Jump to content

Montere ankervinsj akter i seilbåt

AndersH

Recommended Posts

Jeg har kjøpt inn utstyr og deler til å montere ankervinsj akter i min Bavaria 42 Cruiser, og planen er å få den på plass før ferien om 4 uker. Jeg har en del klart for meg, men så er det også noen ting jeg er usikker på. Hadde satt stor pris på om noen kunne hjelpe meg litt på vei...:-)

Kjettingen vil komme inn gjennom akterspeilet på båten, og ned i rommet bak akterlugarene, hvor feks dieselvarmer, autopilot osv, ligger. Kjettingen kan ikke ligge løst nedi der synes jeg, så jeg tenker at jeg må snekre meg et slags fundament for for å få en bein flate, og så feste på en kasse på hvor kjettingen legger seg.

Så til spørsmålene:

1. Antar det holder å snekre en slags "krakk" i furu, som hever en bøtte/stamp opp til ok høyde, og lager et "plattå" som er i vater, samt lime det fast til innsiden av skroget med Tec7? Eller må det feks støpes fast?
  2. Jeg ser på kjettingen på vinsjen fremme at den ofte kommer opp med dritt og feks leire på kjettingen, dette vil jo da draes med inn i båten. Dette kan lukte ganske kraftig... Antar jeg må være flink til å spyle av kjettingen etterhvert som den kommer opp, dersom den har leire og skitt på seg?
  3. Burde en slik "bøtte" til kjettingen være hevet såpass høyt at den kan dreneres ut over vannlinjen? Det er allerede en del slanger inni der jeg kan koble meg til (drenering til gass-skapene osv). Eller holder det at dette tørker opp i en bøtte inni der, og at bøtten/stampen er tett?
  4. Dieselvarmeren som er montert i samme rom trekker luft fra dette rommet, det er ikke montert inntaks-slange på varmeren. Antar jeg nå må få dette på plass for ikke å dra inn drittlukt fra ankerkjettingen? Hvor trekker din varmer luften fra? I Cockpit (under kalesjen) eller helt utenfra, feks på hekken?

Om noen har en slik installasjon som de er fornøyd med i tilsvarende båt hadde jeg satt stor pris på bilder og informasjon om hvordan det er gjort med kjetting og oppbevaring inni båtskroget!

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Jeg gjorde som du tenker, og laget en plattform i impringnert 2"x8" som jeg har skrudd fast en slik rektangulær Biltema murebøtte på. La bare oppi et par terrassebord i bunn av bøtta og skrudde gjennom. Valgte å lagen god helling på bøtta av de grunner du allerede har identifisert; mulighet for eventuell drenering (foreløpig manuelt med øsekar ved behov) og for at kjettingen skal falle nedover i bøtta når tårnet velter, slik at sjansen kanskje er størst for at det da detter nedover.

Ser ut til å fungere bra så langt, selv om jeg bare har benyttet løsningen et par ganger.

Festet 2"x8" bjelken med hjelp av øyemuttere som er satt på festeskruene til anker daviten (har valget en slik Ilas sak hvor ankeret står i lagret posisjon), og en dasj med Sika mot skroget i andre enden. Holdes greit nede ved hjelp av tyngden, men viktig at det ikke forskyver seg ved sjø og seiling. 75kg kjetting løst i balje bak der kan gjøre mye dyr ugang.. Valgte også å ha 2 meter tau i enden av kjettingen mot skroget innvendig. Dette for at det skal kunne være mulig å kjøre ut alt og kappe raskt uten mer verktøy enn kniv eller saks om behovet skulle melde seg.

Har dessverre ikke bilder av installasjonen tilgjengelig, men kan forsøke å huske å knipse noen ved neste anledning.

Tusen takk for innspill, setter pris på det!!:-)

For å avklare litt, en del beslutninger er allerede tatt og vinsj er kjøpt inn for noen måneder siden. Jeg har følgende klart til jobben:

Jeg ønsker ikke frifall da jeg føler jeg mister kontrollen over hvor mye som er ute. Jeg liker å vite ca. hvor mye som går ut på 10 sekunder, og holde kontrollen på den måten. Denne vinsjen er imidlertid ganske kjapp med 40m/min.

Ut i fra hva andre skriver innpå her tror jeg at jeg avventer drenering av bøtta, og forsøker med en ren murerbøtte i starten. Med vinsjen følger det en brakkett som heter "BRAKETT QUI TIL ASTER 500/1000W". Fra selgeren ble det sagt at dette også hadde å gjøre med fortserkning på innsiden av hekken. Betyr det at jeg ikke trenger å forsterke noe mer på innsiden? Jeg har ikke planer om å ligge i storm, da ligger jeg i havn i stedet, evt. på svai siden båten har det mye bedre på svai i sterk vind, men det må jo ikke ødelegge hekken med sprekker i coat osv. ved normal bruk.

Ut i fra hva jeg har lest og sett rundtom ser jeg for meg at vinsjen kommer til å bli montert såher, bortsett fra at min daviter er lang nok til å romme hele ankeret i lengden. I tillegg har jeg en tanke om at daviteren skal festes oppå platformen? Eller blir det for mye moment nedover når det er trekk i ankeret? Hva er egentlig korrekt montering av en slik daviter på en slik båt?

bilde

Min daviter:

bilde

Tanken var å montere det under vinsjen i bakkant av teaken, slik at når det er vippet opp så kommer det ikke utenfor platformen. Jolla pleier gjerne å ligge på tvers der når vi er i havn, så da er det veldig greit å få ankeret helt unna. Forsåvidt også når vi ligger hekk-inn i havn.

Det er også meget mulig at jeg velger å ofte styrbord gass-kasse for å kunne åpne døra og komme til vinsjen på baksiden, og kjetting/bøtte. Både ifbm montering og evt. vedlikehold. Det gir meg også en liten inspeksjonsluke til dette store skottet bak om det skulle være andre ting jeg lurer på nedi der. Jeg synes det er veldig store luker og rom bare for en bitteliten gassflaske som like godt kan stå i ene benken... Da kan jeg også evt blende igjen dreneringen til gasskassa på den siden om den kommer i konflikt med ankerdaviteren, evt bruke den til drenering av ankerkjettingen om den ikke er i konflikt. Da kan jeg også bare åpne døra og spyle ned i kassa med dusjen om jeg vil vaske kjettingen litt.

Er dette ok tanker, eller er det noe jeg ikke tenker på?:-)

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...