Jump to content

Hvor i Oslo-området får jeg deler til Onan aggregat


Fanta

Recommended Posts

Kanskje på tide å lete litt mere etter servicedeler i utlandet for Cummins ser ikke ut til å ha noen blygsel i henhold til landeveisrøveri.

Service på 7kw Onan + 1. stk. 5.9 QSB kom på 22.000,- og ca. 15.000,- var relatert til delene.

(Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kanskje på tide å lete litt mere etter servicedeler i utlandet for Cummins ser ikke ut til å ha noen blygsel i henhold til landeveisrøveri.

Service på 7kw Onan + 1. stk. 5.9 QSB kom på 22.000,- og ca. 15.000,- var relatert til delene.

(Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-)

Vet du hvor mye som var relatert til den lille?

 

Brukte mellom 3 og 4 lapper på originaldelene til servicen på Onan inkl. reserve sink og dieselfilter. Arbeidet tok jeg selv. Gadd ikke å bytte reima og impelleren da begge så ut som nye. Oljeskift og sinkbytte er gjort på 20 minutter på generatoren.

 

JA, Cummins har svindyre deler. Går VP en høy gang.

Link to post

Det var deler for enten 2280,- eller 2950,- til den lille. Jeg vet ikke om "repair kit wp" var til motoren eller generatoren. Det har delenummer 0541-1316

Det inkluderte

reim( 125,-), Impeller(kr. 700,-), grovfilter til Racor(530,-) + zink(160,-) + oljefilter(535,-) + dieselfilter(.230,-)

repair kit wp(670,-)

 

Slik sett var motoren helt klar det som dro opp totalregningen. Spesielt zinken til motoren som kom på 2400,-

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hva var delene til service for QSB når det kom på 12.000,-?

 

Prisene på Cummins i Norge er helt vannvidd og er ikke kjempeimponert.

 

I hele fjor kjørte jeg rundt med en reservereim til sjøvannspumpa som ikke passet. Det fant jeg ut i år når jeg skulle bytte. Den var for lang og ikke en originaldel, men noe jeg tipper de har handlet inn selv. At reimen ikke passet kunne de ikke skjønne da de hadde solgt mange til QSB. Greia er 5,9 230 HD har en annen reim en de andre. Det burde jeg ikke trenge å fortelle de.

 

Var utom i midten av april og ba om riktig reim. De skulle da skaffe reima og ringe meg. Etter 3 uker ringte jeg og fikk ny beskjed om at de skulle ringe når de hadde den. For å si det slik så venter jeg fortsatt, men skaffet reim selv på Ebay (Gates) til en brøkdel av prisen. Vi får se om de ringer...

 

Fleetguard filtre fåes på nett eller Bilutstyr Drammen, Zinker fra Boatzinc, reimer fåes på nett når man vet type og lengde.

Ellers er det en meget anerkjent og dedikert Cumminsdealer i USA som visstnok er populær å handle med.

Mvh. SAP

Link to post

Lønner seg i høyeste grad å sjekke litt priser på nettet på disse tingene. Endte opp med å betale 3 x prisen for original sink til båten for tre år siden enn det jeg får den for i dag gjennom en annen norsk leverandør. Samme sink, samme produsent men ulik distribusjonskanal. Flere tusen kroner i differanse.

 

Det eneste utstyret jeg ikke finner særlig mye å spare på gjennom ekstern/utenlandske leverandører er originale Volvo Penta deler. Virker som om at produsenten har en form for internasjonal priskontroll. Prisene kan variere litt men bare i meget liten skala så da kan man like godt kjøpe delene gjennom norsk forhandler.

Link to post

[quote name="VannTro" post="1610481" ...........

(Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-)

 

De kan du få for under 30 kroner stykket her hjemme forutsatt gjenbruk av pluggen og lengdetilpassing av pluggen. Min efaring er at varmveksler og bunnen av intercooler spises ganske kjapt. Masse penger å spare på noen minutters egeninsats.

Link to post

Hva var delene til service for QSB når det kom på 12.000,-?

 

Prisene på Cummins i Norge er helt vannvidd og er ikke kjempeimponert.

 

 

Det ser nok ut til at jeg har husket veldig feil vedrørende prisen på deler kontra prisen på han som monterte dem......

