VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Det spiller ingen rolle hvilket som er start og hvilket som er forbruk så lenge begge bankene er tilkoblet. Der skille går og hvor du må tenke forbruk vs. start, er UT fra batteriene igjen. Den ene kursen går via en hovedbryter som du kan slå at til forbrukere, den andre via en annen hovedbryter som du kan slå av til startmotoren på fremdriftsmotor. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zach Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hvis du skal bytte ut skilledioden med skillereleet fra Biltema, så er det viktig at du kobler releet riktig. Jeg ser av manualen at koblingspunkt til hovedbatteriet er merket rødt. Hovedbatteriet vil være det batteriet ombord som lades fra dynamoen, som regel startbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Jeg har i dag byttet til skillereelet fra biltema. Jeg gjorde følgende kort tegnet. (se Bilde)....Startet opp og målte 13.5 - 13.8 V under drift, Det har jeg aldri hatt.. Det er også bare to punkter på SKILLERELEET ? Men.......slår jeg av bryter for startbatteri,,,,,,og slår på batteribank kan jeg starte motoren med forbruksbatterier. er dette riktig ? Da tenker jeg igjen at noe er galt. Ellers har jeg brukt tegningen til lars på alt annet. (se litt over ) . Vandrer da spenningen via pluss fra skillereleet som igjen gjør jeg kan starte via forbruk ? For jeg kutter i praksis all strøm vekk fra startbatteriet når jeg slår av bryter for kablel til starter. Kan jeg bruke det slik som jeg har tegnet inn nå ? Enkel tegning. Men forbruk forholder seg nå til kun fra forbruksbank, og ikke også fra startbatt som tidligere. Bare resten igjen et klokt svr fra dere :) SE BILDET.... Redigert 24.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Nå vet vi vel ikke motortype eller hvor mye strømkrevende utstyr du har i båten, men er det en eldre motor uten elektronikk så er det best om ladestrømmen går direkte til forbruksbatteri, og via releet til startbatteri. Det er jo forbruk som trenger mest lading vanligvis. Men har du truster eller vinsj og en motor med elektronikkstyring tilkoblet startbatteri ville jeg nok koblet ladestrømmen direkte til startbatteri. Bare husk på at slik det er koblet nå så er det spenning på helt frem til dynamokontakten selv om hovedbryter er slått av. Greit og vite om du skal skru i motorrommet. Det hadde du ikke før da dioden sørget for at strømmen ikke kommer ut fra batteri mot dynamo. Veldig greit med voltmeter på førerplass slik at du kan se om rele skulle svikte. I ditt tilfelle er det best og ha det på startbatteri. Feiler releet så vil du se at spenning faller ganske fort, og du unngår at startbatteri tappes ubemerket. Synes du var grådig rask med og skrote skilledioden men ,men .... Det er riktig at dioder skaper spenningsfall, men uten at du vet det, kan det være gjort tiltak for å oppheve dette. Derfor skulle du målt ladespenning i det minste etter at du hadde fått dette riktig på dioden. Ikke kast den i hvert fall. Unngå og slå av og på hovedbrytere under motorgange. Skulle ladekretsen bli brutt så ryker dynamo ganske sikkert. Nå har jo du koblet lading direkte til batteri, men ha det i bakhodet om du flytter den til PÅ siden av hovedbryter. Når det gjelder landstrømladeren har den neppe ladet i det hele tatt. Den var koblet på diodens inngang sammen med dynamo, og der er det ingen spenning når motor står stille. Når en lader ikke registrer spenning av betydning starter den ikke da den tror den ikke er tilkoblet batteri. Redigert 24.Juni.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hvis du kan starte med forbruksbatteriet har du antagelig en forbindelse mellom dynamo og starter som ligger på den originale motor kablingen. Ofte denne er glemt å fjerne når man skal ha to separate batteribanker. Effekten blir at du bruker alle batteriene til alt. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) jomes : Men.......slår jeg av bryter for startbatteri,,,,,,og slår på batteribank kan jeg starte motoren med forbruksbatterier. er dette riktig ? Den der overså jeg i farten, og det kan vel være noe slikt som Cato nevner. Men det kan også være at anlegget ditt er av typen som bruker den batteribanken som er slått på til både start og forbruk. Da må du i så fall slå av startbatteri når du ønsker og spare det til start. Koble det slik det er vist på veiledningen til releet, altså dynamo til start og se hva som skjer da. Redigert 24.Juni.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Den der overså jeg i farten, og det må vel være noe slikt som Cato nevner. I første omgang kan du jo bare koble slik det står i veiledningen som følger med rele. Hovedbatteri er det samme som startbatteri og hjelpebatteri er det samme som forbruksbatteri. Så får du prøve om det blir riktig. Mulig det ikke hjelper. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Motoren er en VP2003. Så da mener dere jeg skl koble fra dynamo til pluss på start batt og derifra til rødt merke på skillerele? Kanskje like godt å bruke skillediode. Så rele slipper igjennom strøm Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
