Jump to content

Mål på båt


real

Recommended Posts

LOA= Length Over All

LWL= Load Waterline Length

LOD= Length On Deck

LPP= Length Perpendiculars

 

LPP er målt mellom forkant av rorakslingen og akterkant av det punkt i baugen hvor skroget skjærer vannlinjen, innvendig målt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er vel en del forvirring hvilke fot som skal brukes også.

 

Jeg pleier å si at jeg bruker mine egne "føtter". :cool:

 

Båten vår "var" 34 når jeg kjøpte den. Har ligget på siden av både 35 og 36 fotere hvor jeg har vært lenger. Båten skal vær 10,66 m. så får fot være fot. (Eller føtter)

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjellen på¨engelske og norske fot som er problemet. Den engelske er i alle fall 30,48 cm fordelt på 12 tommer a 2,54 cm. Dog har jeg inntrykk av at det er lettere å skryte på seg en fot eller to ekstra enn like mange meter ... :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er vel en del forvirring hvilke fot som skal brukes også.

 

Jeg pleier å si at jeg bruker mine egne "føtter".  :cool:

 

Båten vår "var" 34 når jeg kjøpte den. Har ligget på siden av både 35 og 36 fotere hvor jeg har vært lenger.  Båten skal vær 10,66 m. så får fot være fot. (Eller føtter)

Johnny

<{POST_SNAPBACK}>

 

Scand 29 Baltic har LOA (total lengde) på 9.68 m (3,28 m bred),- så det er ikke godt å bli klok på lengdebegrepet når så mange forskjellige fot brukes... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Scand 29 Baltic har LOA (total lengde) på 9.68 m (3,28 m bred),- så det er ikke godt å bli klok på lengdebegrepet når så mange forskjellige fot brukes...    :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Det blir temmelig nøyaktig 31 fot 9 tommer, det. Så det du har, er rett og slett en trettienogtrekvartfoter! :yesnod: Altså en Scand Baltic 31 3/4 og ikke 29 ... :rolleyes:

 

Jeg har inntrykk av at mye av forvirringen kommer av at det var vanligere før å oppgi LWL mens det å, når alt skal og må være størst, på død og liv skal oppgis LOA. Og det til og med inkludert de moderne flytende badeplattformene, hva nå de skal være godt for (bortkastet plass). På min båt er forskjellen tre og en halv fot ...

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På min båt Joda 8100 TC (som ble produsert på 1980-tallet) ble lengden da oppgitt til 810 cm. Når har Joda tatt opp igjen produksjonen av denne båten med akkurat samme type skrog (og badeplattform) og nå kalles båten Joda 850 TC og lengden oppgis til 850 cm for nå er badeplattformen medregnet i lengden

Link to post
Share on other sites

Det er skroglengde som teller. Det er denne lengden som forteller deg hvor god plass du vil ha i båten. Alle andre lengder er skrytelengder som etter mitt skjønn kun har som formål å utgi båten for og være noe mer enn den egentlig er. Nebb og ekstern badeplattform medregnet i lengden har ingen betydning for båtens innvendige komfort. Ei heller så mye for båtens verdi, sammenlignet med tilvarende skroglengde. Her er det viktig å ha rede på målene når man er ute og handler.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

En målemetode synes å være glemt:

 

På Møre opererte man tidligere delvis med "ripamål", det var målt fra forstevnet, langs båtripen til akterstevnet. Det er f.eks denne tradisjonen Mørebas benyttet for å måle sine båter: en Mørebas 7200 "Vi Menn båten" er eksempelvis 7,2 meter fra forstevnet til midt i akterspeilet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

.  Og det til og med inkludert de moderne flytende badeplattformene, hva nå de skal være godt for (bortkastet plass).  På min båt er forskjellen tre og en halv fot ...

<{POST_SNAPBACK}>

 

Et eksempel er er Skorgenes 33, en svær badeplattform som endel av skroget. Regner med at 33 fot er inkl. plattform. Men båten bli jo ikke en "riktig" 33 foter.

Blir vel en voldsom dyr badeplattform dette.:crazy:

 

Ble fortalt at i USA blir målene oppgtt i vannlinje, noen som har kjennskap til dette.

Redigert av Jakob (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vanligste er vel å bruke skroglengde og totallengde (LOA) med pulpit og ellers rubbel og bit. Ofte oppgir produsentene kun LOA, og får en fot eller to ekstra. Men er enig med Arnstein i at skroglengde er det mest relevante når man sammenlikner to båttyper. (I tillegg til bredde, dypde etc., selvfølgelig)

Link to post
Share on other sites

Er jo også slik at 15meterregelen for registreringsplikt har blitt et tema for noen båter. Da er det total-lengde som gjelder LOA. Kjenner til noen eksempler der båter har fått påmontert tildels latterlige for ikke å si idiotiske utstikk for å komme opp i de 15 metrene. Dette har utelukkende hatt med registrering av fartøyene å gjøre.

