bc45 Startet 22.Juni.2014 Del på Facebook Startet 22.Juni.2014 Vi seilte nordover i Oslofjorden her forleden, med sørvestlig vind. Da jeg holdt kursen rett mot båtplassen, seilte vi akkurat litt for lavt til å få genuaen til å stå bak storseilet. Vi kunne ha seilt litt høyere for å få fylt genuaen eller falt litt av slik at vi kunne seilt platt lens med spridde seil. Det tredje alternativet var å seile kun med ett seil. Jeg prøvde noe jeg ikke har gjort før. Jeg beholdt kursen mot båtplassen, huket på spribommen og dro genuaen ut på lo side, samme side som storseilet. Skjøtepunktet til genuaen var nå et stykke ut på siden av båten og genuaen fylte seg og sto helt perfekt. Farten økte med et par knop. Underveis passerte vi flere seilbåter som seilte på samme kurs, men kun med enten storseil eller genua. Alle så forundret på oss. Jeg har selv aldri sett noen bruke spribommen på denne måten, men det hadde helt klart god effekt på såpass rom slør. Det jeg egentlig lurer på er om dette er en kjent metode seilere bruker når de ikke får genuaen til å stå og om noen har lignende erfaringer med dette? Jeg lærte i ihvertfall noe nytt Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) Å bruke spribommen for å få skjøtepunktet på genoaen lenger ut så genoaen står mer på tvers og står bedre på rom slør er et gammelt knep jeg har brukt selv når jeg vil ha begge seil oppe og bedre fart. Redigert 22.Juni.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Å bruke spribommen for å få skjøtepunktet på genoaen lenger ut så genoaen står mer på tvers og står bedre på rom slør er et gammelt knep jeg har brukt selv når jeg vil ha begge seil oppe og bedre fart. Hadde du lest noe om dette noe sted? Knepet har ikke vært beskrevet i noen av seilbøkene jeg har og det er nesten litt rart hvis det er såpass effektivt. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Vel, det er sikkert flere med tilsvarende oppfinnsomhet som deg da... ;) Sitér dette innlegget Geir Link to post
ydalir Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hva er forskjellen på spri og spinnakerbom? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Vel, det er sikkert flere med tilsvarende oppfinnsomhet som deg da... ;) Ja, tydeligvis Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hva er forskjellen på spri og spinnakerbom? Ikke noe forskjell. Jeg kaller det spribom fordi jeg bare bruker bommen til å spri med. Jeg har heller ikke opphal og nedhal festet i bommen som man må ha ved spinnakerseiling. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Å spri forseil pågrunn av at det ikke står skikkelig pågrunn av storseils vindskygge, forstår jeg dette korrekt. Det er jo akkurat det bommen er laget til og brukes til oftest eller misforstår jeg bruken her ? Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Tenker ikke på å spri seilene, men bruke bommen til å få skjøtepunktet til genuaen lenger ut- på samme side som storseilet. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Hadde du lest noe om dette noe sted? Knepet har ikke vært beskrevet i noen av seilbøkene jeg har og det er nesten litt rart hvis det er såpass effektivt. Har ikke lest det noe sted. Kom på det en dag jeg ikke fikk genoaen til å stå. Enkelt og greit. Hva er forskjellen på spri og spinnakerbom? Kjært barn har mange navn. Jeg pleier å kalle den spinnakerbom når jeg seiler med spinnaker, og spribom når jeg bruker den for å spri forseil. Eller bare bom i situasjoner hvor det ikke kan misforstås med storseilets bom - typisk hvis jeg står på fordekket med bommen i hendene og lurer på hvilken vei jeg skal spri. Da er det ikke tvil om hvilken bom jeg mener. Å spri forseil pågrunn av at det ikke står skikkelig pågrunn av storseils vindskygge, forstår jeg dette korrekt. Det er jo akkurat det bommen er laget til og brukes til oftest eller misforstår jeg bruken her ? Du har vel forstått det korrekt, Enzo. Å spi et forseil som ikke står pga storseilets skygge er én av to ting jeg bruker den til. Det, og å seile platt lens med genoa og storseil spridd hver sin vei. Jeg har ikke spinnaker eller gennaker, så der er det ikke noe behov for å spri. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Framtia Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 det kan også lønne seg å skjøte genoaen som en gennaker, dvs med en blokk (evt rundt kryssholtet) akter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 det kan også lønne seg å skjøte genoaen som en gennaker, dvs med en blokk (evt rundt kryssholtet) akter. Det har jeg aldri tenkt på. Skal prøves Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Tenker ikke på å spri seilene, men bruke bommen til å få skjøtepunktet til genuaen lenger ut- på samme side som storseilet. Tror jeg tenkte det samme som deg, å spri forseilet til samme side som storseilet i vindskyggen. Spri et seil kan man gjøre til begge sider, seile vingonving eller det mer vanlige å spri det til samme side som storseilet (le side). Min taktikk er somregel at jeg seiler heller lengre vei enn å gå veldig ned på fart, men om et forseil ikke står så sprir jeg det med bom og blir det helt platt så sprir jeg det