Lingefan Startet 22.Juni.2014 Del på Facebook Startet 22.Juni.2014 Vi diskuterer større båt med bedre bofasiliteter på sikt og har vurdert brukte store båter av type Windy Grand Bora 42 eller Fairline Targa 48. Topphastighet er noe forskjellig. Og den ene har drev og den andre strake akslinger. Krav er jollegarasje. Helst med plass for rib-jetbåt. Er det andre alternativer? Hvilken velger du og hvorfor? For vår del heller det mot Windy 42 pga sjøegenskaper og at den er litt mer håndterlig størrelse, samt større hastighet. PS: går fra Marex Estremo med D6. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
taunus Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Jeg kan bare si at W42 er fantastisk i sjøen. Men har bare prøvekjørt. toppfart 45knop. Den har fantastisk uteplass, og veldig grei hvis motorer må ut. Den andre kjenner jeg ikke til.. Det som derimot ikke er så greit er hvis en av tankene sprekker. Da er det en veldig stor jobb å få ut. Denne båten har midtmonterte tanker, som ligger i serie. Der den bakerste,(diesel) må inn sist.. Og det er igjennom garasjen.. Jeg har bygd 34 av disse motorrommene.. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Flotte båter begge to. Dog noe ulike egenskaper. Betydelig forskjell i størrelse, den ene med fast aksel og den andre med drev. Fairline'n er nesten dobbelt så tung og som sådan en helt annen båt. Høy byggekvalitet er det så definitivt på begge to men med samme sum i potten må du regne med en noen år eldre Fairline. Ut fra det utgangspunktet kunne det nok gått i retning av Windy i dette tilfellet. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Er ikke selv i markedet for båt med telt , men hvis du prøver å sammenligne litt mer epler og epler så ser det ut som om en Fairline Targa 43 ligger på noenlunde samme pris som en Windy Grand Bora 42 for årsmodeller midt på 2000-tallet. I så fall ville jeg definitivt gått for Fairline hvis hovedmålet for skifte av båt er bedre bofasiliteter. Fairlinen er 40 cm bredere og en god meter lengre. Dette betyr mye, spesielt bredden, bla. så kan du spasere forbi jollegarasjen både på stbd/bb side på Fairlinen så vidt jeg kan se. Fairline er ca. 2 tonn tyngre. Dette er selvsagt negativt mhp. toppfart/forbruk, men jeg vil tro det i utgangspunktet er positivt mhp. sjøegenskaper og kompenserer en del for den økte bredden Den ekstra meteren i lengde hjelper også, i alle fall hvis forholdet er det samme i vannlinja uten at jeg har sjekket det. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Fairline 48 har 3 doble sove cabiner, Fairline 43 har 2. Windy vet jeg ikke. Personlig ville jeg gått for akslinger. Med de største 2x480 i F48 får du vel mer fart enn du strengt tatt behøver. Du cruiser vel ikke over lange distanser mer enn i noen og tyve knop? Dog er jollegarasjen i Fairline ikke så stor, så det kommer an på hva slags jollekrav du har. Kunne gjerne tenkt meg en 48 Targa selv, men det er begrensinger på båtplassene i havna vår. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Må si meg enig med sistnevnte her og det ligger jo et kjempeeksemplar på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48056705 Bunnsolide maskiner med problemfri akseldrift ville jeg nok sett på i positiv retning. Litt vanskelig å vite hvilke spøkelser som kan falle ut av skapene vedr. drev og tidligere eieres forhold til vedlikehold/bruk. Denne Fairlinen ville jeg tatt en nærmere titt på om jeg var i markedet for en slik båt. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Må si meg enig med sistnevnte her og det ligger jo et kjempeeksemplar på finn: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=48056705 Flott båt, men en T43 fra rundt 2000 med 63P ligger vel rundt 1.4 mill, og da synes jeg mellomlegget til den i annonsen blir litt drøyt. Det er jo uansett en gammel båt man kjøper. Jollegarasjen på T43 er bare rundt 1.5m bred og 280cm lang, så det er ikke store jolla som går inn. Ellers er det fine båter med høy kvalitet og gode sjøegenskaper. Redigert 22.Juni.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
taunus Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hvor mye veier en targa? W42 veier fra 6990 kg til 7600 kg.. tom... 1000 liter fuel og vann og bagasje så har man lett 1500kg til. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Hvor mye veier en targa? W42 veier fra 6990 kg til 7600 kg.. tom... 1000 liter fuel og vann og bagasje så har man lett 1500kg til.T43 er oppgitt til 9500 kilo tom. Ca. 1400 liter diesel og 300 liter vann. Ofte er det passerelle og generator som bidrar med noen hundre kilo også. Redigert 22.Juni.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Er vel ikke plass til mer enn 260 stor jolle i W42, eller husker jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Er vel ikke plass til mer enn 260 stor jolle i W42, eller husker jeg feil?Han jeg kjøpte min Zodiac 275 RIB av hadde en Windy. Mener det var en 42. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