Oso

Link to post
Share on other sites

Hvordan får jeg min 230cm gummijolle til å bli 300cm? :confused:  :lol:  :lol:  :lol:

 

Det kunne jo vært kjekt. :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Baugspyd hjelper på.. + ekstra pumping som foreslått så er du vel nermere 330. :lol:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Er jo også slik at 15meterregelen for registreringsplikt har blitt et tema for noen båter. Da er det total-lengde som gjelder LOA. Kjenner til noen eksempler der båter har fått påmontert tildels latterlige for ikke å si idiotiske utstikk for å komme opp i de 15 metrene. Dette har utelukkende hatt med registrering av fartøyene å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

Utstyr som ikke er fastmontert, kan justeres, trodde jeg ikke gjaldt på LOA. Kjenner til STORE seilbåter som er LANGT over 15 m. med baugspyd.

Poseidon vet sikker hvem jeg mener. Tror du kan gå med utstikk av "løse" gjenstander.

 

 

Johnny

Link to post
Share on other sites

Tror man i båtmiljøet på internasjonalt nivå er blitt enige om en fast standar. 1 fot er 30cm :smash:

 

Og jeg ville da tro att man måler båten fra hekk til baugspiss.

Hvis båten ligger på lang. heng en snor med lodd fra akterspeil og fra baug og mål mellom her.... da får du jo din reelle båtlengde.

 

Hvis jeg har forstått informasjonen fra båthandlere så er badeplattform inkl. i båtlengden.

 

Synes det er litt dumt med så mye teite svar når noen faktisk spør om noe dem virkelig lurer på. Ser på dette forum att det er så mye kødde svar. Hvis du ikke har noe reelt med spørsmålet og svare så burde man la være. :boxing:

 

BULLETT :seeya:

Link to post
Share on other sites

Tror man i båtmiljøet på internasjonalt nivå er blitt enige om en fast standar. 1 fot er 30cm :smash:

 

Og jeg ville da tro att man måler båten fra hekk til baugspiss.

Hvis båten ligger på lang. heng en snor med lodd fra akterspeil og fra baug og mål mellom her.... da får du jo din reelle båtlengde.

 

Hvis jeg har forstått informasjonen fra båthandlere så er badeplattform inkl. i båtlengden.

 

Synes det er litt dumt med så mye teite svar når noen faktisk spør om noe dem virkelig lurer på. Ser på dette forum att det er så mye kødde svar. Hvis du ikke har noe reelt med spørsmålet og svare så burde man la være.

<{POST_SNAPBACK}>

Svar på spørsmålet ble gitt av Skipper Worse allerede i det første svaret. Og konklusjonen er at du kan få nærmest akkurat så lang eller kort båt du vil avhengig av hvilken målemetode du benytter. At det da i ettertid kommer en del "morsomme" svar spiller ikke så stor rolle, for spørsmålet er allerede besvart.

 

Jeg stiller meg litt tvilende til at man har "blitt enige" om at en fot er 30 cm. I den grad man er enige om noe, så er det hvor lang en meter er. Jeg har enda til gode å se f.eks. en 32 fots båt som er akkurat 32 fot lang. "First 31.7" er ihvertfall ikke 31,7 fot lang, hverken målt med engelske eller amerikanske fot. (eller 30-cm-fot for den del) xx.7 er rett og slett en serie båter, på linje med bilindustriens nummerserier. Det forteller imidlertid at båten er litt over 30 fot.

 

Hvis båten måles inn for skipsregisteret er ting som badeplattform, fenderlist osv IKKE med i lengden. Da er det skrogets lengde som teller. Nytter ikke å henge på ekstra utstyr for å gjøre båten lenger.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Bullett, det internasjonale båtmiljøet følger nok den internasjonale standarden. 1 fot er 30,48 cm eller 12 tommer på 2,54 cm.

Når det gjelder registrering i skipsregisteret så heter det at båter over 12 m kan registreres, mens båter over 15 meter skal registreres. Det ooma refererer til har sannsynligvis med fiskeri og ikke registrering å gjøre.

Når det gjelder registrering og sertifikatplikt så er det største "faste" lengde som gjelder. F. eks en båt på LOA 14,44m og totallengde inkl baugspyd og plattform på 16,47 er per definisjon ikke over 15 meter så lenge spydet og badeplattformen er demonterbar.

Forøvrig er regelverket et mareritt.................

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...