Jump to content

Gassgrill ombord - kjøpetips?

Framtia

Recommended Posts

Vi har brukt den i flere år. Vi betalte litt over 1000,- for 3-4 år siden. Den svenske prisen var jo helt bort i østersjøen!! Men når det er sagt, er Magna kun en enkel og litt primitiv grill. En kan til en viss grad regulere varmen med "gasspådrag" men risten kan ikke justeres. Så rent "grillteknisk" vil en sylindgrill til 150,- være like bra tror jeg.

Redigert av pettersand (see edit history)

For de som eventuelt har en Magma av den avlange typen, her er noen forbedrings-tips(de fleste av dem gjelder vel for den runde også):

http://youtu.be/Cidgf7BbMV4

Fordelen med Magma er at den kan festes på rekka og at den tåler salt miljø...

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Med Biltema sløyebord for rekke så har webern et glimrende ugangspunkt for rekke-grilling. Bordet felles vertikalt etter bruk. Webern tas enkelt med på land eller brygge, eller ned på badeplattformen. Og skal man mate mer enn 2 småspiste holder der ikke med den runde Magmaen. Men jeg vurderte den lenge jeg også. Nå er problemet at også webern har litt liten grillflate til vår familie.

Du får Magma med 30 x 61cm. rist. Den har også en "hvile-rist i 2.etg." som måler 14 x 61cm. Da hjelper det litt på kapasiteten, men det er jo ingen stor grill uansett.

http://www.magmaproducts.com/Products/Marine_Products/Gas_Barbeque_2/Infrared_Grills/infrared_grills.html

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Føyer meg i rekken av fornøyde Weberbrukere (Q100), den har stor grillflate og jevn varmefordeling. Et lite minus med engangsboksene er at etter en stund med grilling så blir boksen kald og det kommer mindre gass ut av den, men med 2 bokser så bytter vi på og full fres igjen på et blunk.

Noen som vet om det finnes overgang til propanflaske å få kjøpt til disse??

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Har Magma i vår båt. Helt ok grill, største fordel er at den henger på rekka.

Forrige eier av båt og grill byttet gassleamikk så den nå bruker samme gassflaske som i byssa ("Statoil-flaske"). Ulempen med det er at når grillen brukes kan man ikke bruke blussene i byssa, fordi jeg må veksle mellom hvilken enhet som skal være koblet på gassflaska.

Skulle gjerne hatt en ekstra gassflaske så både grill og bysse kan brukes samtidig, men får ikke to gassflasker (kompositt) ned i gasskassa. Finnes "Statoil-flaskene" i 1kg-utgave?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg hadde egen gassflaske på 2 eller 3 kg, men syntes det ble mye leamikk m/slanger osv. så vi bruker kun vanlige småflasker direkte montert på grillen. En flaske holder til 4-5 grillinger.

Jeg er allerede vant til å koble av/på, så det er ikke noe problem. Tar maks 30 sekunder. Vil heller gjøre dette enn å gå tom etter noen dager i uthavn. Og ikke minst kan jeg låne gass fra den andre beholderen hvis en tank går tom.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Føyer meg i rekken av fornøyde Weberbrukere (Q100), den har stor grillflate og jevn varmefordeling. Et lite minus med engangsboksene er at etter en stund med grilling så blir boksen kald og det kommer mindre gass ut av den, men med 2 bokser så bytter vi på og full fres igjen på et blunk.

Noen som vet om det finnes overgang til propanflaske å få kjøpt til disse??

Har hatt Weberbrukere (Q100), siden den kom til landet , bygde den om med en gang,

I dag selges ombygningssett,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...