Jump to content

TAMD 41B, systemrens hvordan få kjørt det inn i motor?

Jori

Recommended Posts

Heisann,

ser ut til at jeg må kjøre systemrens på ene motoren med båten på vannet.

Saken er den at 41B har impelleren før sjøvannsfilteret. Frem til impeller går det kobberrør, fra inntaket til kjøleslange på drevet.

Jeg kommer ikke til bak der å få skrudd noe særlig med båten på vannet, og den vil jo momentant ta inn sjøvann deler jeg noe der.

Har derfor kommet til at jeg må kappe kobberrøret litt før impeller og sjøvannsfilteret som sitter i front av motor og litt høyt opp. Så må jeg lage en hevert slange for å stoppe sjøvann inn, og en sugeslange og bøtte for å suge in blandingen med systemrens.

Alternativet er om noen vet om en annen metode?

Ved å gå inn gjennom sjøvannsfilteret og blåse ut saltvannet for å så blåse/pumpe inn blandingen av systemrens den veien. Virker dog litt tungvint kanskje? Samtidig byder det meg imot å kappe dette røret før impeller

Takknemlig for innspill, sliter med varmgang på motoren opp i mot 100 grader på den ene motoren. Instrument er kryssbyttet og gir samme resultat. Mistanke om at varmeveksler og oljekjøler trenger å bli åpnet for sirkulasjon igjen.

Starter også en tråd til med ett annet problem jeg har på samme motor.

Hei !

Snakker om innenbords ?

Steng inntakskran !

Skru ut plugg for sinkande på gearkasse, drener ut sjøvann.

Husk å fjerne alle sinkanoder, oljekjøler , gear .

Demonter slange som går inn på " eksoskrøken" for å være helt sikker på at vann ikke kommer inn på toppen .

Skru av lokk på sjøvannsfilter og fyll opp derfra.

La stoffet virke ifølge brukerveiledningen ! ( 2 dager ? )

Veldig fint om du kan få rensemiddelet til å sirkulere. Har du en elektrisk oljeskiftepumpe kan du med litt mikkmakk ordne til med slange fra røret til krøken og tilbake till vannfilter !

Kjøre pumpa med jevne mellomrom !

Åpne inntakskran ,

Start motor ok kjør dritten på havet !

Hei !

Snakker om innenbords ?

Steng inntakskran !

Skru ut plugg for sinkande på gearkasse, drener ut sjøvann.

Husk å fjerne alle sinkanoder, oljekjøler , gear .

Demonter slange som går inn på " eksoskrøken" for å være helt sikker på at vann ikke kommer inn på toppen .

Skru av lokk på sjøvannsfilter og fyll opp derfra.

La stoffet virke ifølge brukerveiledningen ! ( 2 dager ? )

Veldig fint om du kan få rensemiddelet til å sirkulere. Har du en elektrisk oljeskiftepumpe kan du med litt mikkmakk ordne til med slange fra røret til krøken og tilbake till vannfilter !

Kjøre pumpa med jevne mellomrom !

Åpne inntakskran ,

Start motor ok kjør dritten på havet !

Hvis jeg har skjønt ting riktig går sjøvannet følgende vei

1. inn i drevet

2. til impeller (derifra og ut er det trykk og ikke sug som sirkulerer sjøvannet)

3. til sjøvannsfilter

4. til oljekjøler

5. til ladeluftkjøler

6. til varmeveksler

7. ut med eksosen

Kun en anode å fjerne, den i varmeveksler, det er gjort.

Min utfordring er fra punkt 3 og ut. Hvordan få spredd guffen (8 liter i systemet på trykk). Hadde impeller vært plassert etter filter ville dette vært 0 problem

Du kan ta ut impeller og koble deg inn på inntaksslangen på drevet om du liker å bade, og lede vannet ut fra varmeveksler. da kan du jo sjekke om vannet flyter fritt. Der som du skal kjøre i systemrens kan du bruke en drillpumpe for å få det inn i sysstemet.

PS. vet du om sirkulasjons pumpen på ferskvann siden er intakt ? kan kanskje forklare begge problemene med dårlig sirkulasjon og høyt vanntrykk ?

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Mellom pkt. 1 og 2 har du også 2x std slitedeler fra VP, som nettop ga meg samme problemene som du har. Billige deler, men båten må slippes for å skifte disse. Det er inntaksstuss for kjølevann, sitter under drivknutebelgen, samt evt. S-Slangen som forbinder denne med vanngjennomføringen i transom.

Inntaksstussen i alu eirer gjerne av mot drev eller slange, eller begge deler som hos meg, slangen sugde vann til sjøen slipper skroget og suger da bare luft, regner med du kan gå på 15-2000rpm i timevis uten problemer?

