Jump to content

Hansvik 18HT & Motor valg ( trenger råd )


Gladbåteier

Recommended Posts

Her en tråd som omhandler litt av det samme https://baatplassen.no/i/topic/78412-erfaring-med-hansvik-18ht-og-valg-av-motor/

 

Båten er kanskje bare godkjent for 50 hk, men det er jo aldri feil å ha litt ekstra kraft i reserve.

 

Honda og Tohatsu (helt ny modell) sine 4-takt 50 hk veier mindre enn de andre merkene som bruker nedtrimmede 60-hestere i 50-hk klassen.

 

Evinrude E-tec 50/60 (2-takt med 4-takts bensinforbruk) veier det samme som de andre 60-hesterne, og passer for de som vil ha minst mulig vedlikehold (3 års intervall).

E-tec har stort girhus med stor propelldiameter som muligens gir litt bedre manøveregenskaper. Bruker faktisk også mindre bensin i dorgefart enn 4-taktsmotorene, men støyer litt mere på tomgang.

 

Honda 60 var testvinner, men Suzuki, Mercury og Yamaha 60 er gode de også så det er ikke lett å gjøre et dårlig kjøp idag.

 

Bør vel greie 28-30 knop siden det er en lett og lettdrevet båt https://baatplassen.no/i/page/Erfaringsdatabasen/erfaringer_motorbaat/_/hansvik-18-ht-r287

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ville ikke valgt 60 hk for høyere toppfart, men kan jo være nyttig hvis du har med mye folk og bagasje. Og går nok vel så rimelig i marsjfart som en 50 hk.

 

Hadde en 60 hk på en Hansvik 18 Fisker, det er samme skroget. Virket ganske så nervøs og vinglete på kjølen når en dro opp til toppfart, så skroget er ikke laget for de helt store hastighetene.

 

Ville gått for Honda (evt Tohatsu hvis de nå bruker Honda sine 4-taktere i sitt program) hvis budsjettet var "fritt". Mtp E-tec, ville jeg ikke gått for annet en 3-sylindret, men da må du nok opp i 75 hk ettersom jeg husker. Blir jo litt overkill på Hansvik sitt skrog.

 

Blir nok uansett en nytelse å bruke en allerede grei båt med ny motor! :thumbsup: Du blir nok fornøyd med alle kjente merker, så lykke til med valget. Avstand til forhandler også viktig, hvis du ikke er spesielt glad i kjøre bil med henger...

Link to post

aldri dumt å kjøpe motor med oppegående forhandler i nærheten

 

Tror heller ikke det har allverden å si om motoren veier 95 eller 110kg på denne båten

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tohatsu har sin egen helt nye 40/50 hester som har meget bra spesifikasjoner ser det ut til.

60-hesteren er identisk med Honda's så det blir jo ett fett hva man evt. velger. Tohatsuversjonen er kanskje billigere ?

 

M.t.p. E-tec så hvorfor ikke 2-sylindret ? Jeg hadde en E-tec 50 og var aldri misfornøyd med den.

Husk en 2-syl 2-takter tenner like ofte som en 4-syl. 4-takter. Og E-tec's unike tennings og innsprøytningssystem gir en tomgang og forøvrig lydbilde som er mye stillere enn gamle dagers 2-taktere.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...