Jump to content

kokeapparat.gass eller?


sol

Recommended Posts

  jolo skrev:

Vel, tror jeg stoler mer Ragasco sin branntekniske kompetanse enn din....no affence  :wink:

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja, hvem og hva du velger å tro på velger du selvfølgelig helt fritt, men har jeg sagt noe som motsier dette da, jolo?

 

 

 

M/Y Ellen Marie

 

 

PS; Forøvrig, jolo, heter det ikke "no affence". Som du ser så gjør vi alle feil, tilogmed du :wink:

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post

I min forrige båt med gas, var selve kokeapparatet plassert nedfelt i benken. Det smarte ved installasjonen var at "rommet" for apparatet var laget i syrefaste plater som et kar. Dette var igjen drenert i bunn med slange direkte ut gjennom en skroggjennomføring. Dermed ville en eventuell lekkasje i apparatet kun føre til at gassen rant ut av båten, istedenfor ned i kjølen.

 

En tilleggssikkerhet kan være å la gasslangen bli forlagt inne i et rør opp til kokeapparatet. Står gassflasken i en drenert boks, vil man da kunne sikre seg ennå bedre mot at en eventuell gasslekkasje skulle resultere i at gassen renner ned i kjølen.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Omtrend slik ville også jeg laget det dersom jeg ble presset til å installere gass i båt: ALT av gassinstallasjon er liksom utenfor båten.

 

Jeg mener å ha sett at litt større seilbåter har rom for flaskene retten utenfor byssa (istedenfor aktern) slik at også slange- og røropplegg blir minimalt

Link to post
  Andreas skrev:

Jeg mener å ha sett at litt større seilbåter har rom for flaskene retten utenfor byssa (istedenfor aktern) slik at også slange- og røropplegg blir minimalt

<{POST_SNAPBACK}>

Bare en liten presisering. Maksimal lengde på en gasslange er 1,5 meter. Resten av installasjonen er i heltrukne rør. Det er ikke lengden på røret som er interessant sikkerhetsmessig, poenget er koblingene. Det er i de man eventuelt får lekkasje. Et rør skal f.eks ikke skjøtes på midten. Da introduseres to nye potensielle lekkasjepunkter. Om røret er 1 eller 15 meter langt spiller ikke noen rolle. Bortsett fra at trykkfallet i lange rør kan bli stort. Da installerer man større dimensjon.

 

At flaskene plasseres rett utenfor byssa har neppe å gjøre med sikkerheten. Men det kan kanskje ha en praktisk forklaring, selv om jeg ikke kan se noen åpenbare fordeler.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

Har nå innstallert Wallas 95DU, som går på diesel/parafin/lampeolje og har kjeramisk topp. Blir varm raskt nok (ikke så rask som gass, men raskere enn gammel type uten kjeramisk topp), varm nok (igjen ikke så..men raskere enn..) og 100% sikker. Kanskje ikke bra nok for en Brimi, men for meg er den topp. I tillegg har jeg alltid lett tilgang til drivstoff, i hele verden:) Den ser også svært bra ut, men ett minus har den, og det er at man ikke får plass til stor gryte og stor stekepanne samtidig.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Hadde en gammel rødspritbrenner på båten jeg hadde i fjor, i den jeg har nå har jeg også rødspritapparat (origo 3000) funker greit men kunne tenkt meg mere varme og spesielt ved koking av vann. Fylling av sprit genererer ikke søk i det hele tatt, plukker ut beholderne og fyller opp. Til og med jeg klarer ikke å søle da. Fordeler gjerne en flaske sprit om gangen på "begge" kokepunktene og det holder til mye koking og steiking. Klart det lukter litt rødsprit....

 

Wallas`n i båten til min far er rett og slett noe herk, vanskelig å få fyr på. Mulig den trenger en lite oppussing, ikke vet jeg. Han gleder seg til at han får se origo`n i allefall neste gang han kommer på besøk til meg, han kunne visst tenke seg å pælme ut hele wallas`n...

 

Origo er billige apparater, meget driftsikkre, lite kokevarme, ikke spesielt billige i bruk, med andre ord både fordeler og ulemper. Selv kunne jeg tenke meg gass, men velger å bruke det jeg har, allefall dette året.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Har kjempet med rødspritbrennere i liten båt; == Dritt!

Var motstander av gass; (Så stor motstander at jeg nektet å ta hyre på gasstanker!!)

Men så var det altså installert gass i siste båten jeg kjøpte (og har).

Erfaring såå langt? Jo, åpner hovedkrana når jeg skal koke, og glemmer ALDRI å stenge samme kran umiddelbart etter koking; Beholderen er i eget "gasskammer" akterut, med drenering overbord.

Varme ellers i båten: Wallas luftvarmer på 1500 watt, som aldri er i drift hvis jeg ikke er ombord.

Føler meg trygg, men monterer gassalarm læll. :blush:

(NB Båten er HT og bare 20 fot...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
  Lars_Herman skrev:

Bare en liten presisering. Maksimal lengde på en gasslange er 1,5 meter.

 

At flaskene plasseres rett utenfor byssa har neppe å gjøre med sikkerheten. Men det kan kanskje ha en praktisk forklaring, selv om jeg ikke kan se noen åpenbare fordeler.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle tilsi at du slipper røret med koblingene i begge ender ettersom det er (kan være) mindre enn 1.5m mellom flaske og komfyr - med mindre andre regler kommer inn her, vet ikke
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...