Jori Startet 22.Juni.2014 Del på Facebook Startet 22.Juni.2014 Hei, legger ved link til tegning http://www.volvopentashop.com/RagnarRingstad/sv-SE/Details/PentaPartsCatalog/7745920_027B?path=MarineDieselEngines%2F7745920%2F7745920_26%2F7745920_027B Det røret jeg sliter med er røret mellom termostat og varmeveksler. Dette er ett stort kobberrør. Har to ganger i dag hoppet ut/sklid ut ved innfestingen til varmeveksler. Røret er i utgangspunktet bare presset på plass og en O-ring sikrer tetning. (Røret er del 16 på tegning) Midt på røret sitter det en klemme, hvis funksjon nok bare er å holde røret så noelunde på plass. Mitt problem er at røret sklir ut ved varmeveksler, slik at kjølevannet (interne) blir presset ut der. Mister da fort ca. 4 av 16 liter. Noe som gjør at motor går varm. Det rare er at internt kjølevann skal sirkulere fra termostat til varmeveksler, altså motsatt vei av hvordan røret blir presset ut. Jeg har startet en tråd til med systemrens, da jeg trenger å gjennomføre det på motor, men kan disse to hendelsene henge sammen på noe vis? Noen som har erfart det samme med dette røret? Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Slet med lekkasje der etter at motor hadde vært på service og dette hadde vært fra hverandre, samme o ringer var brukt oppigjen, skiftet til nye ( gamle var harde og litt flatklemt) og trykktesta 1 kg på kaldt vann og har holdt fint siden Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Har byttet til nye O-ringer, men ikke VP. kan kjøpe fra de bare for å være sikker. Holder tett på tomgang og gasspådrag uten å stå i gir. Virker som det løsner når båten går i plan etter kort stund. Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 22.Juni.2014 Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Var sånn hos meg og, over 2500 lakk det Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 22.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2014 Kjøper nye ringer og prøver. Kan jo være noen sære mål, med vilje fra VP. De skal jo sitte og holde ett vist trykk virker det som. Hadde den av i forbindelse med inspeksjon av termostatene og bytte av plastrør/adapter som går mellom termostathus og varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Ny O-ring VP kjøpt og montert. Men kjører nå systemrens, så får ikke prøvd om dette blir bra før om ett par dager tidligst Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Typisk lite god løsning. Nye orginale tetninger og uskadet rør for å få det tett. Klamring er i mange tilfeller ikke godt nok designet fra Volvo. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Typisk lite god løsning. Nye orginale tetninger og uskadet rør for å få det tett. Klamring er i mange tilfeller ikke godt nok designet fra Volvo. Nei den har 0 funksjon her, holder kun røret litt på plass. Egentlig ett elendig patent det der, men men Sitér dette innlegget Link to post
Kweelhouse Svart 27.Juni.2014 Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Bruk sikaflex eller Tec 7 Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 2.Juli.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Røret sitter nå på plass etter testtur. Utrolig hvis det bare er denne O-ringen som skal til!! Nå har jeg kjørt systemrens, men det er på sjøvannsiden og dette røret er på ferskvannsiden, jaja, til info hvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.