Når det suges luft vil også impelleren dø temmelig kvikt, ville startet med å sjekke disse relativt rimelige delene, alu-stussen koster litt over 200,- hos nærmeste Volvopusher.

Lykke til!

Du kan ta ut impeller og koble deg inn på inntaksslangen på drevet om du liker å bade, og lede vannet ut fra varmeveksler. da kan du jo sjekke om vannet flyter fritt. Der som du skal kjøre i systemrens kan du bruke en drillpumpe for å få det inn i sysstemet.

PS. vet du om sirkulasjons pumpen på ferskvann siden er intakt ? kan kanskje forklare begge problemene med dårlig sirkulasjon og høyt vanntrykk ?

I sjøvannsfilteret kommer to innsuget stikkende opp, og videreføring i systemet ligger jo også åpent der (trykksiden)

Kan/ man pumpe med drill rett inn i trykksiden og således skyve ut det vannet som ligger der og erstatte det med systemrens?

Jeg vet det er 8 liter som skal på, så mengde kan jeg kontrollere slik?

Hvordan kan jeg sjekke sirkulasjonspumpen?

Jeg ser den går rundt, er jo samme aksel som driver impeller. Er vant med på biler at det oppstår lekkasje der når de svikter, ikke slik på båt? (bra tips forresten :smiley: )

Mellom pkt. 1 og 2 har du også 2x std slitedeler fra VP, som nettop ga meg samme problemene som du har. Billige deler, men båten må slippes for å skifte disse. Det er inntaksstuss for kjølevann, sitter under drivknutebelgen, samt evt. S-Slangen som forbinder denne med vanngjennomføringen i transom.

Inntaksstussen i alu eirer gjerne av mot drev eller slange, eller begge deler som hos meg, slangen sugde vann til sjøen slipper skroget og suger da bare luft, regner med du kan gå på 15-2000rpm i timevis uten problemer?

Når det suges luft vil også impelleren dø temmelig kvikt, ville startet med å sjekke disse relativt rimelige delene, alu-stussen koster litt over 200,- hos nærmeste Volvopusher.

Lykke til!

Takk for tips. Er sjekket, S-slange er byttet i år på begge drev. Startet med det og endte opp i byttedeler til 40.000,- på drevene og eksossiden på motorene. Motorer måtte ut for å bytte disse slangene hos meg. ( begynner å bli litt lei disse utfordringene nå :pray: )

Nei nå har jeg problemer selv på 1500 etter kort tid. Blitt gradvis verre, kunne kjøre en stund i plan til å begynne med (litt typisk tetting av systemet)

Hei. Sirkulasjonspumpen sitter separat rett under termostathuset. Skovlene på Pos. nummer 3 i tegningen på linken kan gå istykker, disse mener jeg er av plast. (Er det på 71 motoren til VP)

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19446.aspx

Du burde kunne trykke vann gjennom systemet med en drillpumpe,

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Takk for tips. Er sjekket, S-slange er byttet i år på begge drev..

Ok, kondolerer med kostnadene på dette, baller fort på seg!

Sjekket tilstand på intercooler og innmaten i v.veksler?

Relativt lette å demontere, fant tre knekte sinkbiter og beinharde saltavleiringer i bunnen av veksleren min, mens ic så helt ok ut..

En O-ring og tre, små gummipakningsbiter under lokket på veksleren som gjerne kan byttes samtidig.

Hei. Sirkulasjonspumpen sitter separat rett under termostathuset. Skovlene på Pos. nummer 3 i tegningen på linken kan gå istykker, disse mener jeg er av plast. (Er det på 71 motoren til VP)

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745630-26-19446.aspx

Du burde kunne trykke vann gjennom systemet med en drillpumpe,

Takker Prolimit. Jeg ringer VP i morgen og hører om de er av plast eller metall.

Skal kjøpe en drillpumpe å prøve med ferskvann. Er jo letteste måten om jeg kan få det til slik. Inntaket kan jeg bare plugge i filteret

Ok, kondolerer med kostnadene på dette, baller fort på seg!

Sjekket tilstand på intercooler og innmaten i v.veksler?

Relativt lette å demontere, fant tre knekte sinkbiter og beinharde saltavleiringer i bunnen av veksleren min, mens ic så helt ok ut..

En O-ring og tre, små gummipakningsbiter under lokket på veksleren som gjerne kan byttes samtidig.

