MoldeSkipper Startet 20.Juni.2014 Del på Facebook Startet 20.Juni.2014 Svigerfar sliter med at han ikke kan slippe rattet, siden roret umiddelbart drar båten mot babord. Noen som vet hvordan man kan fikse dette? Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Eg har hørt snakk om at det ligger ventiler i styrepumpa. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
LM 605 Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Dette er jo en god gammel Hanto 24, så den har vel helt vanlig mekanisk styring. At båten trekker mot den ene siden under fart er jo nokså vanlig. Stort sett skyldes dette propellens rotasjonsretning.Kan jo også være noe individuellt med hver enkelt båt. Alle båter er jo forskjellige med hensyn til vektfordeling, tomme/fulle tanker etc under fart. Har hatt flere snekker i min tid, og kjenner godt til dette, det at båten trekker lettere til styrbord eller babord, alt etter som. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Styresnekka kan byttes til en ny type som kun beveger seg når du rører ratter. Tror de heter non feedback eller noe sånn. Eller så kan han gjøre som jeg, ha en gummistropp hengende som lett henges på rattet ved behov. Fattigmanns autopilot... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sap_2000 Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 (redigert) Sett på et lite trimror i bakkant av roret. Skrus i siden på roret i bakkant. Typisk en syrefast plate man akkurat greier å bøye på 10-15 cm høyde som stikker ut ca 10 cm bak roret. Bøy så platen mot babord sett aktenfra til roret holder seg nøytralt når man slipper. Man slipper også endel av fenomenet at det er tyngre å svinge til ene siden. Et trimror brukes på rorflatene på fly for å holde hovedroret i senter ved riktig trim og for å fjerne feedback i stikka i nøytralpossisjon. Redigert 21.Juni.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Fantino Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Det _kan_ vel også være en skade på roret? Har båten vært slik hele tida, eller er det et fenomen som har dukket opp senere? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 For en umiddelbar/midlertidig løsning som ikke involverer å ta opp båten eller dykking, så går det an å dra til strammeskruen på rattet litt. Litt mer upraktisk, siden det er fint å løsne når man skal legge til. Men er man ute i en hanto 24 har man jo god tid før man skal legge til igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Sikker på at han ikke har vært nedpå og fått slått skjevt flyndra. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Retox_93 Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Min hanto drar også til siden når man kjører men bryr meg lite om det ettersom det går såppas sakte. Sitér dette innlegget Link to post
MoldeSkipper Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hei folkens og takk for mange og alternative svar og løsninger. De er overbrakt kapteinen:) Sitér dette innlegget Hjemmehavn: Fornebu Marina Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.