sap_2000 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Vet om en 42 GB med 2 D6 370 og få timer som ble omsatt for 1,6 mill i fjor. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 (redigert) Det er interessant, SAP! Hvilken årsmodell var det? D6 370 kom vel i 2007? Jeg er klar over at båten vi har nå også faller i pris, men dyr båt er mye vanskeligere å selge og faller mye mye mer enn rimeligere kurrant båt. Det er jo mange flere som har råd til båt til 550-650 enn 1,5-2 mill. I tillegg selges en del slike båter av rike mennesker og når de først skal selge dumper de ofte prisen bare for å få til et raskt salg. Da kan man gjøre gode kjøp. Redigert 5.Juli.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
sap_2000 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 (redigert) Det var en 2008 modell mener jeg. Eier satt med to båter og hadde priset GBen for høyt slik at den forble usolgt. Så nærmet høsten seg, og lysten til å sitte med to båter på 42 og 50+ fot over vinteren med opplag og andre utgifter var ikke stor. Vil du bytte båt og skal opp 3 ggr i pris, så sett båten din til salgs til en fornuftig pris (sett med kjøper øyne) så den blir solgt rimelig fort og greit. Så, med cash i lomma så går du på målbevisst og bestemt jakt. "Tapet" på din egen tar du igjen i mente på den nye :-) Redigert 5.Juli.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lingefan Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Det er nok det beste ja. Men jakt på høsten før opplagskostnader og servicer er nok best. Det ideelle hadde vært en som ønsker å bytte seg ned (overraskende mange vil det for å få fortgang på salget). Men vi kan gjerne vurdere å kjøpe før vi selger også, litt lenger utpå høsten vinteren, så jeg selger Estremoen etterpå. Skulle faktisk gjerne beholdt Estremoen ved siden av, men det blir kanskje litt råflott, og det blir vel ikke brukt når man har W42, og da blir det surt med to opplag og servicer etc. Spørsmål: Windy 40 Bora kom i 2001 (?) og hadde "Fairline Targa"-vindskjermen frem til 2005, da fikk den ny vindskjerm og dasjbord, men heter fortsatt 40 Bora (ble den lenger ogsåg tilpasset D-serien da? En av de på nettet er en mellommodell 40 Bora med ny vindskjerm og han oppgir 41 fot... Så kom 42 Grand Bora i 2006... Og den er vel faktisk 42 fot? Hva er alle forskjellene? Forvirringen er tilstedeværende :) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
sap_2000 Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Mener at skrogforlengingen kom samtidig med modellendringen. Det som skjedde før det var vel mest for årlige oppgraderinger å regne. Den begynte vel livet som W11600, så 38 Grand Sport, og så 40B. 40B greide helt greit vekten av D6, men salget gikk trått da den dro på årene, så noe måtte gjøres. W40 og 42 er kjent for å være tungsolgte da de appelerer til en mye snevrere kundegruppe enn f.eks 37GM, men det nyter du godt av nå :-) 42 GB var en meget dyr båt fullspekket og verditapet har vært formidabelt. Synes 42 GB er kjempelekker og klassisk på godt og vondt. God i sjøen og ganske leken til størelsen å være. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BingoBonzo Svart 5.Juli.2014 Del på Facebook Svart 5.Juli.2014 Pontongene på williamsen er store :-) Men husk at den veier 330kg med full tank - vinsjen bør jo klare å dra den inn også :-) Godt mulig vår Williams kommer på markedet snart. Fantastisk jolle Hva skal du erstatte Williamsen med Bitteliten? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Lingefan Svart 10.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2014 Nå som vi har sett på litt båter og drømt litt i ferien faller vi mer og mer over på Fairline Targa 48, altså den modellen som er en daycruiser med targabøyle og ikke de nye innelukkede. Spørsmål: Hvilke år ble disse produsert? Hvilke motorer er største og beste alternativ? Går det en Williams jetrib i garasjen uten å ta ut luft? Hvem har peiling på slike båter? De er utrolig sjeldne på bruktmarkedet (nye finnes ikke lenger). Noen er oppgitt til 14,94 meter (akkurat innenfor!), mens andre er oppgitt til 15,20 meter? 15 tonn båt med akslinger er nok litt mer skikkelig i sjøen og hverken Windy 42 eller Fairline T48 er lekne båter uansett. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Lingefan Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 (redigert) Og er det noen store forskjeller på sjøegenskaper, jollegarasje og andre viktige ting mellom Targa 43 og Targa 48? Vi liker Targa 48 best, men Targa 43 kunne også gått fint. Jeg ser det er flere som har williams rib i targa 43. Ingen med peiling på disse? Bør kanskje høre med en forhandler. Redigert 11.Juli.2014 av Lingefan (see edit history) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
