nibter Startet 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2014 Heisann båtfolk! Jeg er ny her på forumet, og vurderer å kjøpe meg en båt i nærmeste framtid. Har sittet å sett litt på finn da jeg kom over denne skuta: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49130409 Noen som har erfaringer med denne typen, og er dette et "godt" kjøp med tanke på pris? Har også sett litt på sea ray sundancer, men likte egentlig sittegruppen bak på nor-dan bedre Setter stor pris på hjelp :) BT Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Fint båt, men relativt smal i forhold til lengden. Så man finner båter med mere plass dersom man vektlegger det. Smal båt gir forsåvidt gode sjøegenskaper i røff sjø, og god fart. Så den burde kanskje ha hatt litt mere motor, men alt er jo relativt. Redigert 19.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
stian83 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hei og velkommen :) hva er behovet ditt? Soveplasser, bysse inne ute, motor kynidig? Budsjett? Drev - aksling, fart - plass? Har selv nylig startet en lik tråd, kanskje med litt høyere budjett. du kommer til og få mye gode tips :) Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Ser det er Bensin motor i den.. Har du god råd, så kjøp bensin, men regn med at du må selge den til gi bort pris hvis du engang vil selge den.. Fellestrekket med bensinmotorer, vanskelig å selge disse i disse dager.. Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Forøverig så med litt pruting har du siste modell til 50-60 000 mer. 2008 mod http://www.finn.no/49163733 Bensin vs diesel, det aner jeg ingenting om :) men ser selv utelukkende på diesel, hvorfor, det vet jeg ikke... Redigert 19.Juni.2014 av stian83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Jeg har påbegynt en artikkelserie om kjøp av båt på Båtwiki. Det kan hende det er noen smarte tips å hente der - selv om den nok bærer preg av at ingen med peiling på cabin-cruiser'e har bidratt med å editere artiklene. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
nibter Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Takk for god hjelp! Det er bare meg å min samboer som skal bruke båten, så trenger ikke all verdens med plass, men må ha en båt som man kan ha en langhelg i uten at man føler seg "kvelt" I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å bruke mer enn 300 000,- Må jo låne litt penger i banken. Men så er det vel slik at, jo nyere båt jo lengre nedbetalingstid kan man ha jo mere penger kan man låne :P Ser for meg det blir en del turer fra Haugesund til Bergen, så då er det greit at den marsjer på minst 20-25 knop. Har ikke veldig mye erfaring med båtmotorer fra før, men det ser jeg ikke på som et problem. Mange rundt som man kan lære av ;) Tenker også at det kan være greit med en liten bysse inni båten, men er ingen nødvendighet. Om det er bensin eller diesel har jeg ikke lagt meg noen formening om. Tror ikke det betyr så mye for min del. Andre båtmodeller mottas med takk :) Redigert 19.Juni.2014 av nibter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Bensin avhenger jo mye av tank-kapasiteten. Siden forbruket er høyere enn diesel blir det oftere fyllestopp. Og det er kanskje enklere å finne dieselpumpe enn bensinpumpe. Iallefall her nord... Redigert 19.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
blue moon Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Tenker også at det kan være greit med en liten bysse inni båten, Dette skjønner jeg ikke, steke egg og bacon på soverommet. Mye kjekkere å ha byssa i uteplassen, også mer å se på når en lager mat :) Sitér dette innlegget 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
soldeide Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Synes denne båten ser veldig fin ut, og er sikkert en båt man kan trives godt i. Personlig er nok også jeg også skeptisk til gammel bensinmotor. Var i samme sitasjon som deg for fire år siden. Det jeg så etter var en båt med god uteplass, soveplass til 4, dieselmotor og såpass oppgradert teknisk at jeg ikke kunne forvente en økonomisk smell med en gang. Jeg endte opp med en Sea Ray sundancer og angrer ikke et sekund på det. Amerikanske båter er mye billigere enn tilsvarende europeiske og kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg fant en med nesten ny stor dieselmotor og har kunnet nyte båtlivet uten noen form for problemer. Du har nok sett min om du har kikket på finn da min for tiden er til salgs. Min er nok noe over den du ser på i pris og derfor sansynligvis ikke aktuell, men du er allikevell hjertelig velkommen til en titt på min båt om du ønsker å få et inntrykk av båttypen. Uansett skal du ha lykke til med valget av båt. Sitér dette innlegget Link to post
