Fanta Startet 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2014 Har et 7 kw Onan aggregat ombord. Noen som vet hvem i Oslo-området som forhandler deler til dette? Har behov for filtre, sink osv. for service. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Det får du neppe i Oslo, nærmeste Cummins forhandler er i Stavanger eller Bergen. F.eks. www.bergendieselcontact.no Bestilte selv samme pakken nylig, reim, impeller, sink, oljefilter, dieselfilter til 7kW Onan, blir en 3-4 lapper i deler. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Jeg får det jeg trenger til min Onan hos: Cummins Norway A.S. Visit Address Osloveien 20 N-1430 ÅS Postal Address Postboks 97 N-1431 ÅS T: +47 64 97 45 00 E: info.norway@cummins.com W: www.cummins.no Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 http://vollenslipp.no er Cummins/ Onan forhandler og verksted i Asker. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Det er godt gjort at Cummins Norway selger til sluttkunder, de er forhandlerdistributør. Forhandlerne deres regionalt er disse: http://distribution.cummins.com/wps/portal/norway/!ut/p/c5/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3hnd0cPE3MfAwP3EDNzAyO_oJBAV5dgQwtHQ6B8JJK8gV-gq4GRm7GLha-PkZGfpRkB3eEg-_DrB8kb4ACOBvp-Hvm5qfoFuREGWSaOigCKyde3/dl3/d3/L2dJQSEvUUt3QS9ZQnZ3LzZfQ0dBSDQ3TDAwR1Q2NzAyTlJUUUVEUzE4QTE!/?contentPath=%2fCP%2fcp_norway%2fhtml%2fgeneral%2fen%2fcontent%2fLocation_Dealers.html&dcrPath=%2fdefault%2fmain%2fCP%2fNorway%2fWORKAREA%2fnorway_wa%2ftemplatedata%2fgeneral%2fen%2fdata%2fLocation_Dealers&parentId=3337 Bra at de har større servicenett enn det som er opplyst på hjemmesidene uansett, kanskje på tide å oppdatere disse litt mer. Redigert 19.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Kanskje på tide å lete litt mere etter servicedeler i utlandet for Cummins ser ikke ut til å ha noen blygsel i henhold til landeveisrøveri. Service på 7kw Onan + 1. stk. 5.9 QSB kom på 22.000,- og ca. 15.000,- var relatert til delene. (Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Kanskje på tide å lete litt mere etter servicedeler i utlandet for Cummins ser ikke ut til å ha noen blygsel i henhold til landeveisrøveri. Service på 7kw Onan + 1. stk. 5.9 QSB kom på 22.000,- og ca. 15.000,- var relatert til delene. (Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-) Vet du hvor mye som var relatert til den lille? Brukte mellom 3 og 4 lapper på originaldelene til servicen på Onan inkl. reserve sink og dieselfilter. Arbeidet tok jeg selv. Gadd ikke å bytte reima og impelleren da begge så ut som nye. Oljeskift og sinkbytte er gjort på 20 minutter på generatoren. JA, Cummins har svindyre deler. Går VP en høy gang. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 (redigert) Det var deler for enten 2280,- eller 2950,- til den lille. Jeg vet ikke om "repair kit wp" var til motoren eller generatoren. Det har delenummer 0541-1316 Det inkluderte reim( 125,-), Impeller(kr. 700,-), grovfilter til Racor(530,-) + zink(160,-) + oljefilter(535,-) + dieselfilter(.230,-) repair kit wp(670,-) Slik sett var motoren helt klar det som dro opp totalregningen. Spesielt zinken til motoren som kom på 2400,- Redigert 19.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Hva var delene til service for QSB når det kom på 12.000,-? Prisene på Cummins i Norge er helt vannvidd og er ikke kjempeimponert. I hele fjor kjørte jeg rundt med en reservereim til sjøvannspumpa som ikke passet. Det fant jeg ut i år når jeg skulle bytte. Den var for lang og ikke en originaldel, men noe jeg tipper de har handlet inn selv. At reimen ikke passet kunne de ikke skjønne da de hadde solgt mange til QSB. Greia er 5,9 230 HD har en annen reim en de andre. Det burde jeg ikke trenge å fortelle de. Var utom i midten av april og ba om riktig reim. De skulle da skaffe reima og ringe meg. Etter 3 uker ringte jeg og fikk ny beskjed om at de skulle ringe når de hadde den. For å si det slik så venter jeg fortsatt, men skaffet reim selv på Ebay (Gates) til en brøkdel av prisen. Vi får se om de ringer... Fleetguard filtre fåes på nett eller Bilutstyr Drammen, Zinker fra Boatzinc, reimer fåes på nett når man vet type og lengde. Ellers er det en meget anerkjent og dedikert Cumminsdealer i USA som visstnok er populær å handle med. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 Lønner seg i høyeste grad å sjekke litt priser på nettet på disse tingene. Endte opp med å betale 3 x prisen for original sink til båten for tre år siden enn det jeg får den for i dag gjennom en annen norsk leverandør. Samme sink, samme produsent men ulik distribusjonskanal. Flere tusen kroner i differanse. Det eneste utstyret jeg ikke finner særlig mye å spare på gjennom ekstern/utenlandske leverandører er originale Volvo Penta deler. Virker som om at produsenten har en form for internasjonal priskontroll. Prisene kan variere litt men bare i meget liten skala så da kan man like godt kjøpe delene gjennom norsk forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 19.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2014 [quote name="VannTro" post="1610481" ........... (Zink til QSB ca. 3 x Kr. 800,-) De kan du få for under 30 kroner stykket her hjemme forutsatt gjenbruk av pluggen og lengdetilpassing av pluggen. Min efaring er at varmveksler og bunnen av intercooler spises ganske kjapt. Masse penger å spare på noen minutters egeninsats. