Jump to content

Malt/sprayet skai-putene, men hva nå? Joda 7900

LineVictoria

Recommended Posts

Endelig en del av båtforumet! Har brukt dette forumet slavisk i flere år - men bare som observatør. For to dager siden kjøpte vi en Joda 7900 (første motorbåten - før har jeg bare eid seilbåter) og må si jeg liker campinglivet på sjøen allerede. :-)

Jeg fulgte tipset i en annen tråd om å spraye skai-putene i cockpit, og de ble veldig fine! Men hva setter jeg de inn med nå? Kan jeg bruke "vinylfornyeren" som jeg kjøpte på biltema, den er litt "oljete" og jeg tenker at den kan beskytte fargen jeg har lagt på for slitasje..? (på vanlig måte som man ville gjort med nyvaskede skaiputer...?)

Jeg har noen andre pussige spørsmål som jeg vet at noen sikkert har svaret på også - det gjelder roret! (Faktisk så gjelder det rattet, selv om det føles feil å si ombord i en båt...) Den er SÅ hard på roret! (drev) Jeg mistenker at båten har blitt brukt minimalt de siste årene - så jeg kjørte inn litt av den "verktøykasse på boks"-sprayen i håp om at det løsnet litt. Min bedre halvdel mente det gjorde det - men fremdeles for tung for at jeg skal nyte godværsdager bak roret uten å måtte til kiropraktor i august... Vil det hjelpe å bytte teleflex-kabelen? Eller bare mye styr for ingenting..? Og hva kan servo koste på denne båten?

Ellers tar jeg gjerne imot tips fra dere som vet litt om denne båttypen - det er sikkert noen "how to use a Joda7900"-tips der ute som jeg kan plukke opp? (Har lest alt som er skrevet på forumet...!)

Gled dere til å lære meg opp i hvordan badekar-geriljaen opererer til sjøs, jeg trenger all de tipsene jeg kan få :-)

Ship oh hoi far Line Victoria, "Anfield".

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Ikke være redd for å bruke ratt! Båter har hatt ratt flere hundre år før bilen ble oppfunnet.

Vinylfornyer kan du sikkert bruke, men putene blir jo glatte! Hvorfor ikke la dem være som de er? Lakken er jo myk og slitesterk i følge dem som selger den..

Tregheten i styringen kan vel sitte både i drev og i snekke/styrewire, her må du nesten bare demontere og kjenne etter hva som går tregt. Men litt smøring er aldri feil.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Tusen takk for svar, Index! Vi tok en kveldstur nå, og registrerer at vi har brukt endel diesel den siste uka. (Variert kjøring, litt for å teste, tøffe oss, leke, og bli kjent med båten noen timer..) vet du hvor stor dieseltanken er på disse båtene? Finner ingenting på Google;-) det er en Volvo Penta tam40B fra 88:-)

"-Hvis Gud hadde en plan med plastbåter, så hadde han lagd plasttrær!" (Sitat pappa.)

Sorry, da har jeg muligens blingsa eller hørt feil.. Kan dobbeltsjekke med papirer i morgen, men jeg er ganske sikker på at båtens byggeår er fra 87/88, er det ikke litt rart å sette inn en tre år gammel motor i en fabrikkny båt..? Evt kanskje motoren var ny, aldri brukt- men 3 år "gammel" da den ble satt inn..? Har papirene liggende i båten, bra dere setter fingeren på slikt så jeg faktisk får sjekket det opp..! :-) det er mye greier med båtmotorer,ja.. Min gamle hero hadde en yanmar fra 02, jeg kjøpte den i 04. Så den tilsalgs her forleden, den ble fremdeles solgt som "med ny motor", haha! ;-)

Er ikke det værste tilfellet.

Var en kar som prøvde å selge en motor som skulle være over 10 år nyere enn siste årgangen på motortypen.

Som jeg sa er det dessverre ikke uvanlig. Samme med båtmodeller. Tror det er delvis uvitenhet og delvis det å få ting til å virke nyere enn det er for å få et fortrinn i markedet.

Det ble ikke bygget og solgt mange båter i Norge etter jappetidens død og børskrakket i 87. Før det gikk det som hakka møkk og tvilsomt at en 40-motor skulle bli nyinsatt i '88 tror jeg.

Mvh. SAP

Hvor kan jeg finne nøyaktig opplysninger om dette? Bruke det ce-merket og ringe Joda-fabrikken..?! ;-) jeg regner ikke med å ha blitt lurt med vilje, da... Men en morsom sak, da vi demonterte setet hadde noen skrevet navnet sitt på innredningen (ikke synlig til vanlig) og da keg søkte opp personen fant jeg en mann i Arendal på noen og seksti! Skal slå på tråden til han og spørre om han har eid eller vært med å bygge en joda 7900 noengang!

• 3 måneder senere...

Hallo igjen! Etter en lang sommer ombord kan jeg fortelle at det står en AQAD 40 B (165hk, den "vanlige" Joda 7900 ble utstyrt med på den tiden) og den har fungert suverent. Vi har brukt båten like mye denne sommeren som tidligere eier har brukt den på 6-7 år. Ferieprøvd den har vi også, oppdaget saker som vi skal ta fatt i iløpet av vinteropplaget.

Kjappe spørsmål til dere som kan dette:

Hvor ofte har folk service (fagfolk) på drevet?

Jeg er relativt handy til tross for at jeg er jente, og planlegger å vinterkonservere motoren selv, har dere noen tips sånn i siste liten før jeg setter igang?

Hva er det værste som kan skje når båten står på land gjennom vinteren i forhold til frost og slikt - alle tanker tømmes/konserveres,- men er det liksom en rookie-mistake alle driter seg ut på som jeg bør høre om? Bring it on, i såfall...

Jeg skal gjøre endel kosmetisk med båten også, blandt annet lage en åpning/luke bak fra dørk til badeplattformen, slik jeg oppdaget at nabobåten (eksakt samme båttypen) hadde gjort. Det var rett og slett....LEKKERT! Skal holde dere oppdatert med bilder utover vinteren.

Takk for gode tips sålangt :-)

/Line Victoria

Hei Line Victoria

Det virker som om du har nogenlunde full kontroll! :)

Tanker tømmes, ja, bortsett fra drivstoff som bør overvintre full så sant du ikke vinterlagrer innendørs/stabil temp. Da unngår du kondens på tanken som på sikt kan gi dieseldyr. (Store, kjøttetende, pass deg!)

Ang. ferskvann og vinterkonservering, husk å åpne alle kraner slik at det ikke står vann i disse(husk dusjen ute)

Kjøp noen fuktposer på Biltema el og plasser inne slik at du holder fuktigheten lavest mulig.

Er det vann i kjølen har jeg som vane å helle litt frostvæske der også...

Løft opp madrasser og la de stå på en måte som gjør at det ikke blir mugg der...

Ligger du i Langesund?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...