Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) hva er galt ? hva er riktig ? hva kan jeg gjøre ? Redigert 20.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Og er det en sensekabel stemmer heller ikke tegningen. Har du prøvd om kjøleskapet virker når begge hovedstrømbrytere er av ? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Kjøleskapet virker ikke når begge bryterere er av .MEN. Bruker jeg landstrøm virker kjøleskap uten å slå på bryterene . Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Tja, jeg vet ikke helt hvordan dette har gått til, men tross alt har du bare koblet til et ekstra batteri til forbruk. Da må du nesten ha koblet til eller fra noe som egentlig ikke skulle være nødvendig og røre siden dette nå har endret seg. Det er jo noen som har kjøleskap rett på batteri slik at dette kan være på selv om alle hovedbrytere er av. Klarer du og huske hvilke ledninger som du hadde av, og gjerne et bilde så kan det hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Ville også kjøpt meg et multimeter for å kunne måle hvor strømmen faktisk går. Det er til stor nytte når en prøver å finne ut av strømgreier i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Eg har tenkt litt meir på dette, i følge denne tegningen får startbatteriet lading direkte frå dynamo / landstrøm, mens forbruk får lading via skillediode. Dette gir ein ubalanse i systemet som. på sikt, enten vil ødeleggja startbatteriet med for mykje lading, eller det vil ødeleggja forbruksbatteriet med for lite lading. Dette er ikkje veldig akutt, men der må gjerast noko. På kort sikt vil eg foreslå å setja lader direkte på forbruksbanken, og toppa den opp eit par ganger i løpet av sommeren Uten at eg veit tilstanden til skillediodene, so kan det trygt seiast at dette med dioder som skille er ein teknologi som tilhører fortiden, so eg vil foreslå for trådstarter å lesa seg opp på dette med voltsensitivt skillerele, og sjå om det kan bli eit prosjekt til vinteren. Forslaget om multimeter, er eg ogso enig i, og måle spenningen på batteria. Mål då direkte på startbatteriet, med motoren i gang, og noter kor mange volt der er. Mål ogso direkte på forbruksbatteriet, der vil eg tru der er 0,3 - 0,5 volt mindre. Dette er ein forskjell som må utjevnast, men spenningen på startbatteriet viser kor mykje dynamoen leverer, Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Min oppfatning er at tegningen rett og slett er feil (ikke ta det som kritikk jomes ). Jeg har en teori hvordan dette er koblet og kunne nok lagt inn en tegning, men siden det er så mange måter og koble på blir det helt feil og komme med forslag, og det blir farlig når man snakker om hverandre når det gjelder strøm. Prøv heller å tenke tilbake på hvilke ledninger som ble løsnet eller flyttet på når ekstrabatteriet ble tilkoblet. Noe må jo ha skjedd siden kjøleskap nå virker på både forbruk og start. Det er ikke så alvorlig i seg selv, men det kan fort ha skjedd mer alvorlige feil. Eksempel : Batteri er ikke lenger adskilt, eller batteri får ikke lading. Begge deler er feil som ikke melder seg omgående, men merkes først etter ei stund. Begge deler kan ha skjedd om ledninger på skilledioder er flyttet på. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Hei. Igjen takk for svar. Nå kommer bilde av denne "kjøleribba" samt en ny tegning . Jeg hadde visst tegnet feil på sist. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Her kommer et skjema for hvordan de tre kablene fra / til Starter ,dynamo og batterier er koblet. Den tykkeste streken representerer + 10 millimeter kabel til starter. Problemet igjen har vedvart hele helgen. Problemet er som forklart tidligere. Tidligere hadde jeg 2 batterier (forbruk ) pluss 1 stk Startbatteri. Disse tre var defekt. Jeg byttet ut ut Batteribanken med et nytt et. Denne gangen med 3 batterier til forbruk + 1 stk til startbatteri. Jeg kan ikke huske hvordan de gamle batteriene stod, så tegningen nedenfor representerer hvordan de står i dag. Det virker ikke som start batteri får lading, samt blir spist opp av forbruket mitt. Og jeg begriper ikke hvordan det lades. Ser man på tegningen,,,ser man at pluss fra landstrømlader, og (lading fra dynamo) kun er fordelt til Forbrukbatterier. Noe rart her.....jeg har oversett noe. Nå er jeg faktisk usikker på om startbatteri skulle stått der batteri 1 fra venstre( forbruk) står. ??? Jeg har gjort noe rart. Hvordan lades startbatteri nå iflg denne tegningen ?? og hvorfor påvirkes startbatteri av forbruket mitt ? det var ikke slik før jeg byttet batterier. PS! jeg har ikke rørt kabler på skillediode, men jeg kan ha fått byttet plass på batterier (startbatt VS forbruksbatt nr 1 til venstre ) ??? kan dere se på det. Håper igjen på god hjelp. :) Redigert 23.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Zach Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Det ser ikke ut for at skilledioden er koblet riktig. Det mangler bl.a. kabel til startbatteriet. Derfor ingen lading på start. På skilledioden er det gjerne klistret på et "skjema" for hvordan den skal kobles. Ta gjerne et bilde av dette skjema, eller tegn en kopi. Redigert 23.Juni.