Jump to content

Nå er e-boken lagt ut "Seil med s/y Hydra i Middelhavet"

avmønstret5

Recommended Posts

Litt høstfølelse, seila er tatt ned og Hydra klargjøres for landsetting. Hun har ligget to sesonger i sjøen og siden den siste sesongen var nokså rolig har det grodd både skjegg og rur så det holder. Med tanke på neste år, er det noe forslag om typer bunnstoff som kan holde i to sesonger uten at en gro fast i bunnen ?

Naboen i havna har brukt Coppercoat (kobberpulver i epoksy), noe som virker effektivt. Mens jeg får litt av hvert under båten på et par år får han kun noe slim i vannlinja. Han tok opp båten i fjor etter et par år på sjøen, den var fremdeles ganske glatt under. Så var det bare å høyttrykkspyle og gå lett over med slipesvamp så er båten klar for et par tre år til :thumbsup: Bakdelen er at det er dyrt og at spesielt første gangs behandling krever en del arbeid. Men så holder stoffet gjerne ti år, så da blir forsåvidt kostnaden fordelt litt.

Skal det fungere tilfredstillende kan det se ut for at det dessverre må gå ut over miljøet.. Hvis ikke et av de moderne teflonbaserte stoffene kan fungere, eventuelt løsningene basert på ultralyd. Jeg heiv også oppi ekstra kobber i noe av bunnstoffet forrige slipping. Stoffet med vanlig bunnstoff langs hele vannlinja, men noen plasser med det modifiserte som toppstrøk. Blir spennende å kunne sammenligne og se om det er forskjell neste gang båten skal opp.

Skal du ha det beste resultatet så er nok enkle metoder ikke det beste. Bruk av malingsfjerner og høytrykks-spyler letter arbeidet med å fjerne gammelt bunnstoff. Copperboat eller Copperchield kan jo begge sprøytes på, så det er jo ganske enkelt. Men uansett blir det mye arbeid.

Miljø og Miljø!! Tar du overflaten av kystflåtens undervannsflate og deler på gjennomsnittet av en lystbåt, vil nok mange få seg en aha opplevelse med tanke på mengden farlig bunnstoff som yrkesflåten bruker!

Det er vel heller lokal forurensning som har betydning for oss vanlige. Er du på langtur blir jo forurensningen lik som yrkesfartøyer. Det vil si ikke borte men godt uttynnet i havet!

Må nok kjøpe boka jeg også!

• 3 uker senere...

Nå har jeg endelig kikket litt i boken selv etter at den kom ut. Det høres vel litt snålt ut når man selv har skrevet den, men jeg er ingen dreven nettbrettbruker, og kona dro til å kjøpte et flott Samsung brett, så dette er en ny erfaring.

Det er en alternativ app. som kan lastes ned fra Google : "ub-reader", som jeg synes gir litt bedre lesebakgrunn på et nettbrett. Den funger godt på androide systemer.Men litt smak og behag samt type brett. Jeg synes nok at bildene kommer mest til sin rette på en større pc skjerm hvor de også kan "blåses" opp.

• 2 måneder senere...

Fremdels er det noen eksemplar igjen av e-boka ;-) så om førjul-kveldene blir lange kan det være en løsning. Jeg kan absolutt anbefale å leie en båt i Hellas på våren om en har noe ferie til gode. Fyller en opp båten kan en slik ferie konkurrere prismessing med vanlig hotellferie, men er så så utrolig mye mer spennende. Da mener jeg en kan ha mye glede av boka fordi vi har vært overalt, nesten! Ja, jeg nevnte vel ikke en rimelig julegave til kr.125,- ?

• 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...