazy:

Siden dette har utviklet seg til å bli en diskusjon som ligner "hvem er best, de som har seilbåt, eller de som har motorbåt" (var det egentlig hensikten med tråden?), siterer jeg trådstarters første innlegg ovenfor.

Risiko har man uansett båttype eller avstand til land. Det er for eksempel ett fett om du er alene i båten og faller i vannet en nautisk mil fra land, eller midt ute på havet (hvis du ikke er supersvømmer, da).

Å antyde at seilere har sikkerhetsutstyr som "gimmik" er vel som å si at lastebiler har sikrere bremser som "gimmik". Man trenger de ekstra marginene det gir, og håper at det ikke blir bruk for den ekstra sikkerheten. Man oppfører seg slik at man tar hensyn til risikoen, uansett hvor man er med båt.

Jeg synes det er et mye mer interessant spørsmål: Hvorfor vinker/hilser ikke motorbåtfolk og seilbåtfolk på hverandre ute på vannet?

Det er selvsagt andre sikkerhetskrav ved havseiling eller uttaskjærs i frisk vind, da man gjerne seiler. Ingen seilere fjerner sikkerhetsutstyret nærme land, bare for å fjerne mistanke om at man liksom skal "brife" med det. Eller ha det som gimmmikk. Herregud, for en problemstilling.

Ikke tro at det er forskjell på seilere og motorbåteiere når det gjelder ønsket om å være verdensmester. Noen gir heldigvis blaffen i det statusmessige, uansett båttype.

Men "Den lille mann" er overalt.

"Hvis du tror du kan være en vinner i "rotteracet", hva er du da?"

Svar: En rotte.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Erik skrev On 19.6.2014 at 10.11:

Tiltredes.

Jeg er litt i tvil om hva du mener med "brukes likt". Mener du at det er like trygt å dra til Shetland i en snekke som i en seilbåt, eller er det kun når seilbåten går for motor i samme skjermede farvann som snekka at de brukes likt og kan sammenliknes, og at da er risikoen er større i Seilbåt ?

Du har jo et poeng eller to her , men som du ser på filmen over så kunne man kjørt aldeles trygt i samme vind sjø med motorbåt uten slikt stress..

Sydvesten skrev On 19.6.2014 at 10.18:

Det er påfallende å spørre om du noen ganger har vært i seilbåt og har noen som helst erfaring med den?

Spørsmålet måtte komme og ja , jeg har vært i din.. :lol: Har du glemt? + ett par andre bavariaer..

Ang fribord er det mulig jeg blander begrepene .. Er ikke fribordet man i en sjekte har innvendig fra dørken og opp til innsiden av dollbordet? Det er jo tilnærmet borte på mange seilbåter.. Så det med å komme opp i båten etter at man har falt uti.: Mener å ha lest noen tråder her om akkurat den fatale konstruksjonen noen seilbåter har som er umulig å klatre opp i..

Ser jo fort at det er mange som er uenige i det faktum at det er mere risiko å seile enn kjøre sånn generelt ( ikke uansett sjø selvsagt) , men jeg antar de fleste er \har seilbåt av de som er uenige..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

hifo skrev On 19.6.2014 at 11.30:

Du har jo et poeng eller to her , men som du ser på filmen over så kunne man kjørt aldeles trygt i samme vind sjø med motorbåt uten slikt stress..

Nå var jo dette en liten regattabåt. Vanligvis står man ikke og henger under bommen i frisk medvindsseilas, med mindre man har et dødsønske.

Nei jeg ser jo at det ble gjort feil i videoen , men alle dere som seiler har vel hatt nestenulykker med bom , snublet i tau og vinsjer eller? Poenget er at det er flere ting på en seilbåt som som utgjør en risiko enn i en motorbåt som det faktisk holder å holde seg fast i roret med..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Seiling vet jeg lite om, men ser jo at lite seilbåter faktisk seiler. Ser også at mange har livbøye hengende på rekka. Utover dette tror jeg ikke de har mer sikkerhets utstyr enn motorbår. Er vel slik at på åpent hav i dårlig vær er seilbåter tryggere?

hifo skrev On 19.6.2014 at 9.21:

Men dette og mange andre innlegg handler om brukeren og ikke båten i seg selv.. Det bør være udiskutabelt at risikoen for skade er større i seilbåt enn motorbåt såfremt de brukes likt.

Går du ikke her i samme fella selv, og sammenligner seiling med det å kjøre en båt for motor?

