oks81 Startet 23.Juni.2014 Del på Facebook Startet 23.Juni.2014 Hei! Har en 87mod. Yamaha 60hk 2-t som jeg lurer på å få litt mer futt i.. :) 60hk er jo mer eller mindre lik 70hk.. Noen som har kunnskap om hva som må til? Hvordan er det å montere Boyesen reedventiler? Har det noe for seg? Er litt skeptisk til slike "ettermonteringsdupeditter". Dersom det er så bra som de sier, hvorfor er det da ikke montert originalt...? Men dersom Boyesen er bra greier går det jo an å prøve! :) Argumenter i vei! :) Mvh oks Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 har spekulert litt på det samme, men ikke funnet helt hva forskjellen er mellom 60 og 70. kanskje no' slikt? http://www.shop.hydrotecmarine.com/product.sc?productId=114&categoryId=2 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Skrotnisse Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Hvis dette er en tresylindret, er det ikke bare å bytte forgassere da ? Til 70 hk forgassere ?? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni.2014 Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 mulig du har kanskje et sett til salgs? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 23.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2014 Ja, er ikke helt enkelt å finne ut av ivar. Har sett den løsningen tidligere..er litt kostbar og omfattende..og uoriginal.. :) Er usikker på dette med forgassere Skrotnisse. Ja det er en 3syl. Hadde håpt at det bare var dyser og/eller reedventiler eller noe slikt! Begrenset hva jeg vil legge ut på gamle pensjonisten.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg har bare til 60 hk liggende akkurat nå. Nettopp fordi jeg får mange forespørsler på folk som har 60 hk og ønsker 70 hk. Aldri noen som spør etter reedventiler samtidig.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg kjøpte et sett boyesenreeds, som havna på kompisen sin 60hk. Om de utgjorde noen forskjell tør jeg ikke si.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Tolker det til at det er forgasserne som er forskjellen? Kvaliteten på Boyesen er jeg som sagt litt tvilsom til... Kanskje like greit å la gamlingen arbeide med de 60 som er..har kanskje ikke godt av mer heller.. :) Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Hvis du gidder, kan du gå inn på de enkelte delene her : http://www.boats.net/ Da kommer det opp hvilken andre motor den enkelte del også passer til. På denne måten kan du finne forskjellene, men det er jo kjedelig arbeid da Jeg er selv gammel, og synes at å jobbe med 60 hk må være mer enn nok Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 har brukt boyesen på snøscooter, der funker de upåklagelig har prøvd å sammenligne modeller på nett, men kan være temmelig forvirrende med forskjellige betegnelser, samt forskjellige modeller i forskjellige markeder. Om jeg ikke tar feil så ble ikke 60hk solgt i usa før på 90-tallet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Har sjekket på boats.net og riktig som du sier Ivar at 60hk er ikke før på 90-tallet i USA. Sammenlignet 60hk og 70hk fra 91 og det er forskjellige dyser og en eller annen forskjell med reedventilene. Om det er samme på min 87mod. er jeg ikke sikker på.. Min er originalt uten autolube om det har betydning. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 da er den muligens enda litt eldre - en kompis hadde autolube på sin 87mod. Sjekket nummerskiltet om du ser den innprega bokstaven? Liste på marinshopen.se som matcher bokstav mot produksjonsår. (blir litt feil å snakke om årsmodell slik vi er vant til fra biler på disse motorene såvidt jeg har skjønt) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Øh.. :) På skiltet står det 60FEO 6H2 L 400954 Er det Hèn i 6H2 du mener? Da finner jeg ut at det er en 87mod.... :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 nei, det er typenummeret, skal være en bokstav (ofte utydelig) preget inn i skiltet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Blindeskrift...? ;) Det står en "H" nederst til høyre ute i det svarte fesltet. Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Da stemmer det med 1987 da Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 (redigert) Aldri noen som spør etter reedventiler samtidig.... hmm, ble litt nysgjerrig - kanskje jeg må prøve.. Yamaha har jo brukt åpning på reedventiler på andre motorer for å strøype ned effekten ang autolube, kan jo se ut til at modellskiftet skjedde i en gang i 87 da..? Redigert 26.Juni.2014 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oks81 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Her var og en side med delenr: http://yamahamc.partsandwarranty.com/SyndicateNav.cfm?NodeID=1510078&Page=1 Desverre ikke 87mod 60hk her heller... Tipper det er del nr. 5 og 6 som må byttes, kanskje også nr.4 ? Reed ventilene i seg selv er like på alt fra 60 og opp til 90 men åpningen er nok forskjellig. Er det bare å bøye til "stopperne"? Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 (redigert) Tja..kanskje greit å lese manualen innimellom... Står på side 23: http://folk.uio.no/froder/stuff/50GETO_6H2_28197_Z9_11.pdf Redigert 26.Juni.2014 av oks81 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 (redigert) Boyesen reed er vel kevlar så det er nok mye tryggere enn originalt hvis de ryker. Mange bruker det for å få litt mer effekt. Hvordan er det med eksospipen? Er det den samme? Redigert 26.Juni.2014 av Daffy (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
oks81 Svart 27.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2014 Godt spørsmål! Det ser ut som om den også er forskjellig. 60hk: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1991/P60TLHP/UPPER%20CASING/parts.html 70hk: http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1991/70TLRP/UPPER%20CASING/parts.html Se del nr. 12 :) Sitér dette innlegget Link to post
oks81 Svart 30.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juni.2014 Konkluderer litt: Det som er forskjell på 60hk og 70hk er: -Forgassere; kan bytte til større dyser (3stk i hver forgasser), ser ellers ut til å være lik. -Stoppere på reedventiler. 70hk har større åpning. Selve reedventilene er samme. -Eksospipe er forskjellig. Mvh. oks Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.