Leon KAD502 Startet 23.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2014 Jeg trenger tips, råd og kanskje litt hjelp for å trekke om båten min innvendig med skai eller vinnyl. Er det noen her på BP som har god erfaring med dette?Jeg skal nok klare det, men hvordan få dette pent, og hvordan få limet til å sitte gjennom hele året med temperatursvigninger ol?Jeg har hørt at det er en "helvetes" jobb og gjøre alene. Så det kunne også vært fint å fått hjelp til det også. I det minste fått grunnleggende forklart hva som er den beste måten å gjøre det på. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Boddvar Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Har gjort dette selv på en Skarpnes 30. Jeg brukte kontaktlim til jobben, og det har fungert fint. Har hørt at mange også bruker våtromslim. Ordentlig maske er et "must"!! Skrogsidene er det enkleste og anbefaler deg å begynne med dette først slik at du får litt trening. Jeg skjærte til skrogtrekket slik at jeg hadde et par cm med overlapp. Deretter lim på skrog og trekk. Vente til limet er tørket godt på begge steder (30-60 minutter) Deretter legger du på skrogtrekket. Begynn på den ene siden og pass på å få ut alle luftlommer. Det jeg fant ut at er at dersom du bruker for mye lim eller legger på mens limet er for vått, så vil det begynne å bule. Disse luftlommene er vanskelig å få ut! Når skrogtrekket er festet og limet er tørt, bruk en skarp kniv og skjær bort det som er til overs. Jeg fjernet vinduene i båten når jeg satte på skrogtrekk der. Da benyttet jeg meg av flere planker og skrutvinger slik at skrogtrekket ble holdt på plass. I taket "stemplet" jeg opp skrogtrekket med flere planker fra dørken. Det vanskeligste med hele jobben, var egentlig å fjerne vinduene. Ble noen skruer som brakk. Fant ut at det letteste var å borre hull til ny skrue rett ved siden av den som brakk. Benytt nye lister når du monterer vinduene igjen. Jeg brukte butyl masse til dette. Lykke til med jobben. Båten blir en helt annen med nytt skrogtrekk (og tette vinduer...) :-) Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
Leon KAD502 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Skjønner, men har blitt advart mot å fjerne vinduene da det har lett for å bli lekasje. Stemmer det, selv om man bruker/setter inn nye gummilister? På min skarpnes har forrige eier tettet rundt vinduer (listene) på yttersiden med silikon, så det har nok vært noe lekasje før. Slik det er i dag så er det helt tett. Har vært inne på tanken med det du sier at man kan få litt ekstra feste ved å benytte skruene til vinduene, men er redd for å få lekasje. Har sjekket litt mtp. underlaget. Fjernet litt av det orginale "teddy foret". Det blir sittende igjen litt bøss og slikt etter det. Må alt fjernes/skrapes bort, eller holder det å støvsuge over det så man fjerner kun det groveste? Siden du har erfaring med nettopp en Skarpnes 30, så vet du sikkert om det lønner seg å fjerne all innredning i baug kabinen og veggene inn til WC? Det jeg tenkte å gjøre er å få en vinylrull somm er lang og bred nog til at jeg kan få opp dette i ett stykke. Da ville jeg jo ikke få noe problem eller uhell med stygge skjøter. Gva sier du til dette? Vinyl og profiler er jo egentlig ikke annet enn gummi, og min erfaring fra den gang jeg drev og konkurrerte i flere år innenfor bilstereo er at det er som modelleire om man varmer den opp litt (vinylen altså). Men jeg ser for meg at man bør være min. 2 stk. på så store flater. I hvertfall når det er første gangen man gjør det. Hva tror du? Jeg vet at man får en helt annen båt ved å trekke om, men er veldig usikker på om jeg skal "tørre" å begynne på operasjon skifte skrogtrekk. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Anbefaler deg å fjerne vinduene. Disse vinduene består av 2 deler. Den ytre omrammer glasset(med pakning) og legger seg med en overlapp mot overbygget. Den innvendige består av løse aluminiumslister som er skrudd mot den yttre delen og slik sett "klemmes" vinduet mot overbygget. Her er det absolutt en fordel å få skrogtrekket under listene for at det skal sitte godt og se pent ut. Fjern den silikonen som forrige eier har "jukse-tettet" med og bruk, som Boddvar" anbefaler, butyl til å tette mellom overbygg og aluminiumsramma på vinduet på utsiden av overbygget. Butyl oppfører seg som tyggegummi når løsemidlet i den har avdampet og overskytende kan enkelt fjernes. En meget god butyl til denne jobben er Terostat 2759. Mange på forumet har gjort denne tette-jobben med Terostat 2759 tidligere med meget godt resultat. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Leon KAD502 Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Ok. Jeg skjønner. Tar fortsatt i mot tips og knep for å gjøre denne jobben enklest og best slik at det ser penest ut også. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Kire Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Kontakt en båbygger og festrøyk hvilket lim de bruker. Jeg vilje ikje brukt kontaktlim, men det de bruker. På en klinkbygget båt som skarpnesen er synes jeg det er finest å strekke trekket fra topp til topp i klinkende og ikke følge alle konturene i skroget. Da slipper du å se alle kurver og enklere blir det også å trekke. Da smører du lim bare på toppene Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Båtbyggere bruker nok forskjellige typer lim, men de fleste bruker nok vannbaserte kontaktlim slik at de slipper løsemiddel i produksjonen. Her er et alternativ: http://www.casco.no/index.php?contentID=130&productID=1015 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
joelle Svart 8.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2017 Løfter denne tråden siden jeg er i ferd med å starta med det samme i min Sandvik 28. det ser ut til at jeg har to forskjellige typer av trekk i min båt. Takplatene har typen med skumgummi bak. Taket bekymrer meg ikke noe siden det er enkelt å demontere platene og kle dem på nytt. å få av det gamle trekket på skrogsidene ser jeg ikke heller som noe stort problem, prøvde meg på det og brukte varme pistol og da løsnet hele ene siden veldig greit. det jeg lurer på er. På skroget nå så er det et lag med lim som sitter kvar. Ikke noen buler, men på en måte et pent lag. Hvor nøye er det å fjerne dette? Sitér dette innlegget Link to post
Goddehesten Svart 8.November.2017 Link til dette innlegget Svart 8.November.2017 3M adhesive remover eller annen limfjerner gjør nok susen. Etter det jeg forstår ette rå ha sjekket litt, må dette fjernes før nytt påføres. Skal til med samme jobben i vinter... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.