Du kan nemlig fint kjøre seilbåter for motor også, og da er ufrivillig jibb nesten helt fraværende :saint:

Seilbåter har primært 2 situasjoner der de kan være farlige(re) enn motorbåter. Det ene er MOB under seil, det andre er ufrivillig jibb. I de fleste andre situasjoner opplever jeg det som langt tryggere i seilbåt enn i motorbåt. De har bedre sjøegenskaper, de er selvrettende, og de har to separate fremdriftssystemer, hvorav den ene er helt uavhengig av medbrakt energi (strøm + drivstoff).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Ang fribord er det mulig jeg blander begrepene .. Er ikke fribordet man i en sjekte har innvendig fra dørken og opp til innsiden av dollbordet?

Du har helt rett i at du blander begrepene :smiley: Fribordet måles fra vannflaten og opp til det laveste punktet kan renne inn i båten. Hvis båten senkes ned i vannet tilsvarende høyden på fribordet vil den synke.

Så det med å komme opp i båten etter at man har falt uti.: Mener å ha lest noen tråder her om akkurat den fatale konstruksjonen noen seilbåter har som er umulig å klatre opp i..

Her må du som skrevet lenger opp her sammenligne epler og epler. Er det lettere å klatre opp i en 35 fots motorbåt enn en 35 fots seilbåt. Eller en 22 fots motorbåt enn en 22 fots seilbåt? Badestige er vel standard for de aller fleste båter. Det finnes selvfølgelig enkelte større seilbåter hvor badestigen er umulig å løse ut alene hvis man ligger i vannet, men det kan ikke tas til inntekt for at seilbåter generelt er vanskeligere å entre fra vannet. Uansett er slike seilbåter som regel såpass store at det i de fleste tilfeller er flere ombord som kan hjelpe til.

Et annet moment er hvordan man skal få ombord en som ikke kan hjelpe til selv. I en seilbåt er taljer, vinsjer, løftebommer osv alltid standardutstyr. Det er det ikke i en motorbåt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

trådstarter lurte jo spesifikt på om seiling innebærer risiko for de ombord, og egentlig ikke om det er farligere sammenlignet med ombord i en motorbåt. Jeg har tenkt mye på hva som er sikkerhetsmomenter ombord i min seilbåt og rangerer disse omtrent som følger:

- ramle (bli slått) over bord

- bom i hodet

- bli slått av storseilskjøtet

- fall i cockpit, evt ned luka i grov sjø

- skolding ved matlaging i høy sjø

- klemskader på skjøter/fall/vinsjer

- skader fra rigg som faller ned, evt skader fra rigg på fartøy

- nedsatt funksjonsevne grunnet sjøsyke eller evt sykdom (alene ombord)

- friksjonskader fra skjøter/fall

- skader på tær ved å gå på dekk uten sko

Det aller meste av dette er det lett å unngå i teorien, men i uvante situasjoner når man er trøtt gjøres det ofte feil

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Tror det er litt lurt å sammenligne epler med epler og pærer med pærer.

I nordsjøen med 30 - 40 knop og 6 - 7m bølger ville jeg definitivt følt meg tryggest i seilbåt. (Har dog ikke prøvd dette i motorbåt)

Seiler man en turbåt og har ting på stell ser jeg ikke det store faremomentet mot en motorbåt.

Å dra videoen ovenfor blir som å sammenligne å sykle med å putte en passe erfaren sjåfør i en NASCAR bil....

Det finnes mange variasjoner innenfor både seilbåt verdenen og motorbåtverdenen. Så en bit fra motorbåtløp i USA. Der døde 1 deltagere hvert år....

Kan det ligge noe i at seilere har mer fokus på sikkerhet og oftere går utaskjærs/ lenger distanser?

Går ut i mere vind/bølger?

Har lest om en del motorbåter som har gått ned, men ikke en av dem har hatt livflåte....

Klart at mye vind og ønsket om å vinne regatta er noe som øker sikkerhetsfaktoren, og kanskje med lite trent mannskap,.

Men spørsmålet fra trådstarter er mer om hva er tryggest/farligst hvis man sammenligner det å seile / kjøre /motre (kall det hva du vil) i likt farevann.

Ta en titt på sjøen en fin sommerdag med god bris, så gir svaret på spørsmålet ditt seg selv.
SELVFØLGELIG er seiling både risikabelt og livsfarlig !

Det er jo derfor ALLE seilbåter har seilene godt tullet sammen og går for motor hele tiden :yesnod::lol::lol::lol:

WGM skrev On 19.6.2014 at 15.30:

Ta en titt på sjøen en fin sommerdag med god bris, så gir svaret på spørsmålet ditt seg selv.

SELVFØLGELIG er seiling både risikabelt og livsfarlig !