nordan family 27 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 T48 båtene fra omkring 2000 gikk det flere av rett under 1,5 på slutten av fjoråret. Finnes mange i utlandet også Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Mange gode tips her, takk for det. Ved kjøp av brukt båt kommer vi til å ta en totalsjekk av eventuelle drev og motorer og elanlegg uansett. Vi har en som har rhabilitert vær D6350 og drev og vet at det kan lønne seg å betale for å få en grundig sjekk før kjøp. Synes targa er svært tunge og Windyen egentlig stor og tung nok. Forbruket på Windyen er kun 2-3 liter pr nm. Ca dobbelt av dagens båt og det er ikke så ille. Synes fairline er mye dårligere og simplere i finish enn Windy. Vi drar og ser på en 2009 mod med 2 D6370 til uken. Jeg vil helst ha en Williams 285 jet inn i garasjen, går den bak i W42? Og evt går den bak i fairline? Alternativt en liten vannscooter, men de er vel for store og høye og kanskje for tunge? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Synes fairline er mye dårligere og simplere i finish enn Windy. Vi drar og ser på en 2009 mod med 2 D6370 til uken. Du kan ikke sammenligne en gammel Fairline med en 3-4 år gammel Windy. En Fairline eller evt. Princess V-serie av 2008-2009 modell holder samme finish som Windyen av samme årgang. Benytt heller denne her i sammenlikningen sånn at du vurderer likt mot likt: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=49406028&searchclickthrough=true Eller kanskje denne om det er slik at Fairline-varianten MÅ være en del større enn Windyen: http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=47963959 Redigert 22.Juni.2014 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Jassååå lingefan , tror dere må ut med større moring på hytten da ;) hils frøken og lykke til med tittingen, du får betale noen kroner til Anders for å se over alt av maskiner og drev om du skal handle da. Hadde egentlig ikke vært så bekymret hverken om det blir fairline eller windy bare alle servicer og bulletins er utført og eiern faktisk har tatt service, og servicemannen faktisk HAR gjort noe. Fine båter, ref jollegarasje må den jo ta en slik williams tender med turbo, og jeg synes utsett/opptak må være såpass lett at man faktisk bruker det, om du må tømme alt for luft +++ synker bruksverdien. 3 seters vannscooter får du ikke på plattformen til noen av de (500KG) men en sånn liten seadoo spark går, de veier kun noen hundre, den største motoren går vel 40 og noe, så helt ok fart, men ikke wow. Ferien begynt? jeg sitter i Mallorca og lengter hjem til båtliv, surfer internett og leter etter 2x300 verado eller e-tec.... Inviter meg gjerne ned litt til dere i juli da jeg har noen helger ledig! ;) Redigert 22.Juni.2014 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Synes fortsatt de Fairline-modellene er mye hvitt og plast i forhold til Windyen med mer tre og mahogny. Men enig i at de nyere Fairline-modellene er bedre. Heller mot Windy med mer fart, mindre vekt og ikke for mye størrelse på båten. Så er sikkert lugarene små. Må vel kikke nøye på alle båtene i denne klassen. Hva annet bør jeg se på som gjør 35 knop eller mer? Princess? Vil ha åpen båt (daycruiser-aktig) og ikke noe innelukket og heller ikke noe med flybridge. Men targabøyle kan være ok. Andersb: Begynner ferie om et par ukers tid. Blir nok innom Anders for grundig sjekk før kjøp ja. Greit å ikke ryke på 400-500 båtlaken i første vinteropplag... Vurderer å ha Marexen der i vinter igjen også. Blir spennende å se hva vi evt får for Marexen, den er jo superstrøken teknisk nå siden alt er gått over, bare teaket blir oljet så er den heller ikke så ille eksteriørt. Ikke mange slike med D6350. Skal se på en W42 med 2XD6370 til uken, blir spennende å se hvordan den er. Har kun sett en 40 bora tidligere. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Han jeg kjøpte min Zodiac 275 RIB av hadde en Windy. Mener det var en 42.Minste jet riben er 285 Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Jeg kan bare si at W42 er fantastisk i sjøen. Men har bare prøvekjørt. toppfart 45knop. Den har fantastisk uteplass, og veldig grei hvis motorer må ut. Den andre kjenner jeg ikke til.. Det som derimot ikke er så greit er hvis en av tankene sprekker. Da er det en veldig stor jobb å få ut. Denne båten har midtmonterte tanker, som ligger i serie. Der den bakerste,(diesel) må inn sist.. Og det er igjennom garasjen.. Jeg har bygd 34 av disse motorrommene.. Artig! Har du jobbet på fabrikken? Noen tips og triks det kan være greit å vite om, er det noen konstruksjonsfeil eller lignende det kan være kjekt å vite om, eller er det bare tvers i gjennom meget godt laget på alle måter, slik man regner med? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Minste jet riben er 285 Vet du om den passer i garasjen til W42? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