oivindg Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Jeg har en T43. Du må gjerne komme og kikke hvis vi finner en dag som passer. Jeg opplever båten som solid og god i røff sjø. Farta merkes dårlig, så den føles ikke spesielt rask hverken i marsj rundt 25 eller på maks rett over 30. Min oppfatning av Fairline fra denne perioden er at ingen båter er levert undermotorisert. Dvs at mine 63P som var minste motoralternativ oppleves som plenty sterke. Skjønner ikke helt hva jeg skulle fått ut av 75P annet enn å kunne skryte av noen knop ekstra. En ting jeg ikke skjønner er hvordan folk får lurt en Williams inn i jollegarasjen, men det er kanskje litt større plass i de senere årsmodellene. T48 kjenner jeg ikke annet enn av omtale og fra brosjyrer. Skal jeg tippe, så er skroglengden rett under 15m, slik at den er sertifikatfri. Prismessig tror jeg den i forhold til lengde er gunstigere i innkjøp enn T43, da den virker litt for stor for en del folk. Motormessig tror jeg alle alternativer vil fungere bra. Det skiller vel stort sett bare på toppfart. Dreiemoment bør det være nok av i alle alternativene. Disse båtene begynner å bli noen år gamle, men byggekvalitet og motorvalg gjør at de holder seg bra, så lenge de får grunnleggende vedlikehold. Mange av motorene er uten altfor mye elektronikk også, slik at man kan gjøre vedlikehold og service selv, om man ønsker det. Sammenlignet med Windy, ut fra noen raske kikker ombord i forskjellige Windyer, og ut fra naboens W40 Bora, så er begge merker høy kvalitet, men Windy har enda bedre finish på noen detaljer. Windy har prioritert litt mer toppfart mens Fairline har prioritert litt mer plass. Designet er også ganske forskjellig på enkelte områder. Hva som er best er bare smak og behag, slik jeg ser det. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Lingefan Svart 11.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 Takk for godt svar. Tror det er som du sier at det kun er smaken som avgjør. Jeg merket ikke farten i 40 knop i Bora heller. Så toppfart er nok bare et tall på disse båtene. Mye viktigere med en bra marsjfart. Men over 30 knop er det greit at det går. Kunne vært artig å sett din båt og takk for det, men vi kan også like greit se på de som er til salgs, da vi bør se en av de uansett. Tror du også har rett i at det er ett fett hvilke motorer bare de er godt og riktig vedlikeholdt. Motorene er vel halvveis i levetiden sin på 10-15 år? Et annet poeng vi har sett på i tillegg til økt innvendig plass i Targa 48 er at den er såpass mye tyngre at den vil ligger stillere til bryggen. Det gjynger jo ofte siden alle kjører i halvplan... Så da er T48 en kul sak. Også liker jeg designet godt. En blå Targa 48 er skikkelig stilig, litt som i riktig lengde uten å bli for høy/kort/butt (og relativt sjelden). T43 er nesten like stilig, men kanskje også mer moderne? Er det noe du skulle vært foruten på din båt, eller som du savner? Hva bruker du pr år i snitt på totale båtkost? Er det riktig stipulert med ca 200.000 pr år? Bør være mulig å få inn en williams uten å ta ut luft, men T48 har kanskje også mindre jollegarasje? Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
oivindg Svart 11.Juli.2014 Del på Facebook Svart 11.Juli.2014 (redigert) T43 er et eldre design. De buete sidevinduene på T48 var starten på et nytt designkonsept som Fairline har kjørt på helt frem til i dag. Med vekslende hell, synes jeg. T44 for eksempel er for rund i toppen i mine øyne. T48 er en av de mest vellykkede. Min båt er så gammel (1998) at den er forholdsvis rimelig å holde. Jeg klarer meg under 100 lapper i året, hvis vi ser bort fra verditap. Men så gjør jeg alt vedlikehold selv. I tillegg har jeg kostet på et par hundre siden jeg tok båten hjem fra Kroatia, men det har vært for å få løftet den til et greit norsk nivå. Inkludert er også alt fra redningsvester til presenningstativ, siden dette var vår første båt. Kan ikke skjønne annet enn at alt er større på T48, inkludert jollegarasje. Men dette er som nevnt bare synsing. Redigert 11.Juli.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Kad 43 Svart 15.Oktober.2017 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2017 Hei. Leser meg litt opp på T43. Har hatt drevbåt uten slike kostnader, hvordan får du slike kostnader når du gjør vedlikeholdet selv? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.