Jori Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Jeg ville tatt av kjølevannsslangen som går inn på eksos, og latt eksossystemet være i fred, spesielt når du ligger på vannet. Burde da være greit å få til sirkulasjon - inn i sjøvannsfilter, ut av slangen som går inn på eksosen. Ja skal vurdere det. Båten ligger to timer unna bosted, så prøver å huske hvordan dette ser ut, eller finne skisser på det. Vet det er ett langt rør som går ned på eksosrøret, men usikker på om det har slange overgang inn til eksosbendet. Surfe litt å se Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Kjøp ei liten 12v lensepumpe,slangen fra denne settes ned i sb rør i sjøvannsfilter slangen kan tapes så den tetter rundt røret.Slangen fra varmeveksler til eksos legges ned i pøsen med systemrens,der det pumpes fra.Så er det bare å starte sirkulasjonen.Når det er ferdig er det bare å skru lokket på filteret å koble slangen,røret til eksosen Tut å kjør Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Jacob T, kjøre motsatt vei også. Sikkert veldig smart. Stemmer det er slangestubb mellom varmveksler og til eksos. Her tror jeg det kom en veldig fin løsning, lett gjennomførbar med. Takker Jacob T. Lønner seg vel å tømme systemet for saltvann? så starte sirkuleringen med bare ferskvann og systemrens i systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Har 2 stk 41a,på disse er det rør med slangestuss mellom varmeveksler og eksos.Det er det samme hvilken vei det sirkulerer.Det er fort gjort å kjøre ferskvatn først.Bruker å ha rein systemrens i bøtta først,for så å fylle på med vatn sånn at pumpa tar er ikkje nødvendig å ha full bøtte.Har rensa ein del motorer på denne måten fungerer heilt greit .Fint å slippe å skru sundt kjølerene Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Da er systemrens kjørt på motoren, for to timer siden. Laget meg ett sirkulasjonssystem, delte på de stedene Jacob T foreslo. Prøvde først å dele ved eksosbendet, men sugde ikke Ferskvann der. (Nytt bend i år. Men er annet opplegg på disse bendene for drev enn for aksling ser jeg. drev har en kobling inn på bendet, så går det nok i en lukket krets og kommer ut igjen på ett punkt under, for å så gå i eget før ned til drevet, og blir koblet inn i bunnen av eksosrøret, så da går vann og eksos sammen ut der. Kjørte først ferskvann igjennom i 5 minutter, flushet og kjørte motsatt vei. Sirkulerte egentlig ganske bra. Så blandet jeg to litersystemrens opp i bøtta, ble totalt ca 5 liter i bøtta + sjøvannsiden full med ferskvann Antar ca. 8 liter). Dette lot jeg så sirkulere i ca. 15 minutter. Stod en time, sirkulert igjen i nye 15 minutter. Skal nå la det stå noen timer før jeg sirkulerer igjen. Slik får jeg holde på i to døgn, så får vi se hvordan det går. Sirkulasjonspumpen min har også filter, så blir spennende å se om det samler opp seg dritt der. Oppdaterer underveis hvis det skjer noe spennende Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 monter ett tidsur, type motorvarmer 2 timer av og 1\2 time på såglemmer du hele greia i et par døgn. hvis du ikke har hatt ute oljekjøler og varmeveksler for rengjøring før, så tipper jeg årsaken ligger her. Spesielt oljekjøler tette seg med anoderester Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ja, verkstedet mener også at oljekjøler er mer utsatt enn varmeveksler, selv om vi alltid prater varmeveksler. Patentet med å stikke slange ned i sjøvannsfilteret er ikke så sikkert at jeg ikke vil overvære når jeg kjører sirkulering. Derfor litt lengre intervaller i mellom og med meg tilstede trengs ikke tidsur, ellers en god ide. Etter 3 timer, begynner å komme rester i filteret, blandingen begynner å bli mer grumsete. Etter 5 timer, nå er vannet brunt i starten av sirkuleringen, mer dritt i filteret. Jeg jobber videre så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Går bra å kjøre rensen ned i sjøvannsfilteret.Lager ein con av vulktape.å presser denne ned i sb rør.Er ein fordel å kjøre rensen motsatt vei .Ein god del av belegget som løsner blir i renseveska,så det bruker ikkje å bli så mykje slagg i vatnet.Det løsner ein del når du starter opp.Røret som løsner kan vere pga for høgt trykk ved høg tempratur.Prøv å kjøre med laust. lokk på ekspansjonstanken.Skift til orginale o ringer,om det løsner etter rensen kan det vere lokket på ekspansjonstanken som er defekt Redigert 25.Juni.2014 av Jakob T (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Går bra å kjøre rensen ned i sjøvannsfilteret.Lager ein con av vulktape.