Jump to content

Velg båt: Windy 42 grand Bora eller Fairline 48 targa


Lingefan

Recommended Posts

lingefan, husk 10 års regelen, mye som skal skiftes og ting blir dyrt, etter 15 år får du ikke maskinskade forsikring og lignende. 310 er gamle maskiner.

 

Ref jollegarasje, ha en svær jolle bakpå, er ca like estetisk hyggelig som flybridge på kort båt (<60 fot) du får fint "høy campingvogn stuk"

 

Endel folk vil ha noe med rene fine linjer, de er ikke ute etter mest mulig kvadratmeter og takhøyde, eller det mest praktiske. Man ønsker noe der design/estetikk er satt høyere og man føler man kjører rundt i "kunst" ;) dette gjelder vel tildels bilsamlingen til mr lingefan og, kosebilen hans egner seg ikke så bra til ikea med barn ;)

 

For oss som må kjøpe brukt for å ha råd til denne størrelsen båt blir det et regnestykke ang hva som koster mest: halvgamle motorer og elektronikk (f.eks. sju år) mot eldre og billigere. Sju år gammel plotter og radar m.m. virker temmelig stusselig i dag selv om det virker greit så regn med litt påkost uansett hvor gammel båten er. Gode motorer med godt vedlikehold holder nærmest evig, verdien er ferdig nedskrevet uansett og verdien av motorskadeforsikring må veies mot årlig prisfall. D6-310 er samme generasjon motorkonstruksjon som -370 og hvis du ikke trenger å hoppe opp i plan holder de godt i en slik båt. EVC har fått noen nye generasjoner. Merk at VP foreskriver overhaling av drev etter 1000 driftstimer.

Kan teleskopiske daviter passe på Windy Grand Bora?

Link to post

Jeg synes farten i disse båtene merkes så lite at det er ett fett om det er D6310 (gikk raskt i plan uten terskel) eller 370. Toppfart er testet av Windy til 42 knop (d6310) og 44,5 knop (d6370). Forbruket noe lavere med 370 (marginalt).

 

Så om de skåler til på vårt forslag til mellomlegg på 40 Bora er vi fornøyde. Vi vet det koster med 10 år gammel båt, men det får man bare ta når det kommer. Nyere 42 grand Bora taper seg mer i verditap i stedet og 5 år gammel 2009 modell kan også få påkost av betydelige summer.

 

Vi har sett på Khamsin også, men den blir litt for liten om vi først skal oppgradere til to motorer og økt vedlikeholdsbudsjett.

Lingefan

Link to post

Ser at den konkurrenten vi liker best er Fairline 43 Targa, F eks denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48647657&searchclickthrough=true

 

Men de er så gamle. Hvorfor er de så mye tyngre? 11 tonn vs 7 tonn (W40).

 

Ta en kikk ned i lukene til spanterommene, motorfundamenter, kjølstokker etc., ,så ser du fort hvorfor Fairline og Princess veier det de gjør. Dette er tykke og kraftige skrog sammenliknet med skandinaviske båter. Størrelsesforskjellen gjør selvsagt også sitt.

Link to post

Vurdert Princess V42?

 

e5asagad.jpg

 

Nydelig båt med vesentlig mer volum enn W40/42 uten at det går på bekostning av linjene.

Finnes i en middelhavsversjon med jollegarasje som er mindre ettertraktet i Norge. Det gjør at man kan få en god pris om man likevel vil ha solseng og garasje.

 

2006 med garasje og D6 310 til 1,6 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=48376454

Vet den ble solgt for 1,6 i fjor etter lang tid på finn (år) med stadig synkene utropspris....

 

2005 vanlig utgave med D6 310 til 1,8' som nok er vel optimistisk http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=47442659&searchclickthrough=true

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Vanvittig flott uteplass på versjon uten garasje(V42), at noen vil velge bort denne uteplassen for å få med seg jolla i garasje er for meg ubegripelig, men vær sin lyst, godt vi er forskjellige :thumbsup: Men det er nå uteplassen vi bruker 75% av våken tilstand vi er ombord i båten. Når en W40 veier 7t, sier det meg endel om volumet i den båten.

Min engelske dame på 35fot veier 6,5t... og har lukket cabin i front og lukket cabin i midlugar, U-sofa og pantry nede, at ikke Windy har fått plass til dette i 40foter er snodig.

