Jump to content

kokeapparat.gass eller?

sol

Recommended Posts

Kanskje en i kjølen også?

Kanskje????? Det er der den må være etter min mening. Tror ikke jeg ville gamble på å rote bort en detektor der jeg tror en eventuell lekkasje vil oppstå.

Du får ett godt nok anlegg med to detektorer for godt under 2000kr. Installeringa gjør du enkelt selv. Billig livsforsikring spør du meg.

Hvor du skal plassere detektorene avhenger mye av hva du har av tverrskipsskott og eventuell åpning mellom romma.

En gasslekkasje lukter du med en gang (snakker av erfaring), og har du en gassalarm i tillegg bør du være trygg.

Nei! Du behøver ikke å lukte gass som ligger i kjølen.

Og så er gass også enklere å håndtere i tilfelle noe går skeiss: fordelen er at det gjerne blir en eksplosjon istedenfor en brann, som medfører at du ikke trenger brannslukningsutstyr.

Du har også enklere muligheter å inspisere dårlig tilgjengelige hullrom når dekk og overbygg har blåst bort. Husk å si ifra til dine etterkommere at de skal gjør det, i tilfelle du har blåst bort sammen med dekk og overbygg.

<{POST_SNAPBACK}>

Så enig, så enig!

Selv har jeg det som godt kan kalles gass-fobi i båt etter at jeg en gang tidlig på 90-tallet

så på en seilbåt som eksploderte i havna I Lervick på Shetland.

Den ble blåst opp omtrendt som en ballong! I tillegg fløy det noe som så ut som en mann

ca 15m rett til værs. (Det var en drakt med flytemidler i).

Det var en person ombord som bøyde seg ned for å starte motoren som fikk en luke

i ansiktet og ble skadet. Gassen ble antent av en gnist under starten.

Jeg tror båten var totalvrak etterpå.

Ingen gass ombord hos meg. Faktisk, den første forandringen jeg gjorde med min båt når jeg kjøpte den, var å kaste ut hele gass-opplegget.

Nei! Du behøver ikke å lukte gass som ligger i kjølen.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, det kommer kanskje an på utforming av båten. Hos meg må gassen "renne" over dørken et stykke før den faller ned i kjølen. Da er det uungåelig at det ikke kommer litt opp i nesehøyde også. Det skal ikke mye til før du lukter det. Uansett, en eller flere gassalarmer må du ha uansett.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Gassinstallasjon med 2 kg gassbeholder (eller mindre) regnes ikke som fast installasjon. Det kreves derfor ikke spesielle installasjons- eller sikkerhetsforanstaltninger enn de som du selv gjerne vil ha ombord. Med et gass kokeapparat kan du derfor ha 2 kg beholderen i et skap/benk i nærheten av apparatet og kun ha slange mellom flaske og apparat. Med vanlig husholdningskoking varer 2 kg gass i 2-3 uker. :rolleyes:

Har akkurat kjøpt meg et tre bluss gass apparat fra Eno. Er i disse dager i ferd med planlegging av intsallasjonen(det er jo som kjent halve jobben). Vurdere litt angående storleiken på gassflasken, skal man gå for 2 eller 5 kg flaske. Flasken blir stående ute på akterdekket i gassbeholder med drenering gjennom skutesiden.

Ser av et innlegg her at en 2 kg flaske holder til to-tre uker, er dette med daglig normal bruk.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bare dersom det er en nese ombord mens det skjer.

<{POST_SNAPBACK}>

Vel, det var ingen nese ombord når det skjedde, men det var da ingen problem å lukte seg til hva som hadde skjedd når jeg kom ombord.

