Jump to content

Erstatte lekk fødepumpe med "ballong" ala påhenger

thomassv

Recommended Posts

Hei.

Jeg oppdaget i går at føde/matepumpen på min Perkins 4.108 lekker litt. Den har uansett virket dårlig en stund og planen var å se på problemet når jeg fikk tid...

I denne forbindelse mener at jeg har sett et eller annet sted her på forumet et forslag om å bruke en drivstoffslange med "ballong" av den typen du finner på påhengere med ekstern bensintank og at dette vil fungere minst like bra som den lille pumpen.

Er det noen som har prøvd eller hørt om dette? Dere som har motor av samme type vet litt om hvor vanskelig den er å "lufte" og om det blir noe enklere med en slik pumpe gjør det ikke noe.

Thomas

En slik "ballong" har kun funksjon under lufting. Du har vel ikke tenkt å sitte å klemme på den under hele turen, he he? Selv hadde jeg problem med fødepumpen på min Yanmar 4JHE motor. Jeg koblet forbi hele pumpen og monterte en elektrisk fødepumpe fra Biltema. Den har nå fungert utmerket i et par år, og kostet ikke mange kronene. Og ved lufting, er den også til stor hjelp. Da slår jeg bare på tenningen slik at den starter og hører på lyden når luften er ute. Så er det bare å vri om nøkkelen til neste posisjon og motoren starter.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 8 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...