V42 (uten garasje)er kommet på lista over fremtidig objekter :thumbsup:

Link to post

Rusla litt rundt i havna i går og så på en nyere V48 og en tilsvarende T48. Begge med jollegarasje og med en tilhørende knøttliten badeplattform. Jeg hadde vel bedre plass på badeplattformen på min gamle P35 fra 1991 før ombygging, enn disse hadde? En merkelig prioritering spør du meg

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Det er nok forskjellig prioritering! For min del kommer jeg aldrig til å ha noen båt med jollegarasje, fordi jeg synes det er dårlig disponering av plassen. Og her oppe i Trøndelag er ikke solseng det som blir mest brukt. Princess V serien synes jeg er en vakker båt . Tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på hekkagregat på så tunge båter. Hadde helt klart foretrekt akslinger. Men Uansett om man velger Princess Fairline Windy eller Sunseeker i den størrelse og prisklasse så tror jeg nok man blir fornøyd! Det beste er vel å selv prøve de forskjellige modellene og se hvem man liker best både i sjøen og rent layoutmessig. Det er jo lit forskjellige konsepter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Rusla litt rundt i havna i går og så på en nyere V48 og en tilsvarende T48. Begge med jollegarasje og med en tilhørende knøttliten badeplattform. Jeg hadde vel bedre plass på badeplattformen på min gamle P35 fra 1991 før ombygging, enn disse hadde? En merkelig prioritering spør du meg

Du er inne på noe der, REM. Jollegarasje var en viktig grunn til at vi valgte T43, og det har vi ikke angret på så langt, men hvis det var noe jeg skulle forandre på så måtte det bli badeplattformen. En halvmeter lenger kunne vært perfekt for oss.

 

Den nye T48 har mye større badeplattform, så der ser man tydelig at moten har endret over tid.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post

Det er vel kanskje ikke laget som badeplattform alt som stikker ut bak på sånne båter. Vi kan kanskje heller kalle det landgangsplattform. Og fyller du den opp med en jolle får du ikke brukt den til så mye annet heller. Personlig syns jeg det er svært viktig med god og sosial uteplass, men lay-outen på hekken med tanke på å kunne gå trygt opp og ned av dollbord og sideveis mellom båter og i land longside er også høyt prioritert.

Link to post

For vår del synes vi sofaen bak på Bora er stor nok, selv om den mindre 35 Khamsin kanskje har større uteplass pga mangel på garasje. Khamsin har dog også mindre plass inni og ikke skikkelig dusjløsning.

 

Daviter og jolle er ikke helt min greie. Da dropper jeg heller jolle.

 

Noen badeplattformer er altfor store. Khamsin er på grensen. Det er jo ilandgangsplattform kanskje ja.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Khamsin er en båt som egner seg best med kalesjen nede.

Med kalesje oppe, blir mangel på dollbord og det å komme seg frem på dekk ved tillegging, å legge ut fendere, feste tau etc et slit.

Snakker av erfaring...

 

Et annet moment med 35 Khamsin nå som de begynner å bli eldre er motorinstallsjonen, nærmere bestemt tilgang til alt annet enn fronten av motorer. F.eks om turbo, girwaier, eksosbend etc må byttes.

Badeplattform går langt inn over motorene. 5 cm klaring opp, trangt mellom og en meget godt festet taukasse på ene siden.

Skal motorene ut, så sliter man.

 

Vet windy bygget et spesialåk som gjorde det mulig med nød og neppeifm reklamasjoner. VP lånte visst det flere ganger ved behov.

Tror ikke de tenkte så mye på hvordan ting skulle ordnes/ fikses opp i når båten ble gammel når de designet den.

 

Svoger er fristet av 35 Khamsin nå som prisene er kommet ned, men jeg frarådet han det pga momentene over.

 

Hva synes du om V42ene jeg linket til?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post

Khamsin er en båt som egner seg best med kalesjen nede.

Med kalesje oppe, blir mangel på dollbord og det å komme seg frem på dekk ved tillegging, å legge ut fendere, feste tau etc et slit.

Snakker av erfaring...

 

Svoger er fristet av 35 Khamsin nå som prisene er kommet ned, men jeg frarådet han det pga momentene over.

 

Hva synes du om V42ene jeg linket til?

 

Takk for meget gode tips. Sånt som dette er det man ikke ser eller kan skjønne mye av før man kjøper. Så dette satte jeg stor pris på.

40 og 42 er enklere å få ut motorene på har jeg skjønt, og slik sett bør de holde seg bedre i verdi også, når de først har falt signifikant.

 

V42 ser stilig ut. Men jeg klarer ikke å like den like godt som W42 av en eller annen grunn. Synes linjene er fine, men at den er litt "høy" eller noe?

V42 og Fairline Targa 43 er nokså lignende, men av de foretrekker vi Fairline (med akslinger). Nå foretrekker vi Targa 43 også før en Targa 48. Sistnevnte ser ut til å ha to utesalonger i tillegg til jollegarasje. Men vi "trenger" bare en utesalong og en solseng. Og 48 blir for stort og tungt.

 

Tror vi har plukket ut modellen W40, men helst W42 som neste båt. Den har plass nok under dekk, samt plass nok ute. I tillegg synes vi jollegarasje er greit, men ser jo at det tar mye uteplass. Men det gir også mulighet til en stor solseng i tillegg til den relativt store usofaen. I tillegg er den lettere og kanskje best i sjøen og ikke minst raskest.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...