å presser denne ned i sb rør.Er ein fordel å kjøre rensen motsatt vei .Ein god del av belegget som løsner blir i renseveska,så det bruker ikkje å bli så mykje slagg i vatnet.Det løsner ein del når du starter opp.Røret som løsner kan vere pga for høgt trykk ved høg tempratur.Prøv å kjøre med laust. lokk på ekspansjonstanken.Skift til orginale o ringer,om det løsner etter rensen kan det vere lokket på ekspansjonstanken som er defekt Akkurat hva jeg har gjort, fungerer utmerket. Men litt redd for at vulken kan løsne og pumpen tåler ikke all verdens tørrkjøring. O-ring er byttet til original nå, så får vi se til lørdag/søndag. Blir vel en testtur rundt da. Venter på sjøvannsfilterhus til den andre motoren, da dette har begynt å sprekke på den. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Oppdatere litt igjen. 2 døgn har gått, guffen er nå kjørt ut av motor. Dessverre får jeg ikke testet båt/motor, da motor nr. er under reparasjon /bytte av sjøvannsfilter. Konsentratet oppfører seg litt merkelig som Jakob T påpeker. Når man sirkulerer, selv etter to døgn, virker væsken veldig klar og fin (grønnaktig basisfarve). Men man ser i bøtten når det ikke er sirkulasjon at væsken da er veldig svart. Det klammeret som holder sjøvannsfilter på plass på motor nr. 2 var veldig rustete. Jeg skrapte den løse rusten bort med en kniv, så la jeg det i ett kontrollglass (av plastikk) for å se hvordan blandingen i motoren ville fungere. Etter to døgn er all rust borte, plastikken holder like bra (ikke etset på det), så har det samme foregått i motor har jeg store fohåpninger . Skal komme med oppdatert resultat så fort jeg får prøvekjørt, blir tidlig i uken som kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Testtur i dag. Ikke helt fornøyd. Går fint en god stund på 90 grader så kryper det sakte opp til 95 og holder seg der. Belastning 3200 rpm av max kapasitet på ca 3800 rpm. Prøvde litt på max of nærmet meg da 97 grader. Konklusjon, det har helt klart hjulpet. Konklusjon 2: Jeg går løs en gang til med samme renseprosess, men skal nå la det stå i 3 dager. Kommer til å kjøre så mye sirkulering jeg kan, men er borte fra båten nesten ett døgn nå, og må derfor bare la det stå og godgjøre seg selv, det døgnet. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 2.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Takker for at du deler feilsøking og resultatene med oss Jori! Tenker fremdeles om v.veksler er mer eller mindre gjengrodd, kan det vel være raskere å demontere og stake opp? Byttedeler : 1x O-ring, 1x Anode og 3x små pakningsbiter under lokket som deler opp vannstrømmen, nederste del av veksler der sjøvannet blir liggende igjen mellom turene, blir jo somregel bortimot hardt som stein av avleiringer. Kan inspiseres litt med lys eller hulromskamera gjennom hullet til anode og slangestussene før evt. demontering. Bilde fra en 31-mottor som ikke så så ille ut, men lignende oppbygging (og rens hjalp): Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2014 Kaffelars, ja er neste runde dette, blir det nå ikke bedre. Har fått tak i renseverktøy for børse, skal gå å stake de gjennom hver hullåpning. Hvis det er varmeveksler som er delvis tett vil jeg klare dette med å åpne endelokket. Er det oljekjøler er det verre, da må det demonteres. Skeptisk også med oljekjøler pga den sitter så lavt at det vil renne vann inn i båten inntil man får laget hevertslanger ved demontering, men men, den tid evt. den sorg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 5.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2014 Siste oppdatering: Denne gangen kjørte jeg blandingen i 6 timer, lot det står stille i 1,5 døgn, kjørte så kontinuerlig i 24 timer. resultat perfekt. Jeg skrudde av for å sjekke å stake hvert hull. Var helt blankt og alle hull gikk greit uten motstand. Fikk ikke tatt bilde da det er så trangt og ille å jobbe i dette området. Tok båten på en 1/2 times prøvetur, resultat 85 grader. Motor dermed friskmeldt. Konklusjon er at dette går å rense med systemrens, bare man har sirkulasjon og bruker tid. Er nå i gang med motor 2, men mest som forebyggende der, da denne stopper på 90 grader. En annen refleksjon er at man kan ikke se på systemrensen om den er veldig møkkete eller ikke. Min blanding så overraskende bra ut, men har tatt ut al dritten som håpet. Til slutt, takk for alle som har hjulpet til. Til tirsdag starter ferie med gode motorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.