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Står ingenting på skilledioden. Har heller ingenting bilde /brosjyre etc. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Zach Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Skilledioden skal fordele ladingen til både start og forbruk, og slik at batteriene blir atskilte når ladingen opphører. Du har to kabler ut av dioden og begge går til forbruksbanken (den ene via bryteren). Det blir feil. Forutsetter at laderen og dynamo er koblet til riktig INN punkt på dioden. (Det er ikke tilfeldig hvordan dette kobles). Hvis kablene som går til forbruk er koblet til riktig UT av dioden, må den ene kabelen flyttes til start. Hvis du ikke ha noe som kompenserer for spenningsfallet i dioden (som kan være opp til 0,7 volt), nevnt ovenfor, får du for lite lading. Du bør ha 14,4 volt, nå har du 13,7 volt. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Står ingenting på skilledioden. Har heller ingenting bilde /brosjyre etc. Er du sikker på at ikke det står et skjema på en av sidene. Kanskje kabelstrømpa skjuler det. Se bilde av min fra annen tråd: https://baatplassen.no/i/topic/88912-batteriisolator-hva-er-denne-koblingen-til/ Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Du skriver Skilledioden skal fordele ladingen til både start og forbruk, og slik at batteriene blir atskilte når ladingen opphører. og at jeg har to kabler ut av dioden og begge går til forbruksbanken (den ene via bryteren). Noe som tydligvis er feil. .. Jeg har ikke koblet hverken fra eller til via skilledioden, men jeg mistenker jeg har flyttet litt rundt på kabelskoene. Da begge kablene ut fra dioden , en rett til forbruksbatteri, og til bryter for forbruksbatteri er feil da startbatteri ikke får lading. Hvilken av disse to kablene skal til startbatteri ? den fra bryter, eller den som går til batterbank forbruk ? Jeg er 100 prosent sikker på at kablene som går til forbruk er koblet til riktig UT av dioden, men at den ene kabelen flyttes til startbatteri. Men hvilken av dem ??? hva er logisk. Takk for hjelpen :-) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Zach Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Dioden antas å ha ett koblingspunkt lading INN og to (evt. tre) koblingspunkter lading UT. Det spiller ingen rolle hvilket punkt lading UT som kobles til start eller til forbruk (så lenge det er lading UT). Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Under ser du et enkelt skjema over hvordan koblingen din bør være. Jeg har kun tegnet et forbruksbatteri, men det blir det samme hvor mange du har koblet sammen i en bank. Jeg har valgt at landstrømladeren kun går til forbruksbanken, startbatteriet får vanligvis mer enn nok lading fra dynamoen (dersom du ikke har koblet truster og vinsj som du bruker veldig mye på dette). I skilledioden kan strøm kun gå den veien pilene viser. Derfor kan det ikke gå strøm fra startbatteriet til forbrukerne eller strøm fra forbruksbatteriet til starteren.Dermed står det kun tilbake hvilke tilkoblingspunkter på skillediodene som er hva. Dette kan du måle med et multimeter. Det kan jeg komme tilbake til. Men akkurat nå er det tid for fotball på TV'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Supert og takk for svar :) blei jeg glad. Så da SKAL de to ut fra skilledioden kobles rett på batteri hvis jeg forstår rett. ? Eller bør de monteres på AV/ PÅ bryter?? Slik som jeg tegnet det opp da, så er det pr i dag koblet slik at både landstrømlader og dynamo(lade) er koblet på inntaket til skilledioden. Utifra denne tegningen går jeg ut ifra denne er det riktige svaret . Alltså skal jeg koble ut fra skillediode og til + på batteri bank, og til + på start batteri så de får hver sin for lading under drift. Samt + fra landstrøm til + på forbruksbanken og IKKE til inntak på skillediode. Da skal jeg i praksis ikke ha noe som helst som stjeler strøm fra startbatteri ? Riktig ? Da må jeg sørge for å ha begge brytere på under drift for lading av forbruk og startbatteri ? Og en siste ting, hvis jeg monterer pluss ut fra skillediode og rett til pluss på startbatteri og pluss til forbruksbatteri, lurer jeg da på om vil ikke alikevel systemet alikevel bruke strøm fra startbatteri da kontra å koble ut fra skillediode til AV/PÅ bryter isteden, eller tenker jeg feil ? For det er vel ikke mulig at strømmen går ut fra pluss på startbatteri via uttaket på skilledioden og inn til uttaket og til pluss på forbruk ? da når jeg har slått av begge brytere ? Redigert 23.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Zach Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Diodene leder strøm bare én vei. Dynamoen lader begge bankene selv om bryterne er AV (slik Lars H. har tegnet). Redigert 23.Juni.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Okei. 1. Da skal 10 millimeter rød kabel til starter gå via bryter og til + på startbatteri. ? 