Jump to content

USB GPS antenne og Windows 8

Lucky Strike

Recommended Posts

Jeg har byttet PC, og medfølgende var Windows 8.1. Syntes jo ikke det var noen grunn til ikke å bruke det nyeste, og ville ikke trøble med å installere Win 7. Vet ikke om det går heller.

Uansett, det ser ut til at Win 8 ikke støtter oppretting av comporter og virtuelle comporter. Så da finner jeg ikke ut hvordan man skal bruke sin Haicom 206 USB GPS antenne på Win 8. På Win 7 brukte jeg et program som heter Fransson GPS Gate som kunne opprette comporter som igjen kunne brukes av diverse kartprogrammer. Dette går ikke lenger. Heller ikke i diverse kompatibilitetsmoduser.

Noen som har hatt dette problemet med sin USB GPS antenne på Win 8, og har en løsning?

Det kan vel hende jeg må ha en ny antenne, men Haicom'en er ferdig installert på mast, så det hadde vært fint å kunne fortsette å bruke den.

Hei Geir T, det chipsettet som du referer til hos Haicom (for Windows 8) fungerer slik du beskriver. Når antenna ble satt i, så kom det opp en Prolific USB to Serial Port comm 12.

Det har jeg vel forsåvidt fått opp før også, så det er vel feil at jeg sier at porter ikke støttes. Problemet mitt nå er at jeg ikke får Franson GPS Gate til å funke. Programmet installerer seg (Har brukt versjon 2.5, hva har du brukt?), men når jeg prøver å åpne det, så kommer det opp en dialogboks som ber om å få gjøre endringer på datamaskina. Når jeg aksepterer, forsvinner bare boksen og ikke noe mer skjer. nesten som om det mangler en driver, men Franson GPS Gate skal vel ikke ha noen driver....

Har lest på noen forum at Franson ikke støtter Win 8. Har prøvd forskjellige kompatibilitetsinnstillinger også uten hell. Kjører du kompatibilitetsmodus til Win 7?

Hey, Nå virker dette uten Franson! Har fått inn GPS på 2 navprogrammer. Før var jeg avhengig av Franson for å få serieporter, men ser ikke ut som det er tilfelle lenger. Valgte comport iht det som kom på "Enhetsbehandling" direkte i navprogrammene, og det virker nå. Takker for hjelp og engasjement.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...