nibter Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Dette skjønner jeg ikke, steke egg og bacon på soverommet. Mye kjekkere å ha byssa i uteplassen, også mer å se på når en lager mat :) Ja du har kanskje et poeng her :) Ikke no særlig å sove i bacon os. Synes denne båten ser veldig fin ut, og er sikkert en båt man kan trives godt i. Personlig er nok også jeg også skeptisk til gammel bensinmotor. Var i samme sitasjon som deg for fire år siden. Det jeg så etter var en båt med god uteplass, soveplass til 4, dieselmotor og såpass oppgradert teknisk at jeg ikke kunne forvente en økonomisk smell med en gang. Jeg endte opp med en Sea Ray sundancer og angrer ikke et sekund på det. Amerikanske båter er mye billigere enn tilsvarende europeiske og kvaliteten er det ikke noe å si på. Jeg fant en med nesten ny stor dieselmotor og har kunnet nyte båtlivet uten noen form for problemer. Du har nok sett min om du har kikket på finn da min for tiden er til salgs. Min er nok noe over den du ser på i pris og derfor sansynligvis ikke aktuell, men du er allikevell hjertelig velkommen til en titt på min båt om du ønsker å få et inntrykk av båttypen. Uansett skal du ha lykke til med valget av båt. Skal se litt mer på sundancer :) Sitér dette innlegget Link to post
nibter Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Litt usikker på om jeg skal kjøpe diesel eller besnin? Hva er deres meninger? Hvilke av disse to er det "smarteste" kjøpet? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48051230&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49163733 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 (redigert) Rekkevidden med diesel er jo merkbart lengre, og marsjfarten kan legges høyere uten at forbruket blir høyt. Men potensialet for dyrere vedlikehold er jo tilstede på en dieselmotor som har passert 10 år i forhold til en bensinmotor som er bare halvparten så gammel. Selv om timetallet er lavt. Lange turer = diesel. Kortere turer = bensin. Så er det å vurdere... Redigert 22.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Onkel Lars Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Bør vel kanskje ta med i vuderingen at det er større brannfarre ved en Bensinmotor vs Dieselmotor. Bensin antenner ved en lavere temperatur enn Diesel. Flammepunktet på bensin er vel rundt 40 grader. for diesel er den rundt 60 grader. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har selv hatt Amerikansk båt, denne med diesel. I dagensmarked er vanskelig å selge båt generelt, og båter av slike merker som du nevner øker ikke sannsynligheten for salg. Når det i tilegg sitter en bensinmotor i båten så vil jeg si den er så godt som usalgbar. Syntes du skal ta dette med i vurderingen, finnes mange andre merker å velge i. Lykke til med båtkjøp. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Hvis det er vanskelig å selge båt generelt, så er det vel desto lettere å være kjøper Jeg vil hevde at tilstand på båt og ikke minst motor/drev er viktigere enn hvilket merke båten har. Det finnes kvalitetsbåter av så mange slag, også rimelige. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
bergetun Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har selv hatt Amerikansk båt. Det største problemet med disse båtene er at de er smale (For at dem skal ha mulighet å ha de med seg på henger) og at de fleste ikke har dollbord. Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Velg Diesel. Du vil alltid angra på det etter kjøp. Jeg angret så mye at jeg satte inn diesel. Nordan er en meget trivelig båt. En god kjenning hadde en med diesel i mange år og var storfornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Veldig få fyllestasjoner for bensin langs kysten. Slit å bære på kanner langs veien. Diesel stasjoner finnes på hvert nes, hvertfall her i vest. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Bensin er mer komfort, men dyrere å kjøre med. Diesel er økonomisk på lengre turer.. O Ellers kjøper jeg alltid den båten jeg ønsker, og ikke den båten jeg ønsker å få solgt lettest;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
nibter Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Ser ut som jeg kommer til å gå for diesel da :) Noen som har erfaring med denne typen? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=49291493 Hadde jo vært greit med god plass :) Syns det var vanskelig å finne båter med diesel i typen nor-dan og sundancer som fristet, og som ikke overstiger 3-400 000,- Sitér dette innlegget Link to post
nibter Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Evt denne her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48267793&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
stian83 Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Ganmel båt med ny motor er fremdels en gammel båt. Nor dan ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kal-El Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Doble drev koster å serve, hvis man ikke gjør alt selv.. Jeg kjøpte selv Bayliner 275 med diesel nylig. Storfornøyd! Myyye båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Gå helst for singel diesel, mye billigere å drifte i lengden. Men den Windyen var jo flott da. Står ikkeno om timetall på motorene. Vedr. Mercruiser V8 7,3 diesel den har vel ikke fått de beste skussmål her på forumet.... Vil nok heller ha en 20-30 år gammel båt med 5-10 år gammal motor med lite timetall enn en 10-15 år gammal båt med 10-15 år gammal motor med høyt timetall. Plast eldes jo ikke noe særlig, og syns mange av de eldre båtmodellene har mere klasse og stil enn mange av de nyere. Men man må være litt nevenyttig da, siden det gjerne blir litt mere småpusk og oppgraderinger av ymse etterhvert. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.