2. Pluss kabel fra dynamo skal til inntaket på skillediode. ? 3. Start batteri og forbruk skal ha hver sin på plusspolen på batteri og ikke på bryter AV/PÅ utfra uttak på skillediode ? 4. Landstrømlader skal til plusspolen på forbruksbank og IKKE til inntaket på skillediode. ? 5. Kabel til forbruk skal kobles på bryter AV/PÅ fra forbruksbatteri eller rett på Batteripolen ? Har jeg rett nå ? litt treig i pappen her :) tusen takk PS! http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/ Er denne det samme som skillediode ? Redigert 23.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jori Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 PS! http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/ Er denne det samme som skillediode ? Ja det er den. Automatisk sådan og fungerer veldig greit. Strøm er mange veier til Rom. Du kan også koble dioden på bryterne. Hvis du kobler den på samme siden som + fra batteribankene kommer og det samme med lader fra land, så gjør det samme effekt som å koble rett på batteriet :) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Takk....er dette (resten) riktig da ? 1. Da skal 10 millimeter rød kabel til starter gå via bryter og til + på startbatteri. ? 2. Pluss kabel fra dynamo skal til inntaket på skillediode. ? 3. Start batteri og forbruk skal ha hver sin på plusspolen på batteri og ikke på bryter AV/PÅ utfra uttak på skillediode ? 4. Landstrømlader skal til plusspolen på forbruksbank og IKKE til inntaket på skillediode. ? 5. Kabel til forbruk skal kobles på bryter AV/PÅ fra forbruksbatteri eller rett på Batteripolen ? Redigert 23.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jori Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Uten å lese alt, men noe er feil. Ta utgangspunkt i skissen til Lars H. 1. Da skal 10 millimeter rød kabel til starter gå via bryter og til + på startbatteri. ? Denne kabelen bør være minst av 50 mm2 tykkelse. Ellers riktig at den skal gå fra batteri til bryter og fra bryter til starter. 2. Pluss kabel fra dynamo skal til inntaket på skillediode. ? Ja 3. Start batteri og forbruk skal ha hver sin på plusspolen på batteri og ikke på bryter AV/PÅ utfra uttak på skillediode ? I basis ja, men som jeg skrev over, du kan bruke samme side som + kabel fra batteri på bryter. Er det langt til batteri og kort til bryter fra skillediode kobler man slik. 4. Landstrømlader skal til plusspolen på forbruksbank og IKKE til inntaket på skillediode. Tja. Kommer an på om landstrømsdelen kan lade flere banker samtidig. Min lader kanta tre batteribanker samtidig, kobler da naturlig på alle 3. Kan den kun ta en bank er det fornuftig å bryke forbruksbank, forutsatt at du er flinkt til å skru av bryter for start og ikke har koblet forbruksting på start. 5. Kabel til forbruk skal kobles på bryter AV/PÅ fra forbruksbatteri eller rett på Batteripolen ? Du er litt tvetydig. Kabel på forbruk skal kobles fra batteri til bryter og fra bryter til + skinne/sikringsboks eller tilsvarende. Det er vanlig å bruke minst 50mm2 til bryter, er banken stor som din kan du med fordel bruke 75mm2. Hva du bruker videre avhenger av hvor stort strømforbruk du har i båten og hvordan du fordeler strømmen videre. Tar du veien om + skinner også sikringsboks, ville jeg brukt minst 50mm2 frem til + skinne også bestemme tykkelse til sikringsbokser alt ut fra videre strømfordeling. Store strømtyver er ankervinsjer og thrustere, bruker mye strøm på kort tid (derfor vanlig å koble om startbatteri med egne av/på brytere og min 75mm2 kabel, gjerne 90mm2) Litt klokere? Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 (redigert) Jeg vet ikke om landstrømsladeren kan lade flere batterier samtidig. Det kommer kun 2 ledninger fra den. En svart og en rød. I så fall ser den slik ut .Jeg ser en kan velge flere profiler på den A B C D, hva er dette egentlig ? Og jeg kan faktisk ikke huske noen gang jeg ser den grønne pæren lyser på "charge" noen gang, men alltid på lyser på 100 %. Hvorfor ? Betyr det at laderen yter 100% eller at batteriene er full ladet ? Redigert 23.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
VannTro Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 I henhold til skissen til Lars skal laderen din bare kobles til forbruksbanken så den trenger kun å lade 1 bank. Det er dynamoen på motoren som skal lade begge bankene via skilledioden. Startbatteriet ditt trenger ikke å lades fra lader. Det får nok fra dynamo da det ikke belastes annet enn når du starter motoren.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jomes Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Okei :) jeg forstår......hvis jeg kjøper denne skillereleen fra biltema http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-tilbehor/Skillerele-25230/ så bruker de betegnelsen hovedbatteri og hjelpebatteri. Hvis en skal oversette til startbatteri og forbruksbatteri,,,hva blir hva da ? 1. Er hovedbatteri = Startbatteri 2. hjelpebatteri = Forbruksbatteri ? eller Omvendt ? Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.