Jump to content

Velg båt: Windy 42 grand Bora eller Fairline 48 targa

Lingefan

Recommended Posts

Har nå snakket med en som kjenner båtene godt og han mener det går an å skjære bort fenderkasse og tømme Williams for luft for å få plass, men da forsvinner jo nytteverdien helt. Så jeg holder meg til en jolle det går an å ta rett ut eller inn uten å tømme for luft. Helst ikke gummibåt. Bør ikke en Steady 260 med 15hk passe?

Lingefan

Godt å vite. Takk for svar. Må du ta ut luften eller går den inn med full bredde (1,53m)? Ser Williams 285 er 2,90 lang og 1,69 bred...

Har du andre positive eller negative erfaringer med Grand Bora fra deg som eier en? Sjøegenskaper? Ting som irriterer? Ting som er fantastisk bra?

Veldig grei båt. Lettkjørt. Super i sjøen med flotte linjer. Siden jeg opprinnelig skulle kjøpe mistral HT, synes jeg at kalesjen er noe herk. Det er egentlig det eneste negative jeg kommer på. Man må imidlertid innse at båten er ganske liten og trang ift lengden - men det er prisen for å kutte bølgene som en kniv!

Så definitivt.!

Må si jeg liker den nye Princess V48 med IPS, stort maskinrom, stor salong i uteområdet aktenfor bakveggen, stor salong inne i kabinen, flott salong i dekket under, master midtkabin med store sidevinduer og hydraulisk løft/senkbar plattform til jolla på hekken.

Den eneste haken er prisen......

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Da er en 40 Bora prøvekjørt og gått nøye gjennom. Det var snakk om en byttehandel med min båt. De ønsker rask avgjørelse så dette kan være spennende.

Førsteinntrykk: Båten er riktig størrelse innvendig, køyene er store nok og plassen under er bra. 40 fot er gigantisk for meg som er vant til 27. Likevel er den faktisk mer lettkjørt da den både har to stk motorer og sterk 9hk baugpropell.

Båten har masse utstyr, men er noe eldre enn vi først hadde tenkt oss. Det er to D6 310 med alle oppdateringer (ca 40 knop). Grunnen til at vi vurderer denne er at vi i tillegg kjenner eieren. Oppdateringer i motor og slitasje er omtrent likt på vår båt og Boraen, så det blir litt hipp som happ. Vi får se hva slags dealing det blir. Båten kjennes riktig, men spørsmålet er om man skal vente et år og kjøpe en nyere 42 grand bora.

Det er også veldig rart å skulle måtte kjøre en så gigantisk stor båt hver gang man skal utpå, men det vender man seg vel til kjapt :-)

Fikk ikke noe stort inntrykk av sjøegenskapene da det var stille vann. Men den har ingen planingsterskel og man merker ikke farten. Så det er egentlig ett fett om det er 40 eller 44 knop i toppfart (D6310 vs D6370), så lenge man kan marsje fint i rundt 30.

Men det følger ikke med jolle. Så hva slags jolle ville dere valgt i en slik båt? Maks bredde ca 1,6 m og maks lengde va 2,8. Tenkte på en Steady 260, men trillehjulet på badeplattformen for å dra opp jolla er midt på. Steady 260 ser ut til å ha dypest bunn på ytterkantene og kan dermed være slitsom å trekke opp uten å ripe opp plattformen??

Hva har V-bunn og er bra med en 10-15hk?

Lingefan

Jolle på badeplatformen påvirker ikke innredningsløsningen på båten. Og den løftes ut på noen få minutter

Det er dette jeg anser som det sterkeste argumentet for en slik løsning.

Man stjeler utrolig mye plass i båten ved å ofre et par ganger jollevolumet til en innebygget garasje på båter i denne størrelsen.

Men bortsett fra det er det mange fordeler med jollegarasje.

Javel? Og hva skulle det være? Jeg har alltid reagert på denne eiendommelige prioritering av plassen på slike åpne båter. At man velger den mest sosiale plassen ombord til å plassere jolla virker ufårståelig på meg. Moderne båter har stor badeplatting og med egnet davider er plattingen fortsatt fullt anvendelig.

Hilsen REM som nettopp mistet jolla fra badeplattingen på overfarten til DK. ;-)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

lingefan, husk 10 års regelen, mye som skal skiftes og ting blir dyrt, etter 15 år får du ikke maskinskade forsikring og lignende. 310 er gamle maskiner.

Ref jollegarasje, ha en svær jolle bakpå, er ca like estetisk hyggelig som flybridge på kort båt (<60 fot) du får fint "høy campingvogn stuk"

Endel folk vil ha noe med rene fine linjer, de er ikke ute etter mest mulig kvadratmeter og takhøyde, eller det mest praktiske. Man ønsker noe der design/estetikk er satt høyere og man føler man kjører rundt i "kunst" ;) dette gjelder vel tildels bilsamlingen til mr lingefan og, kosebilen hans egner seg ikke så bra til ikea med barn ;)

Redigert av andersb (see edit history)

Ser at den konkurrenten vi liker best er Fairline 43 Targa, F eks denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48647657&searchclickthrough=true

Men de er så gamle. Hvorfor er de så mye tyngre? 11 tonn vs 7 tonn (W40).

Nettovekt på T43 er i underkant av ti. Du kan komme å se på min båt hvis du vil. Ligger ved siden av en W40, så du ser fort hvorfor T43 er tyngre.

Jeg vurderte det slik at det utgjorde liten forskjell på om båten var åtte eller femten år gammel så lenge det var et solid merke og den var godt holdt.

Øivind

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...