Ser av et innlegg her at en 2 kg flaske holder til to-tre uker, er dette med daglig normal bruk.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette kommer litt an på hvor mye som går på gass, og hva som er elektrisk. Med elektrisk oppvarming av vann er det ikke mye gass som går. Hos oss holder en 3 kg gjerne i flere måneder, men da har vi en vannkoker på strøm i tillegg. I feriemodus uten landstrøm og uten varmtvannskolbe holder 3 kg i en måneds tid for oss. Da med brødbaking hver 2.-3. dag og middag og oppvask ombord hver dag. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

For det første bør du ha en fjernoperert elektrisk ventil til gassflaska. Når den ikke får strøm, lukker den. Siden du alltid slår av denne ventilen når du forlater skuta, vil du ikke oppleve at du kommer tilbake til båten og lukter gass. Gassviften din får også strøm. Grunnen til at gassen lakk ut av flaska, var jo at fjernventilen stod åpen dvs fikk strøm. Da får vifta strøm også. Av/på bryteren til vifta lager kanskje en gnist, bryteren min er plassert i instrumentpanelet, og dit inn/opp kommer det ikke noe gass (innelukket boks) Gassvifta som står i kjølsvinet må selvfølgelig ikke lage gnister. En gnistsikker vifte bør være standardhyllevare. Bare ikke spør meg hvor. Min stod i båten da jeg kjøpte.

Grunnen til at jeg fikk en lekkasje inn i båten, er at fjernventilen var plassert på utsiden av gasskassa. Med lekkasje mellom gasskasse og ventil var jeg da like langt som hvis jeg ikke hadde hatt noen ventil. Ventilen monteres i disse dager på innsiden av gasskassa.

Spørs om det ikke heretter blir obligatorisk å koble fra slangen/ventilen på flasken for hver natt før vi legger oss ombord og i tillegg før vi forlater båten for lengre periode, da er vi nå helt trygge :yesnod:

Man kan jo også kjøpe lekkasjetester på sprayboks som vi kan sjekke, for oss det eneste 'farlige' punktet, overgangen fra kobberrør til stengeventil v/byssa (såfremt denne er stengt). Når vi har sjekket der og det er tett er vi vel også helt sikker,- og da blir jo allverdens ekstra remedier for kontroll overflødig.

Tenker jeg riktig nå eller er det noe jeg ikke har forstått eller overser :rolleyes:

Det er flott å lese om alle meninger, erfaringer etc. Jeg er glad jeg har gass i båten, føles trygt og er komfortabelt som jeg også har fortalt tidligere.

Der fortelles om opplevelser hvor gasseksplosjoner har forekommet, og selvsagt vil også det skje i framtid. Men det jeg lurer på, er om eksempelvis forsikringselskaper, eller brannvesen noen gang har laget oversikter over type branner til sjøs. Hva er hyppigst årsak til brann til sjøs, er det uforsiktig omgang med rødsprit, bensindamp i motorrom, gass-eksplosjoner etc.

Jeg har selv vært vitne til brann i båt 3 ganger. Ingen av disse tilfeller var der verken gass eller bensin inni bildet, men derimot (hvis husken er korrekt) lampeolje i to tilfeller, samt grilling på rekka det tredje.

Noen som vet ???

Jeg kastet gassen ut og installerte Origo 4100. Ser bra ut og koker bra. Alltid ekstremt renslig med påfylling. Fyller aldri på rødsprit ombord. Vedlikeholdsfritt. Lett å rengjøre.

Er klar over at gass er fullstendig overlegen mht kokeegenskaper, ovn etc. Jeg ønsker allikevel ikke å ha et moment i båten hvor én svikt i systemet kan få så brå og dramatiske konsekvenser for mannskap og nabobåter. Tett båt er en flott gassbeholder. :sad:

Har aldri hatt gass - heller aldri bensinmotor. Ikke noen fasit fra meg dette her, men dette gir meg den komfortable følelsen jeg trenger. Det er vel det vi er ute etter. :cool:

Hva med en Wallas 1000 som går på lampeolje

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har en slik i båten. Eneste stekeovnen som passet inn i byssa på Nidelv 300 Sport. Har så langt konstatert at det går ca 1/2 Granidosa inn i ovnen, og at den blir varm. Den blir faktisk steikend varm - og det er bra! Men stor er den ikke - men den er stor nok til at fruen får varme rundstykker til frokost - og det er et viktig poeng for oss Redigert av Bitteliten (see edit history)

Der fortelles om opplevelser hvor gasseksplosjoner har forekommet, og selvsagt vil også det skje i framtid. Men det jeg lurer på, er om eksempelvis forsikringselskaper, eller brannvesen noen gang har laget oversikter over type branner til sjøs. Hva er hyppigst årsak til brann til sjøs, er det uforsiktig omgang med rødsprit, bensindamp i motorrom, gass-eksplosjoner etc.

