Jump to content

Seile nordover i sommer

kointa

Recommended Posts

Vet at det har blitt laget tråder om dette før men da har det vært hentetråder som har foregått rundt påsketider, og ikke midt på sommeren. Planen min er å runde sørlandskysten, fortsette nordover til vestlandet, og kanskje opp til Trondheim .

Hvilke vær utfordringer vil jeg få i juli/august ?

Denne sommeren har jeg nok av tid, og har egentlig ikke noe fastsatt mål for seilasen, jeg tenkte å la humla suse og bestemme meg underveis hvor langt ferden skal gå, men aller helst helt fram til Trondheim. Men skulle jeg stå å stampe i nordavind hele turen så snur jeg rett og slett :smiley:

Så da lurer jeg rett og slett på hvordan er vindforholdene langs kysten sommerstid? som jeg skrev tidligere har jeg god tid, har i år ferie fram til 8 september og har egentlig veldig lyst til å ta en pils på solsiden i Trondheim :cheers: , tidskjemaet tilsier at jeg tåler godt en del landligge og ferd innaskjærs.

Egentlg håper jeg på et svar som forteller meg at det stort sett er litt vind fra sør slik at jeg kan gå for seil store deler av ferden. :giggle:

Og får jeg bare motvind, så sier jeg som som nabokjerringa :" får håpe vinden snur til jeg skal hjem............" :lol:

Hvordan været blir i Juli/august er litt tidlig å si enda, men vind rettingen kan man si noe statistisk om, og det er at Nordvesten er en fremtredende vindretning på vestlandet.

Fordelen med det er at du får medvind hjemover :wink:

Men i fjor da vi startet ferien førstehelga i månedskiftet Juli/August startet det med Tropisk storm, og fortsatte med 5 dager sterk vind fra Sør (Kuling). Denne snudde så til Nordvestlig (men fortsatt kuling) i dagesvis etter det. Hele første halvdel av våre 4 uker i August var egentlig mer eller mindre preget av sterk vind, mens de som hadde hatt ferie i Juli hadde hatt kjempe forhold og akkurat passe seilvind (og medvind både sørover og på returen). Andre år er August måneden med mest behagelig vær.

Men Juli/August er nok den roligste perioden på året, og du bør ha gode sjanser for passe vind også, og uten planer som skal følges slavisk, slik at du kan følge 'naturens og værets gang' så bør det gå bra. Det er mye skjermet skjærgård også når du bare får rundet Jæren.

I år har det forøvrig vært veldig mye fint vær og varmt, men litt lite vind periodevis, men nå er vi tilbake på forfriskende (kald) Nordvest og fin fres i seilingen igjen, men langtidsprognosen sier at det vil legge seg igjen til over helga.

Skal jeg spå vil jeg basert på året så langt tippe at det blir en fin sommer på vestlandet i år, og vi legger også årets tur nordover (men ikke helt til Tr.hjem da).

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Skjønner ikke helt problemet. Om du har to og en halv måned tilgjengelig er det vel bare å sette av gårde. Så får du se hvordan det blir, Om pilsen blir fortært i Bergen, Ålesund, Trondheim eller på Træna er vel mindre viktig.

Tror det er knappe 700 nm (med forbehold om at jeg husker rett) fra Oslo til Trondheim. Om du gjør 7 knop blir dette ca 30 dager a 3,5 times seilas. Det burde være overkommelig, selv med noe motvind.

Noe som har slått meg er at det ikke er veldig ofte å treffe båter med hjemmehavn på øst-/sørlandet oppover kysten her. Svensker, dansker, tyskere, nederlender, franskemenn og engelskmenn derimot ...

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...