Jump to content

mercruiser diesel 3,6 AC fra 1997, lav ladespenning

Tropic1

Recommended Posts

Når jeg kom inn til brygga idag etter en natt på holme begynte plutselig ladelampa og lyse. Voltmeteret lå i 0 og stort sett ingen ting på innstrumentbordet virket. Det var liv i målerne men viste vedlig lave verdier. Fikk heller ikke stoppet motoren med kortsluttningsbryteren. Vred over tenningsnøkkelen, da stoppet motoren.

Prøvde å starte opp igjen og da fungerte ting som normalt.

Tidligere har det alltid tatt tatt tid før voltmålern har lagt seg på 14,5 volt etter at jeg har startet motoren. ofte tar dette 3-4 minutter. Den ligger lavt for så plutselig sprette rett opp til 14,5 volt.

Er det bare å skifte dynamoen tro ?

Dette er en mercruiser diesel 3,6 AC fra 1997. Tror aldri dynamoen har vært byttet

Redigert av Tropic1 (see edit history)

Batterispenningen kan normalt ikke "sprettes opp".
Dette, og at du har rare forhold på stoppeknappen/at alt virker normal senere, tyder egentlig mer på feil på dashbord eller andre kabel.
Jeg ville dobbeltsjekke spenningene rett på batteri og dynamo, for så å undersøke nøye for løse kabler på dashbord.

Også minuskabler / fellesminus til dashbordet er veldig gjerne ansvarlig for sånt.

Flest er feil på minus også verre enn feil på pluss, slik er ikke sjelden årsake t.o.m. for ødeleggelse av instrumenter og også brann.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Takk for svar. Jeg skal gå over å sjekke. Men er det normalt at det tar flere minutter før dynamoen begynner å gi strøm etter motoren er startet ? Det mønsteret har vært likt hele tiden...tyder vel ikke på løs kabel/dårlig kontakt det ? Det som skjedde igår har bare skjedd denne ene gangen. Det er mulig at dynamoen ikke har ladet i hele tatt på veien inn og at jeg dro ut den siste krafta fra batteriene når jeg kjørte baugpropellen når je kom inn til brygga..

Nei, dynamoer pleier å starte umiddelbart,
enten når den tente selv men heller (vanlig) når den får spenning på D+ (L hos deg).

Du skulle kanskje sjekke rem og remstramming, at remskiven er festet, men så ladelampekontakt "L" (spenning på -frakoblet kabelen- når tenning er på?),

evtl kullbørster, regulator, osv. innover.

Lykke til!

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Tropic 1 : Tidligere har det alltid tatt tatt tid før voltmålern har lagt seg på 14,5 volt etter at jeg har startet motoren. ofte tar dette 3-4 minutter. Den ligger lavt for så plutselig sprette rett opp til 14,5 volt.

Kjenner ikke motoren, men noen her på båtplassen har klaget litt på en yanmar modell som har en veldig laaaang forvarming som tar mye strøm og tid, like etter start. Årsaken er visstnok og holde motoren innenfor strenge utslippskrav. Beskrivelsen passer med at spenningen er lav så lenge denne oppvarmingen foregår, og når det hele avsluttes spretter voltmeter opp når belastningen forsvinner. Kan det være noe slikt på din også ?

Likevel, det forklarer ikke hvorfor ladelampe lyser og turteller ligger på 0, men det kan jo være en feil som har kommet til siden.

Turteller får vel signal fra dynamo ja, men den må jo også ha + og - til instrumentet, og siden voltmeter viser 0 så er det jo ikke bare turteller som ligger nede. Har også tro på at ladingen egentlig fungerer, men at strømmen uteblir til instrumentene.

Og kjører man her på med VSR rele som ladefordeling med ladeprioritet på forbruk så kan det bli trøbbel hvis motoren har ett snev av elektronikk om du har noe slikt.

Vet ikke om det er pga.utslippskrav at det blir slik. Motoren er jo relativt gammel, 1997, vet ikke om det var sånn på den tiden. Dynamoen gir ihvertfall ikke noe strøm før etter 3-4 minutter. Har målt på selve dynamoen også.