nordan family 27 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 det høres ut som trådstarter er i ferd med å argumentere seg inn for en windy. Det er jo bra at man faller ned på det man blir mest fornøyd med. Men at et båt med twin D6-370 bruker 2-3 liter per nautisk tror jeg ikke du holder den farten du ser for deg? Eller er dette en veldig økonomisk båt i plan? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 det høres ut som trådstarter er i ferd med å argumentere seg inn for en windy. Det er jo bra at man faller ned på det man blir mest fornøyd med. Men at et båt med twin D6-370 bruker 2-3 liter per nautisk tror jeg ikke du holder den farten du ser for deg? Eller er dette en veldig økonomisk båt i plan? Dette skal man ikke se bort ifra. Har hørt at en Windy 37 grand mistral på normal marsjfart svelger ca. 80 l/t med 2xKAD 300 og marsjfarten på denne ligger vel på ca. 32 knots ettersom den topper på rundt 40 knuter nysmurt og fresh. Så da drar den ikke mer enn ca. 2,5 l/nm. Ellers synes jeg det høres litt underlig ut å vurdere to båter opp mot hverandre som mulige innkjøpsobjekter der den ene er 10 år eldre enn den andre. Det henger ikke helt på greip. Alt av utstyr vil være utdatert på den eldste jamført med den nyeste. Det samme gjelder design og materialer benyttet i innredning. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) det høres ut som trådstarter er i ferd med å argumentere seg inn for en windy. Det er jo bra at man faller ned på det man blir mest fornøyd med. Men at et båt med twin D6-370 bruker 2-3 liter per nautisk tror jeg ikke du holder den farten du ser for deg? Eller er dette en veldig økonomisk båt i plan? http://www.windy.no/downloads/W42GB-2xVPD6-350-051114.pdf I linken ser man Windy sin egen test av 42 Grand Bora med 2XD6350, fart og forbruk. 2600 omdreininger, 31,8 knop og 2,14 l/nm. Toppfart 44,3. Da bruker den over 3,3 l/nm, men helt opp til 35-36 knop cruiser den med fornuftig støynivå og forbruk. 0-20 knop på 4,5 sek og 0-30 knop på 7,7 sek er imponerende! 0-40 knop på 14,2 er helle er ikke ille det heller i 7 tonn båt. Det er faktisk raskere enn samme motorisering i Windy 35 Khamsin, som kun veier 5 tonn. Til gjengjeld går Khamsin 49 knop på topp. Windy 28 Ghibli med en D6350 gjør 0-30 knop på 9,3 sek til sammenligning og det oppleves som raskt. Redigert 22.Juni.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Ellers synes jeg det høres litt underlig ut å vurdere to båter opp mot hverandre som mulige innkjøpsobjekter der den ene er 10 år eldre enn den andre. Det henger ikke helt på greip. Alt av utstyr vil være utdatert på den eldste jamført med den nyeste. Det samme gjelder design og materialer benyttet i innredning. Egentlig har vi falt på W42 Grand Bora så ny som mulig, gjerne 2009 og nyere og med dobbel D6370. Man leter etter konkurrerende båter for å være sikker på at man velger riktig, men det finnes kanskje ikke? Etter litt googling finner jeg ut at mange mener Windyen er best i sjøen, men litt trangere inni enn tilsvarende Fairline og Princess (Princess som mest humpete i sjøgang). Så det faller nok på en W42 Gr Bora. En ulempe er kanskje at jolla må ut for å "sjekke" motoren. Men så lenge man har servicer i behold hos noen du stoler på hvert år, skal det ikke være nødvendig å sjekke motoren før hver tur. Redigert 22.Juni.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Chiefengineer Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Egentlig har vi falt på W42 Grand Bora så ny som mulig, gjerne 2009 og nyere og med dobbel D6370. Man leter etter konkurrerende båter for å være sikker på at man velger riktig, men det finnes kanskje ikke? Etter litt googling finner jeg ut at mange mener Windyen er best i sjøen, men litt trangere inni enn tilsvarende Fairline og Princess (Princess som mest humpete i sjøgang). Så det faller nok på en W42 Gr Bora. En ulempe er kanskje at jolla må ut for å "sjekke" motoren. Men så lenge man har servicer i behold hos noen du stoler på hvert år, skal det ikke være nødvendig å sjekke motoren før hver tur. Fairline Targa 44 f.eks. 2010 mod. som den som ligger på nettet kan vel sies i være i en liknende størrelse og konsept med hekkaggregater og 2xD6/370 men som engelske båter flest er disse utstyrt med generator, har svært sterkt bygd skrog (tykkelse) etc., og prisen havner en del over en Windy 42 av samme årsmodell. Pga. vekten klarer den ikke det samme fartspotensialet, men det er jo også en mye større båt med langt bedre plass enn en Grand Bora 42. Så helt sammenlignbare er de ikke. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Vet du om den passer i garasjen til W42? Tviler på at du får inn en jetrib. Om den går inn på lengden så er den nok uansett for bred. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.