Jump to content

Dieselfylling - avvik i literangivelse?


Seastar

Recommended Posts

God morgen, Båtfolk!

 

I båthavnen har båthavnlaget eget fylleanlegg for diesel, laget for mange år siden.

Pris til medlemmer per dato :

5,- for literen

Pris til ikke-medlemmer :

5,50 for literen.

 

Ved rengjøring av mine tanker og påfylling igjen via eksakte 25 ltr. kanner, for å finne ut totalvolum og en visuell avmerking på tankene med 25 ltr.'s intervaller, fant jeg et etter forholdene stort avvik som ikke jeg var klar over og heller ikke opplyst noe om ved prisoppslaget oppe i "dieselbua"

 

Fylte etterhvert 4 kanner i tre omganger, for å måle opp eksakt de første 150 ltr-.'ene i begge tankene.

 

Resultat ble at på hver av de 3 rundene med fire kanner, altså 100 ltr.hver gang, så kom måleren i bua på henholdsvis 112 -113 -114 ltr, og det er det jeg må betale for. :cryin::nonod:

 

Har ikke fått noe svar enda på en henvendelse til havnestyret, om hvordan jeg skal forholde meg til dette fremover. For meg var dette ny informasjon, men det viser seg at for ledelsen har det vært kjent i flere år!!!!

 

Er derfor interessert i synspunkter fra dere regnekyndige:

(Hvis jeg ser bort i fra at noen kanskje vil si at "det skulle bare mangle" at ikke jeg som bruker så mye diesel, også skulle betale denne "skjulte" ekstra avgiften til havna uten å mukke!)

 

1)

Hva betaler jeg egentlig for literen, hvis vi tar et gjennomsnitt og sier at jeg får 100 og betaler for 113 ltr?

 

2)

Hvor mange liter får jeg egentlig ned på tanken, hvis jeg f.eks. fylte 100 liter etter måleren på pumpa?

Dette har jo stor betydning i forbindelse med beregning av forbruk/igjenværende driftstid på en gitt fylt mengde. Det kan jo være andre tilsetninger/blandingsforhold som ikke blir etter forutsetningene også.

 

3)

Ser at jeg brukte, eller rettere sagt har trodd at jeg har fylt 2500 ltr. siste år - og det blir jo urettmessig lopping av noen kroner eller hvordan ser dere for dere at dette kan "løses"?

 

Takknemlig for synspunkter og "regnehjelp"

 

Ship'O'Hoi! :sailing::seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro dette er en sak for justervesenet, eller hvem det nå er som kontrollere alle bensin og diselpumper rundtomkring i landet.

 

Om du ser på en bensinpumpe på en vanlig bensinstasjon så har de en merkelapp som sier at de er kontrollert av justervesenet og er godkjent til en eller annen dato. Tror faktisk ikke de har lov å selge drivstoff uten at pumpene er kontrollert, kalibrert og godkjent.

Link to post
Share on other sites

Ja de skal være riktige se hva juster vesenet skriver: :nono:

 

Når du fyller bensin fra en av landets rundt 20.000 bensinpumper kan du være ganske trygg på at antall liter du får på tanken stemmer med den mengden du betaler for.

 

I fjor fant Justervesenet at bare rundt 3 prosent av pumpene ikke tilfredsstilte nøyaktighetskravet.

 

Det er Justervesenet som har ansvaret for å kontrollere målerne på alle landets bensinpumper. Kravet til nøyaktighet er at pumpen skal være innenfor +/- 0,5 prosent av korrekt verdi, det vil si +/- ca...... 5 øre for en liter bensin til 10 kroner.

 

– Av de pumpene som ikke var nøyaktige, var det svært få som viste mer enn 1 prosent feil, opplyser avdelingsdirektør Knut Lindløv i Justervesenet.

 

 

Jeg ville kontaktet justervesenet ang. denne pumpen :wink:

Link to post
Share on other sites

Prøv med et litermål fra kjøkkenet og se hvor mange som går på 25-liters dunken din. Tipper du får et stykke flere enn 25.........

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Etter mine regneferdigeter ser det ut til at du dersom du fyller 100 liter og betaler for 113 til en literpris av kr. 5,- betaler 0,65 ekstra pr liter.

 

Fyller du 100 liter på tanken har du i realiteten bare fått 88,5 liter, og med ditt forbruk på 2500liter pr år utgjør det en for mye betaling på kr 1.625,-

 

Tror dette er riktig.. Uansett så blir jeg sikkert korrigert dersom regestykket er galt.........

Link to post
Share on other sites

Dine forholdstall blir vel noe slikt:

 

1:

Du har betalt for 5kr/l for 113liter = 565kr.

 

Men har kun fått 100liter. Altså 565kr : 100 = 5,65kr/l.

 

 

2:

Du vil ved å fylle 100 liter oppgitt fra pumpa kun få 88,5 reelle liter.

 

 

3:

Du har betalt for 2500 pumpeliter i fjor. For hver 100liter har du blitt snytt for 13 liter.

 

Altså 25 x 13 = 325liter. 2500 - 325 = 2175liter er hva du faktisk har fylt.