hegra Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) jomes : Så rele slipper igjennom strøm . Hvis du sikter til dette med spenning på dynamoledning selv når hovedbryter er slått av som jeg nevnte, så ser du jo det utfra skissen du selv tegnet. De er jo koblet sammen på den røde kontakten på rele og rele skiller ikke den forbindelsen. Men det er ikke noe galt, og er som det skal være, men kan gjøres annerledes hvis man ønsker. Glem det foreløpig. Det du må finne ut er hvorfor motor kan startes på forbruk selv om startbatteri er slått av. Det kan hende det skal være slik, men da er dette anlegget annerledes bygget opp enn det vi trodde. Er det tykk kabel som går mellom brytere ? Er bryterene på ett eget panel, eller er de adskilt ? Du skrev noe om at disse bryterene hadde tre trinn. Kan det være et trinn for sammenkobling av alle batterier(nødstrøm) ? Synd det ikke er bilder av disse og gjerne et bilde som viser baksiden av dem også slik at vi kan se koblinger og kabler. Redigert 24.Juni.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jomes Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Kun to stk separate av på brytere. Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jomes Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Nå har jeg holdt på litt, og endret noe (se tegning ) Nå fulgte jeg oppskriften til biltema på skillereleen. Startet motoren , målte med multimeter rett på batteriene. De måler under drift 14,09 / 14,1 , da målt rett på batteriene. Alle 4 stk. GPS som er koblet til forbruksbatt og gjennom bryterpanel viste 13.6 - 13.7 under drift av motor. Så tegningen viser det slik jeg har endret til nå ikveld. Jeg prøvde også igjen "skilledioden", men da lå strømmen kun på 12.4 under drift. Bare redd jeg nå kan ødelegge noe med den høye ladningen/spenningen jeg ¨nå har fått. ??? Så leser jeg bruksanvisningen til biltema. Ved 13.3 volt kobler releen batteriene sammen og lader begge banken samtidig. Når en av bankene synker til under 12.8 Volt skiller den batteriene automatisk. Derfor tenker jeg kanskje nå at kanskje batterispenningen er såpass høy nå at bankene er koblet sammen, og derfor kan jeg "starte" på forbruksbank ? Synker spenningen til under 12.8 blir bankene skilt, og da er det ikke sikkert det lar seg gjøre starte via forbruksbank. Kan teorien min være korrekt ? Hvor høy SKAL spenningen være på lading/batteriene under drift ? VIrker som den gir plenty med strøm nå :)....... Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Lading kan være helt opp til 14,4 Volt når du kjører motoren. Det ser ut som alt fungerer etter "boka" nå. I det du stopper motoren vil spenningen falle til under 12.8 volt og bankene blir separert. Funker som det skal Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jomes Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Vil spenningen falle til 12.8 uansett ? Men tenker dere flinke gutter at det er riktig det jeg har gjort iflg oppkoblingen nå ? Noen ting jeg bør legge merke til eller måle før jeg legger ut på tur ? Tusen mange takk for masse hjelp igjen :) Redigert 25.Juni.2014 av jomes (see edit history) Sitér dette innlegget "Lykken med båt er omvendt proporsjonal med størrelsen". Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ja faller fort den ved forbruk. Ett godt batteri har vel slik 12,8 til 13 volt ubelastet. Tror det virker greit for deg nå, husk bare å slå av bryter på startbatteri når du ligger på batteristrøm, så er du sikret. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hei..har 3 batterier og 3 hovedstrømbrytere i båten...1 batteri er jo startbatteri og de 2 andre forbruk...hvis jeg skal forandre dette til litt mere oversiktlig system kan jeg da kjøpe ett bryterpanel fra Bep beregnet for 1 motor og 2 batterier?? sorry,vet det er mange tråder om dette her på forumet men er stadig forvirret Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 (redigert) Hvordan har du koblet opp dette mht. forbruk og lading? Er disse to batteriene for forbruk fast koblet sammen, har du kun to systemer, start og forbruk. Det med 3 brytere forvirrer meg. Redigert 19.September.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Jangul Svart 19.September.2014 Link til dette innlegget Svart 19.September.2014 Hvordan har du koblet opp dette mht. forbruk og lading? Er disse to batteriene for forbruk fast koblet sammen, har du kun to systemer, start og forbruk. Det med 3 brytere forvirrer meg. Har akkurat kjøpt båten så ikke rukket å se mye på det...den skal på land i morgen så da tar jeg bilder og noterer det jeg kan.Er forvirret selv ang 3 brytere på 3 batterier....men hva er BEST? er det VSR eller manuell bryter med 1, 1-2 osv? Ser Bep har ett panel med VSR og bryter til 2 Batterier,så det går vel ann å gjøre om anlegget slik att jeg får dette panelet og blir mere oversiktlig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.