Det er jo derfor ALLE seilbåter har seilene godt tullet sammen og går for motor hele tiden :yesnod::lol::lol::lol:

Og tilsvarende mange motorbåter tør ikke engang å gå ut av havna den samme dagen! De lar heller ungene bade mellom båtene. Mye tryggere :lol:

WGM skrev On 19.6.2014 at 15.30:

Nei, nei, nei, ikke tale om, jeg er så gnien at jeg unner Mr.Perkins minst mulig gange, diesel er dyrt :lol:

I forhold til før, da jeg stort sett hadde saktegående motorbåter i tre, føler jeg meg mer utsatt nå ombord i glassfiberproduktet på 44'. Grunnen til dette er at nå tør jeg stikke lengre ut og ikke minst ut i drøyere vær enn jeg gadd med motorbåtene. Før holdt jeg meg mest innaskjærs og gikk ikke ut uten at det var OK vær. Med andre ord; seilbåten føles tryggere, men samtidig oppsøkes farene i større grad. Sammen med løpende tauverk, bom på ville veier og lignende forstår jeg godt at man da kan oppleve seilbåt som et farligere alternativ på sjøen. Uten at det nødvendigvis er det.

Her er statistikk fra US Coast Guard over ulykker fordelt paa baattype. Statistikken er hentet fra http://www.uscgboating.org/assets/1/AssetManager/2013RecBoatingStats.pdf For aa kunne trekke en entydig konklusjon, burde en ha visst hvor mange baater av de forskjellige typene som finnes, og hvor ofte de brukes. Men ut fra statistikken nedenfor, er det ihvertfall ikke mulig aa konkludere at seilbaater er farligere enn motorbaater.

bilde

Framtia skrev On 19.6.2014 at 12.32:

trådstarter lurte jo spesifikt på om seiling innebærer risiko for de ombord, og....

Risiko for hva? Ha det gøy, spennendeog utfordrende? I så fall er svaret et rungende Ja!

Om spørsmålet var risiko for å dø? Tja, det er vel langt større risiko for å dø i senga en i eller fra en seilbåt! B-) Livet innebærer en lang rekke risikoer, og noen liker å utfordre disse.

Aileen ll

Herman skrev On 19.6.2014 at 11.55:

Badestige er vel standard for de aller fleste båter. Det finnes selvfølgelig enkelte større seilbåter hvor badestigen er umulig å løse ut alene hvis man ligger i vannet, men det kan ikke tas til inntekt for at seilbåter generelt er vanskeligere å entre fra vannet. Uansett er slike seilbåter som regel såpass store at det i de fleste tilfeller er flere ombord som kan hjelpe til.

Off topic: Hele filmen "Open Water 2: Adrift" handler faktisk om en gjeng som glemmer å legge ut badestigen før de hopper uti på åpent hav :-)

Det er nå krav om at man skal kunne komme opp i båten med tunge våte klær og oppblåst vest uten assistanse. Kravene er nedfelt i nye EU direktiver for fritidsbåter og skal være implementert fra 2017. Moro å se hvordan de blir på båter med svære nedfellbare badeplattformer. En taustige som noen har holder bare ikke. Sweden rescue snakker hver gang det er båtmesse i Göteborg om dette og SXK og flere andre blant annet norske interesser har jobbet lenge inn mot EU kommisjonen for å få gjennomført denne oppdateringen.

Er vannet kaldt har du bare et forsøk før du ikke orker å holde deg fast med fingrene. Dessuten bør badestigen gå et stykke ned i vannet (fruen ombord fikk sveist på et ekstra trinn).

Ole
S/Y Algol

Med både seilbåt og motorbåt kunne man gjort dette aldeles trygt og uten stress som du sier. Og så fins det videoer som denne, og tilsvarende med motorbåt involvert isteden, som viser at ikke alle gjør det på en trygg og grei måte.

Forøvrig er spørsmålsstillingen her helt på trynet. Det er større variasjon innad mellom seilbåter og innad mellom motorbåter enn det nødvendigvis trenger være mellom seilbåter og motorbåter. Og til syvende og sist er det eneste risikomomentet av betydning mannskapet, ikke båten.

hifo skrev On 19.6.2014 at 18.06:

Ja og jeg har enda til gode å se en motorbåt av en viss størrelse uten badeplattform eller minst en fast stige så at seilbåt KAN være umulig å komme seg oppi igjen er en sannhet..

Det at du ikke bruker øya har ikke så mye med saken å gjøre egentlig ... de fleste seilbåter har badestige. Sikkert ikke alle, men sånn er det med motorbåter også.

hifo skrev On 19.6.2014 at 11.43:

Nei jeg ser jo at det ble gjort feil i videoen , men alle dere som seiler har vel hatt nestenulykker med bom , snublet i tau og vinsjer eller? Poenget er at det er flere ting på en seilbåt som som utgjør en risiko enn i en motorbåt som det faktisk holder å holde seg fast i roret med..

Ikke egentlig så veldig mange nei, mange flere nestenulykker med motorbåter som ikke følger med ... i seilbåt påfører man først og fremst seg selv risiko, i motorbåt først og fremst andre, kanskje?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...