thomassv Startet 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2014 Hei. Jeg oppdaget i går at føde/matepumpen på min Perkins 4.108 lekker litt. Den har uansett virket dårlig en stund og planen var å se på problemet når jeg fikk tid... I denne forbindelse mener at jeg har sett et eller annet sted her på forumet et forslag om å bruke en drivstoffslange med "ballong" av den typen du finner på påhengere med ekstern bensintank og at dette vil fungere minst like bra som den lille pumpen. Er det noen som har prøvd eller hørt om dette? Dere som har motor av samme type vet litt om hvor vanskelig den er å "lufte" og om det blir noe enklere med en slik pumpe gjør det ikke noe. Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 En slik "ballong" har kun funksjon under lufting. Du har vel ikke tenkt å sitte å klemme på den under hele turen, he he? Selv hadde jeg problem med fødepumpen på min Yanmar 4JHE motor. Jeg koblet forbi hele pumpen og monterte en elektrisk fødepumpe fra Biltema. Den har nå fungert utmerket i et par år, og kostet ikke mange kronene. Og ved lufting, er den også til stor hjelp. Da slår jeg bare på tenningen slik at den starter og hører på lyden når luften er ute. Så er det bare å vri om nøkkelen til neste posisjon og motoren starter. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2014 Hulda kjører også elektrisk fødepumpe. Den er montert oppstrøms filtrene slik at den går på filtrert diesel. Pumpen kjøpt hos Aarnes i Sarpsborg. Sitte der og pumpe meg fram med en ballong orker jeg ikke, ikke noen glup idè. Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 29.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Ok - tenkte at denne bare var for å pumpe diesel igjennom systemet i forbindelse med lufting av motoren Da må jeg fikse lekasjen uansett og ballongen blir montert på slangen før pumpa. Takk for gode svar! Thomas Sitér dette innlegget Link to post
thomassv Svart 21.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Hei. Ting tar tid og jeg har ikke gjort noe med dette enda Kan en av dere være så snill å beskrive nærmere hvordan fødepumpen kan erstattes kjapt, trygt og billig? Jeg regner med at den gamle blir stående, men at lekkasjen ikke lenger vil ha noen betydning? Sitér dette innlegget Link to post
raymondromsdal Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 Bytte den ut med en elektrisk som nevnt tidligere? Kobler selvfølgelig uten pumpa som lekker Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2015 (redigert) Hva med å montere en ny? http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=PH%20ULPK0014 Eller om du overhaler den du har: http://www.okonomi-deler.no/Product.aspx?ProductId=PH%20ULPR0006 Redigert 21.Mars.2015 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
thomassv Svart 22.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Det var jo en helt ok pris på ny pumpe! Men, jeg lurer fremdeles på hvordan og hvor en elektrisk pumpe monteres. Er det så enkelt at pumpen monteres på samme sted som den jeg har (mellom grov og fin filteret) og så kobles til tenningen slik at den går så lenge motoren går? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2015 Ja. Eller du kan montere den mellom tank og grov-filter. Og denne pumpen må gå så lenge du vil at motoren skal gå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
thomassv Svart 29.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2015 Da er ny fødepumpe bestilt fra Økonomideler Jeg har sjekket veksted manualen og det ser ut som om den er ganske enkel å bytte - men du vet aldri med gamle engelskmenn. Takk for tips! PS om noen har litt "Perkins blå" lakk ligende så er jeg interessert! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.