 

Du har betalt 2500 x 5 = 12 500kr, mens du egentlig skulle betalt 2175 x 5 =10 875kr.

 

 

For å se det positive i det, bruker båten din 13 prosent mindre diesel enn hva du har trodd tidligere...

 

EDIT: Selvfølgelig 88,5 liter på pkt. 2. Litt kjapp på avtrekkeren til tider.

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Prøv med et litermål fra kjøkkenet og se hvor mange som går på 25-liters dunken din. Tipper du får et stykke flere enn 25.........

<{POST_SNAPBACK}>

Neimen SveinHa da, det var overraskende - tenkte kanskje jeg kunne få kommentarer til en løsning i det praktiske.

 

Så i sammenligning med forslaget ditt med å stå og rote med 25 1 liters mål :crazy: , så har jeg i rettferdighetens navn, selvfølgelig vært å fylt de fire samme 25 ltr.dunkene hos en forhandler med avgiftsfri diesel - hva målte pumpen tror du , SveinHa :wink::wink::wink::yesnod: , akkurat ja : 100 ltr !

 

Så det problemet jeg ønsket tibakemelding på er at alle er inneforstått med at det ikke er forhandlernes pumper det er feil på, MEN den omtalte i vår havn

 

Så jeg tror jeg dropper ditt :flag: HUMORISTISKE :flag: forslag om 25 stk 1 ltr. mål :crazy::cryin::crazy:

 

Ellers takk spesielt til goggen og SkipperMorse og dere andre som kom med matnyttige tilbakemelding på den aktuelle problemstillingen!

 

GENERELL info:

Havnestyret er inneforstått med at det er FEIL, så jeg er ute etter tips i retning av hvordan vi i praksis kan rette opp dette her i vår havn (bygget på privat initiativ), kanskje også uten at nytt måleutstyr skulle radbrekke økonomien!

 

Ship'O'Hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Havnestyret er inneforstått med at det er FEIL, så jeg er ute etter tips i retning av hvordan vi i praksis kan rette opp dette her i vår havn (bygget på privat initiativ), kanskje også uten at nytt måleutstyr skulle radbrekke økonomien!

Det har ingen betydning om dette er bygget på initiativ av en forenig eller ikke. Med mindre de bare selger noen få liter diesel i året så vil jo de fort passere alle grenser for registreringsplikt i Brønnøysundregisterne. Båthavnlaget hos deg driver helt vanlig forretning og er underlagt alle de samme reglene som andre bensinstasjoner. (Regnskapsplikt, momsregistrering osv.) Det betyr blant annet at pumpene skal kontrolleres med jevne mellomrom av Justervesenet.

 

Det kan jo godt hende at alt som skal til er service på pumpa.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Neimen SveinHa da, det var overraskende - tenkte kanskje jeg kunne få kommentarer til en løsning i det praktiske.

 

Så i sammenligning med forslaget ditt med å stå og rote med 25 1 liters mål :crazy: , så har jeg i rettferdighetens navn, selvfølgelig vært å fylt de fire samme 25 ltr.dunkene hos en forhandler med avgiftsfri diesel - hva målte pumpen tror du , SveinHa :wink:  :wink:  :wink:  :yesnod: , akkurat ja : 100 ltr !

<{POST_SNAPBACK}>

Det var slett ikke humoristisk ment. Så nok for meg at du stod i garasjen med hageslange og litermål for å se hvor mange liter 25-litersdunkene virkelig er. De tar normalt MER enn 25 liter men det har du jo tydeligvis sjekket. Jeg har mang en gang fylt 13 liter på 10-liters kanner.......

 

Etter hva jeg kan se er dette det som kalles "svindel", er det ikke?

 

Og er det det, så kan dere jo rette feilen ved en anmeldelse og krav om erstatning fra de ansvarlige.

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis de som er ansvarlige for anlegget vet om dette og ikke gjør noe med det ER det svindel :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Mener at det skal stå et merke med dato når siste kalibrering ble foretatt på pumpa. Det skal vel også stå tid for neste kalibrering. Hvis du ikke ser denne kan du jo ta en tlf til justervesenet med spørsmål om noen pumper er unntatt denne sjekken. Men jeg vil tro at alle som selger diesel eller bensin må ha kontrollerte pumper.

For noen år siden var diesel så billig at det ikke gjorde så stort innhugg i lommeboka men det har jo forandret seg dramatisk.

Er det feil på bensinpumpene også?

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det er denne pumpa et privat tilsvar til at ingen drivstoffkjede har funnet det attraktivt å etablere seg ved denne havna. Det finnes pumper i privat regi rundt omkring, mer eller mindre godkjente...

 

Og den enkleste måten å unngå utlegg til justervesenet på, er vel å publisere feildoseringen samtidig som pumpeprisen reduseres med 65øre pr liter. Da koster dieselen 5kr pr korrekte liter, slik den skal gjøre. Så får dere heller henge opp en lapp eller et skilt, hvor den feilaktige literangivelsen på pumpa gjøres rede for.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår det er denne pumpa et privat tilsvar til at ingen drivstoffkjede har funnet det attraktivt å etablere seg ved denne havna. Det finnes pumper i privat regi rundt omkring, mer eller mindre godkjente...

