Lucky Strike Startet 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2014 Jeg har byttet PC, og medfølgende var Windows 8.1. Syntes jo ikke det var noen grunn til ikke å bruke det nyeste, og ville ikke trøble med å installere Win 7. Vet ikke om det går heller. Uansett, det ser ut til at Win 8 ikke støtter oppretting av comporter og virtuelle comporter. Så da finner jeg ikke ut hvordan man skal bruke sin Haicom 206 USB GPS antenne på Win 8. På Win 7 brukte jeg et program som heter Fransson GPS Gate som kunne opprette comporter som igjen kunne brukes av diverse kartprogrammer. Dette går ikke lenger. Heller ikke i diverse kompatibilitetsmoduser. Noen som har hatt dette problemet med sin USB GPS antenne på Win 8, og har en løsning? Det kan vel hende jeg må ha en ny antenne, men Haicom'en er ferdig installert på mast, så det hadde vært fint å kunne fortsette å bruke den. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Jeg har samme problem, har bestilt ny antenne fra Tyskland, ankommer min adresse på mandag/ tirsdag i neste uke. Du skal få høre hvordan det går så får du vite hvilken antenne det er snak om. Jeg har da bestilt ei antenne for win8... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
GeirT Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) HER kan du laste ned Windows 8 driver for Haicom. Installer den og ETTERPÅ kopler du til Haicomen din. Da finner den driver og oppretter COM port. Du må gå inn i kontrollpanelet og finne hvilken comport den opprettet og velge tilsvarende som inngangs port på Fransons GPS Gate. Geir Redigert 19.Juni.2014 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Popeye70 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Har du testet disse driverne: http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm Dette er aktuelt for meg også etterhvert, så det er fint om du rapporterer tilbake hvordan det gikk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Baard Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det fungerer med de driverne det henvises til. Jeg brukte selv Haicom og Win8 tidligere. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Lucky Strike Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hei Geir T, det chipsettet som du referer til hos Haicom (for Windows 8) fungerer slik du beskriver. Når antenna ble satt i, så kom det opp en Prolific USB to Serial Port comm 12. Det har jeg vel forsåvidt fått opp før også, så det er vel feil at jeg sier at porter ikke støttes. Problemet mitt nå er at jeg ikke får Franson GPS Gate til å funke. Programmet installerer seg (Har brukt versjon 2.5, hva har du brukt?), men når jeg prøver å åpne det, så kommer det opp en dialogboks som ber om å få gjøre endringer på datamaskina. Når jeg aksepterer, forsvinner bare boksen og ikke noe mer skjer. nesten som om det mangler en driver, men Franson GPS Gate skal vel ikke ha noen driver.... Har lest på noen forum at Franson ikke støtter Win 8. Har prøvd forskjellige kompatibilitetsinnstillinger også uten hell. Kjører du kompatibilitetsmodus til Win 7? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Popeye 70, er det ikke slik at de driverne du refererer til er lagd for de produktene som det selskapet lager FTDI (spesifikt)? Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hey, Nå virker dette uten Franson! Har fått inn GPS på 2 navprogrammer. Før var jeg avhengig av Franson for å få serieporter, men ser ikke ut som det er tilfelle lenger. Valgte comport iht det som kom på "Enhetsbehandling" direkte i navprogrammene, og det virker nå. Takker for hjelp og engasjement. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.