Jokkish Startet 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2014 Hei! Har lest mye om feilsøking av dynamo inne på båtplassen (Som den fine guiden til Ingar), men ennå ikke fått løst problemet.Jeg kjører 24v Batteribank til Start av motor og gløding, og en separat 12v til forbruk og instrumenter. Og har en dynamo til hver av disse.Problemet er at glødelampen på verken 12v eller 24v vil slutte å lyse. Og når jeg måler Dirkete fra B+ og B- på dynamoene så viser de rundt et par volt.Prøvde å koble fra alt og så kjøre B+ direkte på D+ på både 12v og 24v dynamoene og da magnitiserte de og da ga de ut 13,9v og 28v. Koblet så på kablene igjen og Lampene sluttet å lyse.Første runde så hadde jeg bare 1.2w på lampa til 24v og ukjent watt på 12v (http://www.torshovbil.no/kontrolllampe) Tenkte at det kanskje var for lite motstand, så loddet da på motstander tilsvarende ca 4 watt på begge. Det hjalp ikke. Noen som har en ide hvor problemet kan ligge? Det jeg tenker nå er at kanskje Kablene er for dårlig dimensjonert? Littt utsikker på dimensjonene, men kan tenke meg at 24v er på rundt 0.5mm2 og 12v på på kanskje 0,75mm2 Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Er dette nybygd eller har det virket før? Hva slags dynamoer har du? Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Sånn det var på båten når jeg kjøpte den, har gjort noen forandringer men det er iafall slik det ser ut nå. I teorien skal det jo fungere.28v volten er en iskra, 12v aner jeg ikke. Det har fungert en gang i tiden går jeg ut i fra. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Det finnes trolig bare lite å diskutere om. Hvis det funker med direkte kobling, da er det vel kanskje et tegn for feil / for mye motstand minst et sted mellom lås og dynamo?Sjekk kablene for spenningsfall / trekk nye med da for min skyld 1,5mm² og prøv vanlig ladelampe med 4W.Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Jokkish Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Er i båten nå. Spenningsfallet på 24v var 0.1v på 12v var det 0.02v... Skjønner ingenting jeg nå :-/ Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Regulatoren trenger både pluss og minus, har du sjekket det? Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 20.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Når jeg måler over b+ og b- med motoren slått av så viser begge batteriets spenning, dog jeg veit ikke om denne spenningen går "igjennom"dynamone. Har heller ikke prøvd å målt i fra b- til bat - med b+ tilkoblet. Hvis det er det du sikter til? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Lampen du linker til brukte jeg da den originale pæreholderen tok kvelden. Det er nok sikkert snakk om under 1 watt og den nye lampen førte til at motoren måtte ruses til ca 1500 omd. før lampen slukket og ladingen tok til, men når lading først hadde startet kunne jeg slippe ned på tomgang uten at lampen kom på igjen. Jo mindre watt ei pære er, jo større motstand trodde nå jeg, og da blir det vel galt og legge inn enda mer. Det blir vel for lite strøm som passerer gjennom pæra og ladingen starter ikke. Prøv som Joerg foreslår med ei på 4 watt og uten disse motstandene. Da slipper det mer strøm gjennom fra nøkkel til D+. Men direkte kobling uten pære eller motstand er vel heller ikke å anbefale mener jeg og ha hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Jokkish Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Føler meg litt dum nå, men jeg måtte gjøre akuratt det samme som deg Hegra, opp med turtallet en stund også sluttet begge pærene og lyse (Dog 24v lyser svakt ved lavt turtall). I mitt forsvar så sto båten på land, og hadde ikke mulighet til å kjøre på høyt turtall (bortsett fra litt rusing, som jeg gjorde) da vanslangen og buffertanken ikke kunne holde tritt med impellerpumpa. Men nå er båten der den hører hjemme og rent teknisk (I motor/elektriske delen i såfall) Så er alt ut til å fungere :D :DAng motstanden; Jeg trodde hele poenget ved pæra var å gi motstand? Er det ikke da ett fett om motstanden kommer fra pæra, en motstand eller en kombinasjon av pære/motstand? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Pæra du og jeg bruker gir for mye motstand. Ladingen starter på den strømmen som kommer fra nøkkel, via pæra og ned på D+ på dynamo. Det lille av strøm som slipper igjennom er ikke nok. Ei på 4 w har tykkere glødetråd, mindre motstand, mer strøm slipper forbi og gir nok til at ladingen starter. Hvorfor lading starter når den ruses vet jeg ikke. Det kan hende den starter på tomgang om du skifter pære. Når ladingen er i gang er det ca 14 volt både på nøkkel og D+ og lampen slukker fordi strømmen følger den veien den skal gå, fra B+ på dynamo til batteri og fra batteri opp til nøkkel. Er pæra for stor (for mange watt) kan det visstnok være skadelig hvis nøkkel blir stående på uten at motor er i gang. Et eller annet kan vist svi i stykker på dynamo så direkte kobling med bare en ledning uten pære kan nok være uheldig. Ikke helt stødig på dette her jeg heller, men det er sånn ca jeg har forstått det i hvert fall. Redigert 24.Juni.2014 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.