Jump to content

Hva slags batteri til ankervinsj?

zooper

Recommended Posts

Jeg er bestillinsklar for en baugmontert ankervinsj til en 36 fots seilbåt.

Spørsmålet mitt er hva jeg bør velge for batteri.

Jeg ser følgende alt

alternativer:

1 Kople til ett av to 100 Ah forbruksbatterier akterut på hver side av motor.

2 Flytte ett av forbruksbatteriene fram i baugen for å få mindre fall i ampere samt kunne spare noen slakter på tynnere kabler. Dagens plassering gir perfekt ballast i båten med ett på hver side akterut.

3 Strekke kabler til eksisterende startbatteri (lite)

4 Kjøpe et nytt stort startbatteri.

5) Legge til et tredje stort forbruksbatteri og plassere dette i baugen. Selv om det høres besnærende ut å ha større kapasitet på forbruksbanken er jeg usikker på konsekvensene i forholdet mellom lading og utladning.

I forhold til kopling mot forbruksbatteri lurer jeg på om dette er noen god ide da mye av kapasiteten kan ha vært tømt av forbruk, samt om de vil tåle eller klare å drive en vinsj. Startbatteri koples fra i uthavn og vil således være fulladet bestandig. I tillegg er et startbatteri laget for å kunne levere mye strøm til en starter, og således kanskje mer egnet til å drive en ankervinsj?

De fleste er enige om at det lønner seg å kjøre vinsj via startbatteriet. Poenget er ofte også at idet du har startet motoren får du lading til batteriet og da gjør det ikke noe om du bruker strøm til vinsjen. Og startbatteriet har mer CCA enn forbruksbatteri.

Hos deg ville jeg sagt at du kan kople det til startbatteriet, men hvis du vil være mer sikker på at du har strøm nok kan du kjøpe ett som er større. Men vinsjen bruker ikke totalt sett mange A. Hvis den trekker 50-100A i feks 2minutter bruker du ikke mer enn kanskje 2-3A totalt. Så mest sannsynlig går det bra med startbatteriet du har. Iallefall så lenge du starter motor først.

Sikkert mener de fleste at de tyngste lastene bør lastes over startbatteriet. Som hos de fleste har langt mindre kapasitet enn forbruksbanken. Personlig har jeg aldri skjønt den filosofien. På Hulda ligger startbatteriet konstant fullt av strøm og blir dullet med. Det skal funke når alt annet knekker sammen. Så kommer det an på hvor stor winch du har kjøpt deg. Ankerwinchen til Hulda er på 1 kW. I baugen er det montert et 170 Ah startbatteri med CCA 1020 A. Dette batteriet server winchen og baugpropellen som er på 6 kW. Winchene akterut går på forbruksbanken. Her er det en skjøtewinch (kommer en til) og en fortøynings/ankerwich på 1 kW.

Dynamoen som skal blåse strøm inn på batteriene er hos meg på 79 A, lader maks. på 14,8 V. Mulig jeg hadde vurdert annerledes om jeg hadde hatt dynamo på et par hundre A, med intelligent laderegulering. Den regulatoren jeg har er stokk dum.

Om jeg skulle lagt opp noe slikt tror jeg at jeg ville havnet på et batteri i baugen med egen Ctek eller tilsvarende 12v/12v ladesystem for å slippe de tykke kablene forover. F.eks. et Optima Redtop med høy CCA-verdi. Batteriet trenger jo ikke å være større enn 55Ah. Dette gir jo en teoretisk kapasitet på en drøy halvtimes bruk til en 1kW ankervinsj uten lading underveis, noe som bør dekke de fleste vinsjbehov om man ikke har stelt seg veldig dårlig til under ankringsprosessen.

Sannsynligvis har du en 12v fordeling forut eller midskips som er tilskrekkelig til å hente 20A til denne laderen fra og slipper kanskje hente noe som helst fra motorrom.

Mnjaa, tobixen, det er ikke så hakkande galt heller. For man kan si at en winch er på 1 kW, det er effekten. Men den har også et strømtrekk når den kjøres. Altså P=R*I*I, der P er effekt (W) og I er amp. (A). Der 1A=1C/s. Dessuten er V=W/A. Der er sammenhengen. Det som skjer i batteriet må nødvendigvis både være spennings- og strømtrekk, reduksjon av begge. Hva man i praksis vil si er tapping av batteriet. Så fremt jeg ikke er fullstendig på tur. Lenge siden jeg hadde dette på skolen. Derfor så måtte jeg titte i "University Physics, eight eddition" av Hugh D. Young, en herre med briller som colabånner, som har greid å skrive denne mursteinen på 1356 sider. Og det er ikke den eneste mursteinen han har gjort seg skyldig i :-)

Litt teoretisk utledning her:

Hvis en ankervinsj har en avgitt effekt på 1kW vil dette kreve en tilført effekt som ligger noe over. La oss si 1,5 kW da det er gearboks, el.motorens virkningsgrad å ta hensyn til etc. Kanskje enda mer. Dette er som fullt belastet.

Men ankervinsjen opereres ikke med full last som normalt. Hiving av anker krever kanskje bare 30-40% av maksimal avgitt effekt med enkelte høyere strøm/effektpeaker og da bruker heller ikke vinsja mer enn dette.