....

Noen som vet ???

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, det vet jeg ikke. Og det er forsåvidt - slik spørsmålet stilles - ikke relevant for meg. Det kan for meg gjerne være 10 ganger så mange branner ombord pga rødsprit hvis bare skadene av brannene er ingenting i forhold til de skadene som oppstår i forhold til eksplosjonen.

Men, men - som antydet: har full forståelse for at folk synes gass er helt ypperlig i bruk. Men jeg tenker ikke slik. Jeg tenker gass er mye verre i tilfelle det går gærnt. Da får det bare ta litt lenger tid før kaffevannet er varmt. Her har jeg et valg.

Hold deg i hvertfall til kompositt flasker i båt. Korroderer ikke. Og ikke minst de eksploderer ikke ved evt. brann, slik stålflasker gjerne gjør. Men brenner kontrollert ut. Se video Her

<{POST_SNAPBACK}>

For det første så vil ikke en propanflaske med sikkerhetsventil, som står kunne eksplodere!!!!

Kun hvis oppvarmingen skjer fortere enn sikkerhetsventilen greier å ta unna (dvs i en eksplosjon forårsaket av andre ting)

For det andre kan ikke jeg se at noen av de to flaskene eksploderer på videoen.

For det tredje, kan man ikke sammenligne en flaske som står og en som ligger, grunnet en propanflaske som blir opvarmet stående vil etter en tid utløse sikkerhetsventilen og vi får en kontrollert brann i gassfasen (det vil aldri bli noe eksplosjon av dette)

En flaske som derimot ligger vil ha sikkerhetsventilen under væskenivå vil ikke fungere etter hensikten, og resultatet kan være at den ikke greier å ta unna trykkøkningen med det resultatet at vi kan få en eksplosjon.

Det er dette jeg ser for meg at de vil demostrere i videoen.

Men jeg kan være enig i at en komposittflaske har sine absolutte fordeler som feks. ikke ruster, er lettere, tåler stort sett mere enn stålflasker.

Mvh

For det første så vil ikke en propanflaske med sikkerhetsventil, som står kunne eksplodere!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Så så, jeg har hverken produsert flaska eller videoen.

Det var kun ment som informasjon.

Folk kan få velge akkurat hvilken flaske de vil for meg.

Jeg velger kompositt, uansett. :sleep:

Dette skriver produsenten:

Fire demonstration video

All tests show that Complet, when its attacked by fire, will react with a controlled burnout instead of an explosion.

The first part of the video shows a petrol fire with a plugged container without any Pressure Relief Device or Melting Plug.

The second part is from a fire with alcohol with a Pressure Relief Device.

Kan vel bare bekrefte det firefighter sier, og legge til at dersom flaskene ligger eller sikkerhetsventilen ikke fungerer som den skal, vil noe langt kraftigere enn en vanlig eksplosjon kunne inntreffe, nemlig en såkalt BLEVE (Boiling Liquid Expanding Vapour Explosion).

Dette innebærer en nærmest momentan frigjøring av energi. Når beholderen revner synker trykket. Dette medfører at væsken "koker" og all væsken går øyeblikkelig over i gassfase og forbrenner all tilgjengelig oksygen.

Dersom andre innpå her noen gang har sett en slik, vil de nok kunne bekrefte at en vanlig eksplosjon nærmest er for barnemat å regne i sammenlikning, og kan være til enorm skade på lang avstand.

Så så, jeg har hverken produsert flaska eller videoen.

Det var kun ment som informasjon.

<{POST_SNAPBACK}>

Forøvrig synes jeg ikke filmen var så veldig informativ ift hvilken flasketype som er best. Er dog enig i at GRP-beholderene har enkelte fortrinn iallefall før det brenner, og benytter også kun GRP-beholder, ikke minst pga muligheten for å se nivået.

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...