 

Fuel filter: 432,50 - Lube filter Cummins: 380,- - Plug Zink electrode:2400,-(3 stk) - Olje: 4 liter= 2100,-(dette er vel den verste prisen jeg noen gang har sett for 15/40 olje og jeg la ikke merke til det da jeg betalte regningen) - Oljefilter: 437,50,- - Filter fuel/wtr:580,- - Transmisjonsolje:455,- Verkstedmateriell: 881,-

Deler totalt for motor/gearkasse: 7.666,-

Arbeid: 9 timer à 1223,75 = 11.013,75

Det var godt jeg tok frem denne kvitteringen for å se litt for maken til timepris på en mekaniker er det lenge siden jeg har sett :eek: :eek: :eek:

Mon tro om ikke det er rimeligere med en advokat ? Hva synes du om timeforbruket SAP, 9 timer er vel også litt drøyt kanskje ?

(alle priser er inklusive mva.)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Romslig timebruk ja.

Som den amatøren jeg er tipper, jeg at jeg bruker under halve tiden (og jeg vasker/ tørker godt etter meg, hehe)

Var dette i Stvg eller her hjemme?

 

Prisene på oljefilter og olje til giret var ok. Resten var ran.

Var det 4 eller 14 liter de skrev på motoroljen? Kapasitet ved filterskift er 15,1 liter til max merket, og man får ut så godt som alt med oljesuger om man er litt nøye da peilepinnerøret ender vinkelrett i kulpen fremst i bunnpanna.

Tømmer motor først, så av med oljefilter og suger det tomt, så tilbake til motor og tømmer bunnpanna på nytt da det har rent ned litt mer olje fra slangene som går til oljefilterbraketten.

Mvh. SAP

Link to post

Dette var i Stavanger(hjemme hadde jeg gjort det selv, men tiden til å gjøre det selv der borte strakk ikke til).

De skrev 4 liter, men som du sier, det er jo langt mere på motoren. Det har nok gått litt fort i svingene med faktureringen, men det kan jo være noe med regnskapssystemet som har gjort at de har skrever 4 x 525,- i stedet for 15 x 140,-(som jo ville vært mere logisk).

Må innrømme at jeg fikk lyst til å ta en telefon for å få bekreftet dette. Det er med tanke på fargen på oljen(på peilepinnen) ingen tvil om at all olje er skiftet. Den er faktisk gyllen og ser ny ut.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Kanskje lettere med et bilde av faktura. Merk: mva legges som vanlig til i bunnen.

Kanskje dette kan være til hjelp også hvis delenummerene som er benyttet her er Cummins sine....

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Se der ja, det var 4 stk. 5 litere. Nei, de er ikke på motoren, har normalt trykk.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Skal mye til at man hadde sett det på trykket. Men sjekk og dobbelsjekk at det er riktig mengde på motor.

 

Peilepinnen kommer utmerket med ny motor og skal merkes etter installasjon i båt ved å først fylle min kapasitet (13 liter?) og så de resterende 2,1 literene opp til 15,1.

 

Pinnen kan være vanskelig å lese om den ikke er gjort ordentlig ru også.

 

Min var noe feilmerket, så gjorde det på nytt.

Dremmel med kappeskive til Max og Min merket og sandpapirtrommel til å røffe opp overflaten og slipe bort de gamle merkene.

Mvh. SAP

Link to post

Da må jeg vel foreta et aldri så lite oljeskift, men det var faktisk planen før ferien likevel.

Om jeg ikke husker feil brukte du Biltema 15/40 ?

Forstår jeg deg rett er 13 liter minimum og 15,1 maksimum ?

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Hvis du skal ut i dag og finner tid til det så ta gjerne mål så kan jeg sammenligne.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Da skal jeg sammenligne senere i dag, takker SAP :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

En annen type peilepinne på min gitt. Nummeret slutter på 8 i stedet for7
bilde

 

Merket på 65,7 for min og 66,8 for max. Min lå på 68 og det har den gjort siden jeg startet i Stavanger for snart 2 mnd siden.

Jeg har vel kjørt rundt 100 timer siden da så da går det vel bra da. Olja var for øvrig fremdeles gyllen :-)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...