<{POST_SNAPBACK}>

 

men er ikke alle pumper private, da? Det offentlige driver vel ikke med salg av drivstoff til forbrukermarkedet?

 

Slik jeg ser det, utifra den forklaring Seastar her gir (for lite drivstoff levert ift. pumpens telleverk, de ansvarlige er klar over feilen, men unnlater å gjøre noe med det) er dette et soleklart eksempel på svindel, juks og fanteri. Kan ikke se noe som skulle tilsi det motsatte. Overser jeg noe?

 

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: Hei igjen SveinHa, du HAR (om du liker det eller ei) jo virkelig ekte humoristisk sans - hvis det var slik du ønsket å se for deg situasjonen! :wink::wink::yesnod::flag:

 

Så til saken igjen:

Det hele er ment som en lettvint tjeneste i egen havn - men etterhvert går utviklingen til større og større båter / motorer og samtidig mye mere bruk enn de tidligere mindre båtene.

 

Da forstår jeg også godt at det reageres av mange i havna, nå etter at denne praksisen ble kjent av den jevne bruker.

 

Prisene er jo også generelt på vei oppover - så for egen del (med et langt høyere totalforbruk nå) kan det nok bli et betydelig urettmessig merutlegg, som jeg heller ønsker å disponere til andre mere fornuftige ting som sikkerhetsutstyr til båten. :sailing:

 

I alle vurderinger - noen faste utgangspunkt må man bare ha i livet - derfor forventer jeg at et oppgitt 100 ltr. kvantum - skal være akkurat det, og til en på forhånd oppgitt pris per liter! :yesnod::smiley:

 

Kommer til å bruke mye mer diesel iår, og kan kjøpe til kr. 4,85 per liter - et annet sted jeg ofte passerer forbi - og da blir utgiftene ihvertfall for min lommebok, betydelig lettere å bære!

 

Takker for fortsatt konstruktive innspill, og jeg har bestemt meg for å følge opp saken med å legge div. løsninger frem for de ansvarlige, slik at de har noe innspill fra "folk flest" sin holdning som grunnlag for sine bestemmelser videre!

 

Med godvilje og innsikt er det utrolig hva som kan legges til rette for et flott båtliv!

 

Ship'O'Hoi :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Både og Eleen Marie. Pumpene "justeres" 2 ganger årlig,vår og høst. Teorien er at de leverer for lite volum i 6 måneder og for mye i 6 måneder pga temperaturen. :rolleyes: I teorien er det OK :eek:

Men taper du sett over ett år forutsatt at du bruker samme pumpe hele tiden? Jeg tror det.

 

Etter min mening skulle telleverket vise liter ved 15 grader og ikke som nå temperatur ved aktuell temperatur i væsken. Som sagt,et frusterende yrke,jeg blei så forbanna til slutt at jeg fant meg no annet å gjøre.(Og vi jobbet ikke for Justervesenet så det er sagt)

Link to post
Share on other sites

Både og Eleen Marie. Pumpene "justeres" 2 ganger årlig,vår og høst. Teorien er at de leverer for lite volum i 6 måneder og for mye i 6 måneder pga temperaturen. :rolleyes:  I teorien er det OK :eek:

Men taper du sett over ett år forutsatt at du bruker samme pumpe hele tiden? Jeg tror det.

 

Etter min mening skulle telleverket vise liter ved 15 grader og ikke som nå temperatur ved aktuell temperatur i væsken. Som sagt,et frusterende yrke,jeg blei så forbanna til slutt at jeg fant meg no annet å gjøre.(Og vi jobbet ikke for Justervesenet så det er sagt)

<{POST_SNAPBACK}>

 

hei thor

 

oppfatter at ditt svar er til meg(?)

 

Er ikke et avvik på 10-15 % laaangt over det som kan forklares med temperatursvingninger på drivstoffet, eller er dette "aksepterte romslighetsmarginer" som også eksisterer på alle landets marinaer og bensinstasjoner?

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Ja,EM - den var til deg.

 

Jeg husker ikke kravene,men 10-15% høres alt for mye ut. For å kunne drive salg så må pumpa være kontrollert av Justervesenet og at den er godkjent skal stå på pumpa. Er dette lille merket ikke satt på pumpa er den ulovelig til kjøp og salg.

Legg også merke til at at det står på pumpa noe sånt som at minste tillatte målekvantum 5 liter(eller et annet volum),dette er volumet som den er prøvet ved. Imponerede teknologi :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Så en notis i Haugesunds Avis i dag at kravet til nøyaktighet som Justervesenet bruker på bensinpumpene er +- 0.5%.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Et lite tips til de som vil ha mest mulig drivstoff ut av pumpa:

 

Fyll drivstoff når det er kaldt.

Fyll så langsomt du orker.

 

Da er du garantert å få mest for penga! :smiley:

 

Hvor mye det utgjør? Fint lite, men dog litt .........

 

Alternativt kan man bruke båten og bilen mindre.........

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...