Jump to content

Kjøpe båt, sea ray sundancer el.lign.?

nibter

Recommended Posts

Heisann båtfolk!

Jeg er ny her på forumet, og vurderer å kjøpe meg en båt i nærmeste framtid.

Har sittet å sett litt på finn da jeg kom over denne skuta: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49130409

Noen som har erfaringer med denne typen, og er dette et "godt" kjøp med tanke på pris?

Har også sett litt på sea ray sundancer, men likte egentlig sittegruppen bak på nor-dan bedre

Setter stor pris på hjelp :)

BT

Fint båt, men relativt smal i forhold til lengden. Så man finner båter med mere plass dersom man vektlegger det.

Smal båt gir forsåvidt gode sjøegenskaper i røff sjø, og god fart.

Så den burde kanskje ha hatt litt mere motor, men alt er jo relativt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Takk for god hjelp!

Det er bare meg å min samboer som skal bruke båten, så trenger ikke all verdens med plass, men må ha en båt som man kan ha en langhelg i uten at man føler seg "kvelt"

I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke mer enn 300 000,- Må jo låne litt penger i banken. Men så er det vel slik at, jo nyere båt jo lengre nedbetalingstid kan man ha jo mere penger kan man låne :P

Ser for meg det blir en del turer fra Haugesund til Bergen, så då er det greit at den marsjer på minst 20-25 knop. Har ikke veldig mye erfaring med båtmotorer fra før, men det ser jeg ikke på som et problem. Mange rundt som man kan lære av ;)

Tenker også at det kan være greit med en liten bysse inni båten, men er ingen nødvendighet.

Om det er bensin eller diesel har jeg ikke lagt meg noen formening om. Tror ikke det betyr så mye for min del.

Andre båtmodeller mottas med takk :)

Redigert av nibter (see edit history)

Bensin avhenger jo mye av tank-kapasiteten. Siden forbruket er høyere enn diesel blir det oftere fyllestopp.

Og det er kanskje enklere å finne dieselpumpe enn bensinpumpe. Iallefall her nord...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Synes denne båten ser veldig fin ut, og er sikkert en båt man kan trives godt i. Personlig er nok også jeg også skeptisk til gammel bensinmotor. Var i samme sitasjon som deg for fire år siden. Det jeg så etter var en båt med god uteplass, soveplass til 4, dieselmotor og såpass oppgradert teknisk at jeg ikke kunne forvente en økonomisk smell med en gang. Jeg endte opp med en Sea Ray sundancer og angrer ikke et sekund på det. Amerikanske båter er mye billigere enn tilsvarende europeiske og kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg fant en med nesten ny stor dieselmotor og har kunnet nyte båtlivet uten noen form for problemer. Du har nok sett min om du har kikket på finn da min for tiden er til salgs. Min er nok noe over den du ser på i pris og derfor sansynligvis ikke aktuell, men du er allikevell hjertelig velkommen til en titt på min båt om du ønsker å få et inntrykk av båttypen. Uansett skal du ha lykke til med valget av båt.

Dette skjønner jeg ikke, steke egg og bacon på soverommet. Mye kjekkere å ha byssa i uteplassen, også mer å se på når en lager mat :)

Ja du har kanskje et poeng her :) Ikke no særlig å sove i bacon os.

Synes denne båten ser veldig fin ut, og er sikkert en båt man kan trives godt i. Personlig er nok også jeg også skeptisk til gammel bensinmotor. Var i samme sitasjon som deg for fire år siden. Det jeg så etter var en båt med god uteplass, soveplass til 4, dieselmotor og såpass oppgradert teknisk at jeg ikke kunne forvente en økonomisk smell med en gang. Jeg endte opp med en Sea Ray sundancer og angrer ikke et sekund på det. Amerikanske båter er mye billigere enn tilsvarende europeiske og kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg fant en med nesten ny stor dieselmotor og har kunnet nyte båtlivet uten noen form for problemer. Du har nok sett min om du har kikket på finn da min for tiden er til salgs. Min er nok noe over den du ser på i pris og derfor sansynligvis ikke aktuell, men du er allikevell hjertelig velkommen til en titt på min båt om du ønsker å få et inntrykk av båttypen. Uansett skal du ha lykke til med valget av båt.

Skal se litt mer på sundancer :)

Rekkevidden med diesel er jo merkbart lengre, og marsjfarten kan legges høyere uten at forbruket blir høyt.

Men potensialet for dyrere vedlikehold er jo tilstede på en dieselmotor som har passert 10 år i forhold til en bensinmotor som er bare halvparten så gammel. Selv om timetallet er lavt.

Lange turer = diesel.

Kortere turer = bensin.

Så er det å vurdere... :smiley:

Har selv hatt Amerikansk båt, denne med diesel.

I dagensmarked er vanskelig å selge båt generelt, og båter av slike merker som du nevner øker ikke sannsynligheten for salg.

Når det i tilegg sitter en bensinmotor i båten så vil jeg si den er så godt som usalgbar.

Syntes du skal ta dette med i vurderingen, finnes mange andre merker å velge i.

Lykke til med båtkjøp.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Hvis det er vanskelig å selge båt generelt, så er det vel desto lettere å være kjøper :smiley:

Jeg vil hevde at tilstand på båt og ikke minst motor/drev er viktigere enn hvilket merke båten har. Det finnes kvalitetsbåter av så mange slag, også rimelige.

Gå helst for singel diesel, mye billigere å drifte i lengden. Men den Windyen var jo flott da. Står ikkeno om timetall på motorene.

Vedr. Mercruiser V8 7,3 diesel den har vel ikke fått de beste skussmål her på forumet....

Vil nok heller ha en 20-30 år gammel båt med 5-10 år gammal motor med lite timetall enn en 10-15 år gammal båt med 10-15 år gammal motor med høyt timetall.

Plast eldes jo ikke noe særlig, og syns mange av de eldre båtmodellene har mere klasse og stil enn mange av de nyere.

Men man må være litt nevenyttig da, siden det gjerne blir litt mere småpusk og oppgraderinger av ymse etterhvert.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...