Trude III Startet 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Juni.2014 Hei, Jeg har en Jabsco septikpumpe for tømming av septiktank (Jabsco part nr. 50890-1000) ny denne sommeren. Problemet er at den flere ganger ikke klarer å tømme tanken men blir stående å pulsere luft tilbake i tanken. Løftehøyden er ca. 60cm og deretter fall fra pumpe og i sjøen. Kabling / kvadrat er meget bra og spenningen på pumpen er meget god. Det er full åpning i slanger og ventiler, de er grundig sjekket. Hvis jeg tar av slangen fra septiktanken og spyler med vannslange mens pumpen går så kommer den i gang. Da kan jeg koble den til tanken og tømmingen går fint. Jeg er litt fortvilet. Ferien starter straks og pumpen er upålitelig. Den er kjøpt på Seatronic som selvsagt aldri har hatt problemer med denne. http://www.seatronic.no/toaletter-ombyggningsett-c-104_150/jabsco-septikpumpe-p-2293 Er det noen som har erfaringer med denne? Er det Whale gulper til en formue som er løsningen tro? Håper noen kan dele sine erfaringer ang. denne pumpen. hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
ebonita Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 (redigert) Har också haft liknande problem ibland med den pumpen. Verkar som att jokerventilerna inte alltid gör sitt jobb utan det behövs vätska för att pumpen skall komma igång. Har funderat på om man skall montera pumpen lägre men nackdelen är ju att det blir mindre roligt att serva den... Redigert 21.Juni.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Kan du ikke montere pumpen under tanken sånn at den får statisk trykk og problemet er ute av verden? Tilbakeslagsventiler kan være noe dritt. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 21.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2014 Hei, Takk for svar. Jeg har mulighet til å montere den lavere. Tanken står på skutebunn og tanken har stigerør så jeg vet ikke om den da blir stående under et statisk trykk. Uansett hjelper det kanskje på problemet da den slipper å bygge opp så mye undertrykk. Jeg trodde disse pumpene var bedre enn de med kvern og impeller men kanskje disse pumper vel så bra.. Hvis flere har erfaringer så setter jeg pris på noen ord. Mye kunnskap her inne på BP! hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har ikke opplevd det der med min pumpe, -samme type. Kjøpte den som en pakkeløsning med en blizzard 49 liters tank. Pumpa var stripset fast oppå tanken, og slik har jeg latt den stå, -altså umiddelbart etter stigerører. Jeg regner med du har utelukket eventuell luftlekasje på dekkstømmingslokket, dersom du har der. Da klarer ikke enhver pumpe å gjøre jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Trude III Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2014 Har ikke opplevd det der med min pumpe, -samme type. Kjøpte den som en pakkeløsning med en blizzard 49 liters tank. Pumpa var stripset fast oppå tanken, og slik har jeg latt den stå, -altså umiddelbart etter stigerører. Jeg regner med du har utelukket eventuell luftlekasje på dekkstømmingslokket, dersom du har der. Da klarer ikke enhver pumpe å gjøre jobben. Hei, Takk for at du deler din erfaring. Jeg har altså ikke dekkstømming på min så ikke noe luftlekkasje herfra. Pumpa henger opp ned under dørken så den dreneres helt etter bruk. Blir det for tørt og eventuelt litt guffe i ventilene så oppstår denne situasjonen tror jeg. Jeg skal senke den 30cm og stripse den fast på tanken jeg også. Da får den litt enklere arbeidsforhold. hls Trude III Sitér dette innlegget Trude III Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.