til motsatt side av storseil, dette skjer skjelden da jeg nok heller ruller ut rullespinnakeren da Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Tror jeg tenkte det samme som deg, å spri forseilet til samme side som storseilet i vindskyggen. Spri et seil kan man gjøre til begge sider, seile vingonving eller det mer vanlige å spri det til samme side som storseilet (le side). Min taktikk er somregel at jeg seiler heller lengre vei enn å gå veldig ned på fart, men om et forseil ikke står så sprir jeg det med bom og blir det helt platt så sprir jeg det til motsatt side av storseil, dette skjer skjelden da jeg nok heller ruller ut rullespinnakeren da Har alltid trodd at å spri seilene er å ha genua og storseil på hver sin side. Da har jeg lært noe nytt i dag også Det er vel ikke så vanlig å spri genuaen til samme side som storseilet? Jeg har aldri sett det før. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ok det er jo endel av gleden med seiling, man blir aldri utlært. Vi har i alle år somregel spridd til samme side som storseilet. motsatte sider da begynner båten lettere å rulle så det er ikke så pop ombord Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Ok det er jo endel av gleden med seiling, man blir aldri utlært. Vi har i alle år somregel spridd til samme side som storseilet. motsatte sider da begynner båten lettere å rulle så det er ikke så pop ombord Det er jo også endel båter som ikke går på sitt beste når man seiler helt platt lens, så da er det bedre å skjære litt. Det gir stabilitet (mindre rulling når man får press på begge seil på samme side) og bedre fart for de båtene som ikke går så bra helt platt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Det er jo også endel båter som ikke går på sitt beste når man seiler helt platt lens, så da er det bedre å skjære litt. Det gir stabilitet (mindre rulling når man får press på begge seil på samme side) og bedre fart for de båtene som ikke går så bra helt platt. Båten vår trenger 8-10 m/s for å seile bra på platt lens. I mindre vind pleier jeg og skjære litt og heller krysse meg nedover med vinden. Men ved å spri genuaen til le, samme side som storseilet trenger jeg ikke å skjære så mye lenger Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 (redigert) For å flytte skjøtepuntet lengre ut på forseilet, så går det vel å sette på et fast tau på skjøtevognen og la skjøtet løpe gjennom en blokk Ellen en slik moderne 0-friksjonsring på enden av tauet fra skjøtevognen. Da vil du riktig nok ikke tvinge ut forseilet som med spribom, men i hvertfall flytte skjøtepuntet. -ikke prøvd , men mener jeg leste det i klokeboken. Vil man ha stor nytte av teleskopisk spribom om man ofte vil seile på denne måten, eller duger spinakerbomen lenge? Redigert 22.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bc45 Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 For å flytte skjøtepuntet lengre ut på forseilet, så går det vel å sette på et fast tau på skjøtevognen og la skjøtet løpe gjennom en blokk Ellen en slik moderne 0-friksjonsring på enden av tauet fra skjøtevognen. Da vil du riktig nok ikke tvinge ut forseilet som med spribom, men i hvertfall flytte skjøtepuntet. -ikke prøvd , men mener jeg leste det i klokeboken. Vil man ha stor nytte av teleskopisk spribom om man ofte vil seile på denne måten, eller duger spinakerbomen lenge? Spinnakerbommen holder vel så sant den har egnet lengde. Med en teleskopisk bom kan man jo trimme dybden i seilet. Jo kortere bom, des dypere seil / mer bus. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 (redigert) Jeg har hatt grunnleggende seilkurs i helgen, kurslederen var etter min bedømmelse en dyktig regattaseiler og vi seilte rom slør med spribom på forseilet, begge seil til samme side. Samtidig justerte vi (kursleder) angrepsunktet for skjøtet til forseilet bakover. Uten bommen fikk vi ikke fylt forseilet, og jeg tror det var rundt 6-7 s/m vind på den tiden. Jeg spurte om det het spinnakerbom når man brukte den slik, og fikk til svar at strengt tatt, så var det riktige navnet spribom når vi brukte den slik, - mest fordi det måtte monteres noe mer utstyr på tuppen av bommen (tror det var til feste av spinnakerskjøte, men jeg kan huske feil) før den kunne kalles en spinnaker-bom. Ellers må jeg si det var en glede å lære seiling av en erfaren instruktør. Det bekreftet at det jeg har lært meg teoretisk, funker i praksis. Så det går an å lese seg til mye av kunnskapen på forhånd skulle jeg mene. For meg ga det en etterlengtet ekstra trygghet på at det jeg skjønner teoretisk, også funker i praksis. Men det var på tide å oppleve å seile i praksis nå, det skal innrømmes! ;-) Redigert 23.Juni.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Gjør det samme selv med hva-man-nå-for-pokker-velger-å-kalle-bommen. Den gangen jeg seilte regatta var det på en båt med en mast ikke tillatt å ha mer enn en bom ut på samme side av båten. Nå som jeg har lagt regattaseiling på hylla, seiler jeg gjerne med to bommer ut på samme side. Det gir en bra effekt. Samtidig som jeg også kan få kutterseilet til å dra mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.