Noen andre her som har mercruiser og har samme eller motsatt erfaring ?

Redigert av Tropic1 (see edit history)
Tropic : Motoren er jo relativt gammel, 1997, vet ikke om det var sånn på den tiden.

Det var kanskje noe gammelt ja. Men fikk inntrykk av at dette har du hatt hele tiden og tenkte derfor det kunne være noe slikt.

Hvis det var spenningsmåling du foretok på dynamo , og denne var lav, så kan det bety 2 ting. Enten lader den ikke, eller så er det stort forbruk på el-anlegget som trekker spenningen ned. Det sikreste er jo måling med tangampermeter i slike tilfeller.

Jeg synes bare det var veldig rart at den nærmest hadde en fast rutine med ikke og starte ladingen før etter 3 -4 min.

Men ingenting er bedre om noen med samme motor kan dele erfaringer med deg :yesnod:

Jeg hadde samme symtomer på en tilsvarende motor jeg hadde for mange år siden.Eneste forskjellen var at jeg heller ikke fikk startmotoren til å slå inn.Etter mye feilsøking fant jeg feilen.Minuskabelen fra dynamoen som skal gå til blokka var pent kveilet opp bak dynamoen uten å være festet til noe. Dynamoen var topolet så kontakt til minus måtte gå som krypstrøm.Straks kabelen ble festet forskriftsmessig var alt i orden.

Dette med at det tar flere minutter før dynamoen "gir noe" har vært der de tre sesongene jeg har hatt båten.

Fenomenet med at ladelampa lyste, turtelleren lå nesten i bunn og jeg ikke fikk kortsluttet motoren med stopp bryter har kun hendt denne ene gangen...men den feilen har forsvunnet nå...tenkte kanskje det kunne hatt en sammenheng.

Når jeg dro fra holmen brukte jeg strøm fra alle batteriene når jeg dro inn ankervinsjen ganske lenge, samtig kjørte jeg baugpropellen ganske heftig. Vist ikke jeg hadde lading fra dynamoen på vei inn tenkte jeg kanskje at det kunne være en sammenheng sånn sett..

Har bestilt ny dynamo, vi får se hvordan det blir når den er montert inn :-)

Sorry, Tropic1, "ser ut som" er første feilen og grunnlag for alt som følger.

At det finnes noe delay/forsinkelse kan være med vilje.

Men siden det finnes bare veldig få regulatorer som gjør akkurat det, og du ikke sier noe om den eller en f.eks. også en BB-lader,

kan det bare antas at det er fortsatt det samme feil.

Det finnes ikke mange muligheter ellers, enten dynamo, tilkobling, eller feil på dashbord.

Dynamoen er ny og forhåpentlig riktig tilkoblet, da er det bare kabel, dashbord og evtl. reléer igjen.
Mulig er også en hovedbryter som sliter, eller noe i den retning.

Med systematisk søk finner man slike feil ila. noen minutter.

Tross alt er dette ikke noe hekseverk, men bare noen kabel og kontakter i et system som er avhengig av pluss og minus.

Anbefaling: Let videre og finn feilen før feilen "tar deg".

Lykke til med det!

Eller hent noen som kan hjelpe til.

Jørg

Jeg har sett over endel. Eneste jeg har funnet hitil er var en litt løs kontakt til en plugg som gikk inn i motoren, den var på vei til falle av. Har også startet båten og latt den den gå etc. sikkert 10 ganger nå uten at noe virker galt nå. Kan jo vært ett eller annet med den gamle dynamoen ? Har jo sett det på biler at før dynamoen har røket har lade problemer kommet og gått litt..

Skal uansett ta ut batteriene og se over kabeltilkoblinger til fra batteriene idag..

Takk for tips :-)

Hvis du har skillerele til å styre ladingen, og dette er koblet med prioritet til forbruksbatteri kan det nok arte seg slik du forklarer. Litt dårlige eller nedtappede forbruksbatteri så kan det ta ei stund før releet kobler inn og gir lading til startbatteri hvor både voltmeter og andre motorinstrumenter får strømmen fra. Vet du om du har et slikt rele?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...