Kaffelars, dessverre slik det er å være båteier. Ting drar gjerne på seg når man er i gang. De vise hevder systemrens tar disse saltavleiringene, så derfor jeg vil prøve det før jeg demonterer varmeveksler. VP-verkstedet mener også at oljekjøler like gjerne kan ha disse avleiringene som varmeveksler, så enda ett argument til å prøve systemrens. Nå trodde ikke verkstedet noe på det, de hadde en egen guffe som var mye sterkere og mye bedre hevdet de. bare å komme med båten sier de. (Men da løper 1000-lappene med, har jeg erfart, så vil prøve litt selv først)

Hei Jori,

Verkstedet bruker mulig saltsyre/vann 1/3 en kort periode(<30min) for å bryte ned avleiringene, systemrens er mer forbrukervennlig og gasser ikke på langt nær så mye, og kan stå og godgjøre seg lenger.

Å mekket en rigg som kunne sirkulert systemrensen etpar ganger via en 20l dunk el.l. fra eksoskrøken og tilbake til impeller hadde ikke vært dumt. Røret under impeller har en slangestuss lenger bak før koblingen på drevet, som kunne vært plugget, men krever litt tilkomst. Er mange tråder her inne om bruk av systemrens.

Ved lite eller ingen sirkulasjon på sjøvannsida, har sikkert eksosbendet ditt vært temmelig varmt, jeg monterte en liten Nasa eksostempmåler med display og alarm satt på 50grader for å passe på sirkulasjonen. Ved normal bruk og tung last kommer jeg opp i 35-37 grader stabilt oppunder max turtall. Greit å ha en overvåking på dette, da vi lett samler opp en plastpose eller skit i inntaket. Mener jeg betalte ca, 600,- fra Cactusnav for denne måleren.

Hei kaffelars,

ja ser den med å samle opp for å være sikker på at man har fått sirkulert rensen godt nok. Men igjen, sliter med tilkomst lengst bak på motorene og ikke plass til å sette noe smart imellom eksoskrøk og eksosrøret hvor det sitter en gummimuffe i dag. Tror jeg skal satse på å prøve drillpumpe og skyve saltvannet ut. Først med en runde ferskvann, så med systemrens. Får jeg heller kjøpe en flaske ekstra med systemrens, slik at jeg har 20 liter å trykke igjennom i stedet for 10. Skulle likt og vist om noen har prøvd dette før. Regner jo med at det vil være litt motstand ved å trykke slik. (spesielt siden det er delvis tett). Spent på om man klarer å holde en slange stuss på plass ved håndkraft.

Går ikke det, vil jeg dele røret, da det uansett brukes mye slanger i dag og ikke rør i tilførsel. (Rør er sikkert bedre, men også mer kostbart for motorprodusentene) Vi snakker her om å skjære ut ett stykke på maks 10 cm, slik at man kan få plassert en hevertslange og en sugeslange i hver side. Deretter sette dette sammen med en 15 cm slangestubb.

Er/var tanken min?

Edit: "noe smart imellom eksoskrøk og eksosrøret hvor det sitter en gummimuffe i dag." Var litt kjapp, du mener selvfølgelig det ekstra røret som tar med vannet ut og går inn i eksosbendet? Ja her bør det være mulig å lage til en løsning og det må vel gjøres skal man trykke vann igjennom sjøvannsfilteret for å unngå tilbakeslag til motor? (Selv om jeg ikke helt ser forskjellen av å bruke en drillpumpe versus impelleren som trykker vannet igjennom)

Redigert av Jori (see edit history)

Men igjen, sliter med tilkomst lengst bak på motorene og ikke plass til å sette noe smart imellom eksoskrøk og eksosrøret hvor det sitter en gummimuffe i dag.

Jeg ville tatt av kjølevannsslangen som går inn på eksos, og latt eksossystemet være i fred, spesielt når du ligger på vannet. Burde da være greit å få til sirkulasjon - inn i sjøvannsfilter, ut av slangen som går inn på eksosen.

Min erfaring med systemrens som står stille i motor i 2 døgn er at det ikke gjorde hele jobben. Dette var riktignok på en 40B motor. Feberen sank noe, men jeg måtte åpne varmeveksler (ta av endelokket) og stake opp alle rørene før problemet ble løst tilfredsstillende. Systemrensen hadde nok gjort sitt til at massen som tettet var blitt bløt, og var enkel å fjerne.

Redigert av Cato (see edit history)

Denne linken viser veldig godt hvordan impeller og sjøvannsfilter sitter sammen. Filteret sitter i høyde med topp motor.

http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7745920_034?path=MarineDieselEngines%2F7745920%2F7745920_26%2F7745920_034

Det er da nr. 15 som jeg vurderer å kappe ut litt av. teksten sier kjøleslange, men er kobberrør som sitter der.

Legger ved en link til en Kad 42P, hvor man tydelig ser at de vil bruke slange og ikke rør i dag inn på impeller. Ellers likt med impeller før sjøvannspumpe

http://www.finn.no/finn/boat/motor/viewimage?finnkode=48884404

Har ellers ikke noe med det salget der å gjøre, kun brukt for å sette bilder på det nevner

Redigert av Jori (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...