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Hva var delene til service for QSB når det kom på 12.000,-? Prisene på Cummins i Norge er helt vannvidd og er ikke kjempeimponert. Det ser nok ut til at jeg har husket veldig feil vedrørende prisen på deler kontra prisen på han som monterte dem...... Fuel filter: 432,50 - Lube filter Cummins: 380,- - Plug Zink electrode:2400,-(3 stk) - Olje: 4 liter= 2100,-(dette er vel den verste prisen jeg noen gang har sett for 15/40 olje og jeg la ikke merke til det da jeg betalte regningen) - Oljefilter: 437,50,- - Filter fuel/wtr:580,- - Transmisjonsolje:455,- Verkstedmateriell: 881,- Deler totalt for motor/gearkasse: 7.666,- Arbeid: 9 timer à 1223,75 = 11.013,75 Det var godt jeg tok frem denne kvitteringen for å se litt for maken til timepris på en mekaniker er det lenge siden jeg har sett :eek: Mon tro om ikke det er rimeligere med en advokat ? Hva synes du om timeforbruket SAP, 9 timer er vel også litt drøyt kanskje ? (alle priser er inklusive mva.) Redigert 20.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Romslig timebruk ja. Som den amatøren jeg er tipper, jeg at jeg bruker under halve tiden (og jeg vasker/ tørker godt etter meg, hehe) Var dette i Stvg eller her hjemme? Prisene på oljefilter og olje til giret var ok. Resten var ran. Var det 4 eller 14 liter de skrev på motoroljen? Kapasitet ved filterskift er 15,1 liter til max merket, og man får ut så godt som alt med oljesuger om man er litt nøye da peilepinnerøret ender vinkelrett i kulpen fremst i bunnpanna. Tømmer motor først, så av med oljefilter og suger det tomt, så tilbake til motor og tømmer bunnpanna på nytt da det har rent ned litt mer olje fra slangene som går til oljefilterbraketten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Dette var i Stavanger(hjemme hadde jeg gjort det selv, men tiden til å gjøre det selv der borte strakk ikke til). De skrev 4 liter, men som du sier, det er jo langt mere på motoren. Det har nok gått litt fort i svingene med faktureringen, men det kan jo være noe med regnskapssystemet som har gjort at de har skrever 4 x 525,- i stedet for 15 x 140,-(som jo ville vært mere logisk). Må innrømme at jeg fikk lyst til å ta en telefon for å få bekreftet dette. Det er med tanke på fargen på oljen(på peilepinnen) ingen tvil om at all olje er skiftet. Den er faktisk gyllen og ser ny ut. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Kanskje lettere med et bilde av faktura. Merk: mva legges som vanlig til i bunnen. Kanskje dette kan være til hjelp også hvis delenummerene som er benyttet her er Cummins sine.... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 På olja, så står det "Olja 5 l vds-3" og 4 stk i antall. Altså 20 liter. Hvor har de gjort av de 5 ekstra literene? Håper ikke de er i motoren hvertfall. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Se der ja, det var 4 stk. 5 litere. Nei, de er ikke på motoren, har normalt trykk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Skal mye til at man hadde sett det på trykket. Men sjekk og dobbelsjekk at det er riktig mengde på motor. Peilepinnen kommer utmerket med ny motor og skal merkes etter installasjon i båt ved å først fylle min kapasitet (13 liter?) og så de resterende 2,1 literene opp til 15,1. Pinnen kan være vanskelig å lese om den ikke er gjort ordentlig ru også. Min var noe feilmerket, så gjorde det på nytt. Dremmel med kappeskive til Max og Min merket og sandpapirtrommel til å røffe opp overflaten og slipe bort de gamle merkene. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) Da må jeg vel foreta et aldri så lite oljeskift, men det var faktisk planen før ferien likevel. Om jeg ikke husker feil brukte du Biltema 15/40 ? Forstår jeg deg rett er 13 liter minimum og 15,1 maksimum ? Redigert 20.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Det er nok uansett lurt. Maks er 15,1 liter om du er sikker på at du har fått ut alt. Min kapasitet står i boka, så sjekk det, men mener det var 13l. Min-merket er ca 20mm under maks. Jeg kan jo ta mål av min om du vil sjekke eller ha en referanse? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Hvis du skal ut i dag og finner tid til det så ta gjerne mål så kan jeg sammenligne. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Kan gjøre det nå før jeg går. Har vært på "hytta" i natt hehe ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Målene er tatt herifra: Pinnen ser slik ut og har påtrykt nummer: "3973557 USA" litt nedenfor midten. Mål til Maks merket: 78,6 cm Mål til Min merket: 80,3 cm Min merket tok jeg litt på feelingen Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 :thumbsup: Da skal jeg sammenligne senere i dag, takker SAP Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
VannTro Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 (redigert) En annen type peilepinne på min gitt. Nummeret slutter på 8 i stedet for7 Merket på 65,7 for min og 66,8 for max. Min lå på 68 og det har den gjort siden jeg startet i Stavanger for snart 2 mnd siden. Jeg har vel kjørt rundt 100 timer siden da så da går det vel bra da. Olja var for øvrig fremdeles gyllen :-) Redigert 20.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.