Jump to content

Selge båten, skal, skal ikke?

haugi

Recommended Posts

Har de siste to-tre årene vurdert om jeg skal selge båten, men har ikke blitt klokere. Den blir egentlig minimalt brukt, og da jeg bruker den er det stort sette alene på noen dagsturer. Hadde kanskje 2-3 overnattinger ifjor. Så føler den koster litt mer enn det smaker. Men samtidig så ser jeg ikke meg selv uten båten heller, kunne kanskje hatt en annen, men er glad i den den jeg har. Har nå kommet litt nærmere salg, men med en gang jeg tar turen utpå så glemmer jeg det igjen. Dette er bare noen betraktninger. Noen som har vært i samme situasjon?

Men samtidig så ser jeg ikke meg selv uten båten heller, kunne kanskje hatt en annen, men er glad i den den jeg har. Har nå kommet litt nærmere salg, men med en gang jeg tar turen utpå så glemmer jeg det igjen.

Her svarer du egentlig selv......

La den stå på land 2015 sesongen, evt lei den ut hvis du tør/føler for det, så får du litt cash også. Kjenn på hvordan det er å ikke ha båt lett tilgjengelig.

Har vært inne på samme tanken angående motorsykkel, sprakk etter 2 uker ;-)

Jeg solgte. Pådro meg en sydentur i et helvete som kalles Kypros. Så fikk vi oss en båt igjen, og da kom ting i vater igjen.

Båt er en sykdom. Du blir aldri frisk. Glem salget.

:-)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Henger meg på dennrick her. Solgte båten i våres. Trodde jeg skulle klare meg uten til høsten eller kanskje neste år. Men, nei, hadde kjøpt ny båt kun et par uker etter at den gamle var overlevert.

Hvis en derimot er likeglad til båtlivet er det vel bare å selge.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Da kjøper markedet nytt istedenfor, og så får du heller beholde den båten du har. Det blir vel markedet som går ut som vinner her. Markedet får noe helt nytt som de slipper å skru på. men du får ingen ny båt fordi du ikke vil selge til hva markedet er villig å betale. Men du er vel fornøyd alikevel tipper jeg.

Men viss du vil ha ny båt og må selge for å kunne kjøpe denne, hvem skal du selge til, viss markedet ikke vil betale det som du forlanger og du vil ikke godta en pris som markedet er villig til å betale. :confused:

En Nidelv 300 Sport er vel ikke noe man selger, om man er så heldig å eie en ? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg hiver meg på diskusjonen selv om jeg med min skarve RIB neppe er særlig meningsberettiget i den båtligaen du tilhører.

Du skriver selv at du lurer på om det koster mer enn det smaker. Da antar jeg at penger ER begrensende for deg som de fleste av oss andre dødelige. Jeg mener: Har du nok penger til alt du vil uansett så er det vel bare å beholde båten.

Jeg synes forslaget til Catch22 var utmerket: La båten stå på land i 2015, du sparer litt serviceutgifter og reduserer forsikring. Og blir abstinensen for stor så har du ikke brent noen broer bak deg. Godt forslag.

Et viktig spørsmål må være hva du bruker fritiden på nå som gir deg glede (siden det ikke ser ut til å være båtlivet)? Har du en hytte uten innlagt vann? Har du en bobil som egentlig er i minste laget? Går Sydenturene til Hellas og Spania, mens du egentlig har lyst på Fiji? Hvis du får en bedre fritid ved å ha penger til å bruke på slikt så vil det være gode argumenter fo seriøst å vurdere salg.

Derimot: Hvis frigjøringen av kapitalen+driftsutgiftene for båten EGENTLIG ikke gir deg et rikere liv (rikere i betydning mer meningsfylt og godt) så bør beholde båten. Verditapet er ikke SÅ stort og gir deg mulighet for å velge tilbake båtlivet senere.

Jeg har båt, dvs to båter. Og vil nok fortsette med det.

Men har ingen hytte, campingvogn, bobil osv.

Har heller ikke vært i syden siden 90-tallet. Må man prioritere så må man :smiley:

Enkelte ting er viktigere enn andre (har jeg funnet ut, etter å ha kvittet meg med snøskuter og dyr MC).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Et viktig spørsmål må være hva du bruker fritiden på nå som gir deg glede (siden det ikke ser ut til å være båtlivet)? Har du en hytte uten innlagt vann? Har du en bobil som egentlig er i minste laget? Går Sydenturene til Hellas og Spania, mens du egentlig har lyst på Fiji? Hvis du får en bedre fritid ved å ha penger til å bruke på slikt så vil det være gode argumenter fo seriøst å vurdere salg.

Derimot: Hvis frigjøringen av kapitalen+driftsutgiftene for båten EGENTLIG ikke gir deg et rikere liv (rikere i betydning mer meningsfylt og godt) så bør beholde båten. Verditapet er ikke SÅ stort og gir deg mulighet for å velge tilbake båtlivet senere.

Båtlivet gir meg mye glede, det er det ingen tvil om, og sydenturer reiser jeg omtrent aldri på. Fritiden min er lagt opp etter jobben, der jeg jobber 4 uker på og har 4 uker fri. Og på de 4 ukene så skal jeg jeg gjøre alt mulig, og da går tiden fort. Men jeg prøver jo få brukt båten så best jeg kan. Et eventuelt salg ville sannsynligvis kun gå til å betale ned på lån, men det er ikke et must. Så jeg ser nok for meg meg å ha båten en stund til etter å ha lest om abstinenser og diverse scenarioer her :)

En Nidelv 300 Sport er vel ikke noe man selger, om man er så heldig å eie en ? :saint:

Sant nok, til mitt bruk er båten perfekt. Selger jeg vil nok savnet bli stort.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...