Har man et 55 Ah batteri fullt ladet tilster dette rent teoretisk at man skal kunne tappe et forbruk tilsvarende 55A i en time før batteriet er tomt. Dvs. et effektuttak på 660W (55Ax12V) kontinerlig over en times forbrukstid.

Nå vil det ikke rent praktisk være mulig å få dette til da det er andre faktorer som kommer inn her, men det bør gi en grei pekepinne på hvor man bør legge lista ang. batterivalget.

Kablene mellom batteri og vinsj må være dimmensjonert iht. høyeste oppnåelige strømtrekk for å unngå spenningsfall her.

Enig også i essensen av det Chiefengineer skriver. Hulda har en liten 7 A Ctek som lader baugbatteriet (220/12)V. Det går også (tykke) kabler forover fra midten av båten til baugbatteriet. Poenget er at baugbatteriet skal kunne ta del i en kinkig startprosess hvis påkrevet. Slike fete, fortinnede, mangetrådede kabler (90 kvadrat) koster en liten formue. Jeg fikk så mye jeg orket å bære i forbindelse med utfasing av en turbinstasjon offshore. Mange turer med max last på helikopteret.

Men hvis du bare skal drive en ankerwinch, så er det virkelig ikke nødvendig med et slikt gigantbatteri som Hulda er forsynt med.

Redigert av Hulda (see edit history)

Støtter chiefengineers løsning jeg også, men ville vurdert å legge til en fjernoperert hovedbryter mellom batteri i baugen og ankervinsjen slik at du får brutt strømmen dersom selve vinsjen skulle få merkelige ideer. Rimelige DC-DC ladere kan en få tak i på kinasider som aliexpress.com osv. Ser de har vanntette utgaver bla.

Jeg har egentlig grublet meg frem til at neste båt skal få et system uten skilledioder/ladeskillere/releer og annet surr, der forbruksbanken lades direkte med en "sprek" laderegulator, og så lades startbatteri og evt. andre eksterne batterier via egne DC-DC ladere fra forbruksbanken. På den måten kan en vel få tatt ut max. av dynamo, uten å koke de batteriene som bare trenger litt koselading.

Sikring og bryter er en selvfølge. På Hulda har jeg en fjernstyrt bryter fra BEP. Bryteren ligger helt inntil batteriet foran der.

Så her forleden at jeg har glemt sikringer for akterwinchene. Kjøpte et par slike: http://www.biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Sikringsholder-25232/, forbløffende høy kvalitet. Uansett pris, som heller ikke er gal, 199 kroner. Denne sikringsboksen har fortinnede tilkoblinger for kabelsko med 10 mm hull. Sikringen som følger med er på 150 A. Det er også en diode som varsler om et eller annet. Husker ikke om den lyser når alt er ok, eller omvendt.

Mnjaa, tobixen, det er ikke så hakkande galt heller. For man kan si at en winch er på 1 kW, det er effekten. Men den har også et strømtrekk når den kjøres. Altså P=R*I*I, der P er effekt (W) og I er amp. (A). Der 1A=1C/s. Dessuten er V=W/A. Der er sammenhengen.

Selvfølgelig er det riktig som du skriver, men det er allikevel "hakkende galt" å skrive "ankervinsjen trekker lite A", såfremt man ikke definerer 80A som "lite". Det var selvfølgelig meningen å skrive "ankervinsjen trekker lite Ah".

"Strømfall" er ikke like hakkende galt, men jeg holder en knapp på at det var meningen å skrive "spenningsfall". Når man trekker ut 80A fra forbruksbanken, vil spenningen falle betydelig på batteripolene - man har alltid et spenningsfall. Har man f.eks. halogenlys koblet til forbruksbanken (tilnærmet konstant R), så vil strømtrekket fra halogenpærene synke, effekten fra lampene vil synke mye, og de som er ombord vil ergre seg over at det blir mindre lys i kabinen. Dersom man derimot har en datamaskin koblet til via en strømforsyning, så vil effektbruken være konstant, og strømforsyningen vil trekke _mer_ strøm, da blir det jo helt feil å snakke om strømfall. Er det ingen forbruk koblet til forbruksbanken, så vil det heller ikke være noen strømtrekk, men spenningsfallet kan man fortsatt se på spenningsmåler e.l.

Totalt sett går det selvfølgelig mye mer strøm ut fra batteriet mens ankervinsjen går, så totalt sett er det jo ikke noe fall i strømmen. Annet enn at strømmen til ankervinsjen kan falle etterhvert som batterispenningen faller.

Spenningsfall er det ikke bare på batteripolene, men også over ledningene fra batteriet til ankervinsjen. Batterispenningen var kanskje 12.6V, faller til 11.5V over batteripolene mens ankervinsjen går, og faller ytterligere til 10V pga motstand i ledningene til ankervinsjen. Da er det helt feil å snakke om strømfall, ettersom strømmen i ledningene til ankervinsjen er eksakt det samme som strømmen som går gjennom ankervinsjen.

Dette er selvfølgelig en avsporing :-)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...