Jump to content

Doral, Crownline eller Sealine? Noen erfaringer?

Costa Plenty

Recommended Posts

Hei Godtfolk! Har i lengre tid kommet innom som `gjest` for å tråkle meg igjennom mylderet av båter på markedet. Båtplassen har vært uunværlig i denne prosessen;)

Nå er det slik at jeg(og kona) skal ta steget fra skjærgårdsjeepen til en skikkelig feriebåt. Etter uendelig mange timer med Finn.no, youtube og jeg-vet-ikke-hva har jeg laget en shortlist, som nevnt i tittelen på tråden. Problemet er selvsagt at listen kun har sitt utspring fra bilder og omtaler og det som vi ser for oss kan være reelle behov når vi endelig kommer oss ut på havet.

Så altså; Doral Monticello, Crownline 27CR og Sealine s29 er mine utgangspunkt. Samlet sett så er Doral førstevalget. Det har med pris, vekt, fartspotensiale og kvalitet å gjøre, ikke minst det siste! En observasjon jeg har gjort etter mye leting er at skandinaviske båter(Nidelv, m.m) virker overpriset sett i forhold til hva man får, mens Nord-amerikanske båter virker å tilby hakket bedre komfort til en langt bedre pris. Kvaliteten er jeg noe mer usikker på. Sealine S29 er jo en fantastisk fin båt, men tung, har 2 motorer(??) og er forsåvidt dyr. Byssa og løsningene generelt virker godt gjennomtenkt. Crownline ser bra ut, men sitter igjen med en en følelse av mye plastikk og kunstig `bling` faktor. Har jeg rett? Noen erfaringer?

I sin kjerne er det en 30(+/-) fots båt jeg er ute etter(mener jeg). En båt det går an å feriere i, for 2-4 personer, som marsjer rundt 30 knop... Jeg syns det er viktig at både meg og kona har gode seter som vi kan sitte i over lenger tid. Mat er også viktig(god drikke også selvsagt)Derfor blir byssa stadig viktigere jo flere båter jeg ser på..

Men, her er gode råd `dyre`. Setter stor pris på noen erfaringer!!, sikkert `dyr-kjøpte` de. Vi har jo ikke lyst å gjøre en feilvurdering til 500-800 tusenlapper:)

Hei,

siden jeg har en Crownline 98 kan jeg uttale meg om den. Er som alle amerikanske båter, gode sjøegenskaper. Ser best ut de første 4-5 årene, er en del plastikk og blikkfang som du kaller det. Samtidig er dette billige ting å bytte ut på sikt. Det rare er at brytere er bra, typisk de bruker Carling, men innfestingsplaten for brytere er noe plastikkvræl f. eks. Komponenter brukt ellers i båten er Jabsco, Shurflo, Rule etc. anerkjente deleleverandører. Doral (canadisk) kjenner jeg ikke mye til, men virker være bygd på litt samme prinsipp. Sealine er jo engelsk og litt annen filosofi bak de båtene. Bl.a. bygges de for europeisk marked, og det markedet (flere land) har regler for langt ut du kan gå med kun en motor, derav vanlig med to motorer i relativt småbåter versus det vi er vant med fra Norge.Er + og minus med to motorer, sikkerhet er jo ett pluss. Minuset er dobbel vedlikehold kost, flere ting som slites og flere ting som kan gå i stykker. Ville latt ditt båtbruk bestemme om en eller to motorer er best. Putrer du rundt i trygge fjorder/innsjøer etc, holder det nok lenge med en motor. Alltid noen som kan hjelpe da. Mellom Norge og Danmark er det kjekt med to motorer skjer det noe med den ene f.eks.

Liker man amerikansk er begge båtene fullverdige sammen med Seary, Maxum og Bayliner f,eks. Tror nok at både Crownline og Doral vil hevde de er i markedet med SeaRay (øverste klasse i USA)

Mye klokere ble du vel ikke, men lykke til

Edit: Velkommen til Båtplassen

Redigert av Jori (see edit history)

Takk for svar. Ja, SeaRay er jo et godt båtmerke. Men jeg liker veldig godt at man har en dobbeltstol + en lounge-stol på andre siden til passasjer. Det kan virke som at dette er optimalt for oss begge hvis vi skal legge ut på langtur. På Crownline liker jeg godt tanken på targabøylen, men det er ikke alle som har den i utstyrspakken ser det ut til. Crownline virker også mer sportslig i motsetning til Sealine. Det er jo ikke til å stikke under en krakk at sjøegenskaper er viktig for meg. Dette med 2 motorer virker unødvendig. Båten blir tyngre, mer slitedeler og mer som må vedlikeholdes. De lærde strides om dette temaet etter hva jeg kan lese meg til. Noen syns det er den beste oppfinnelsen siden hjulet, mens andre, ja, de hevder det motsatte. Man må jo være påpasselig med å fylle fra ulike tanker for at det skal være noe poeng mtp sikkerhet. Mye styr kanskje?

Ja, enig der :smiley: BoatTest.com har noen gode snutter på youtube. Ser ut til at herr test-capitan koser seg. Var litt nysgjerrig på Schaefer 290 også, men er fremdeles på gjerdet. Båten skal jo selges på et tidspunkt og det er ikke gøy å sitte igjen med et båtmerke som ingen har hørt om(og som ingen tør å kjøpe). Selve båten ser spennende ut i det minste.

Dette med 2 motorer virker unødvendig. Båten blir tyngre, mer slitedeler og mer som må vedlikeholdes. De lærde strides om dette temaet etter hva jeg kan lese meg til. Noen syns det er den beste oppfinnelsen siden hjulet, mens andre, ja, de hevder det motsatte. Man må jo være påpasselig med å fylle fra ulike tanker for at det skal være noe poeng mtp sikkerhet. Mye styr kanskje?

Det er jo et faktum at når man overstiger en viss motorstørrelse så er det umulig å komme utenom tomotors for en rekke av de båttypene vi snakker om her. Med drev har man klare effektbegrensninger og for en helplanende båt med f.eks. vekt fra 12-14 tonn og oppover lar ofte enmotorsanlegg seg ikke kombinere med undervannskrogets utforming etc. Skal man erstatte et effektuttak på 8-900 Hk over tomotors med en enmotorsinstallasjon vil ofte denne bli både tyngre samt få en uakseptabel byggehøyde.

Jeg har to separate tanker, en til SB og en til BB motor (samt generator) og det er aldri aktuelt å samkjøre disse under normale forhold. Tror de aller fleste tomotorsanlegg er oppbygd slik.

Det er ikke slik at man kan velge mellom enmotors og tomotors for et og samme skrog under alle tenkelige forhold Mye av dette er gitt under konstruksjonen mht. de egenskapene man ønsker å oppnå for fartøyet. Som kjøper kan man derimot velge mellom ulike konsepter og der er det litt både og hva som foretrekkes. Har hatt begge deler selv og ser både fordeler og ulemper med begge konseptene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...