goggen Startet 14.April.2005 Del på Facebook Startet 14.April.2005 Jeg satte på drevet igår, og oppdaget noe jeg ikke har lagt merke til før. På bolten som fester tilt-sylinderene til transomen var det i midten noen aluminiumsklosser som var tredd på. Disse så ut til å ha vært der "alltid". Da jeg skulle tilte drevet helt ned virket det som om disse klossene ble liggende an mot drevet slik at det ikke tiltes helt ned.. Jeg sjekket noen andre tilsvarende drev/transom på opplagsplasse, og det kunne da se ut til at disse ikke hadde slike aluminiumsklosser på denne bolten. Derfor noen muligens dumme spørsmål: Hvor langt ned er det egentlig normalt å kunne tilte drevet? Skal det ha en markant "innover" vinkel? Noen som vet om jeg bør gjøre noe med dette? Det har jo åpenbart fungert slik siden båten var ny i 1998 - så muligens like greit å ikke røre?? Motor er en Mercruiser 7,3l dtronic med Bravo 2X drev. (Og siden jeg skal sjøsette i morgen så har jeg fryktelig dårlig tid!) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Hei. Jeg skjønner ikke helt hva du mener. Kan du se på bildet. Er det avbildet her? Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Hm, nei det er ikke avbildet her. De to klossene sitter på bolten som har nummer 10. Når drevet tiltes helt inn kommer de i kontakt med sinkanoden på drevet, og så vidt jeg kan se hindrer det drevet i å tilte helt inn... Klossene sitter relativt løst slik at de beveger seg noe frem og tilbake. Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Compromise Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Hm, nei det er ikke avbildet her. De to klossene sitter på bolten som har nummer 10. Når drevet tiltes helt inn kommer de i kontakt med sinkanoden på drevet, og så vidt jeg kan se hindrer det drevet i å tilte helt inn... Klossene sitter relativt løst slik at de beveger seg noe frem og tilbake. <{POST_SNAPBACK}> Da vet jeg dessverre ikke. På mitt drev så har jeg en plastkoss ifm bolt nr 16 (klossen er ikke avbildet). Denne klossen gjør at drevet ikke kan tiltes "helt ned". På Bravo I og II så står denne kossen mottsatt vei i forhold til hva den gjør på Bravo III. Mitt drev er 2002/2003 model. Det kan være at det er en eldre løsning av plassklossen du har. Sitér dette innlegget /per Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Mulig jeg bare bør la det være, det satt et Bravo III drev på tidligere... Hvor langt "ned" får du tiltet drevet ditt? Går drevet mye forbi "vannrett" nivå? Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Birchwood 320 Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 Mulig jeg bare bør la det være, det satt et Bravo III drev på tidligere... Hvor langt "ned" får du tiltet drevet ditt? Går drevet mye forbi "vannrett" nivå? <{POST_SNAPBACK}> Svar = ja. Det skal kunne tiltes en smule innover.. Klossene vet eg ikke hva er , men har du hatt av Bellhousing?? Skiftet belg?? Der er 2 stk tilt og trim stopp og indikatorerl Etter dei har vert av må alt innjusteres igjen.. Mercstuff Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Nei, jeg har ikke hatt av Bellhousing eller skiftet belg. Kun byttet fra Bravo III til Bravo II. Har ikke tidligere reagert på dette, men antar at det har vært slik tidligere også.... Drevet tilter litt lenger en "vannrett" - det er vel ca en cm eller to igjen på stempelet i sylinderen når drevet er helt nede. Takker for svar - tror jeg lar det være slik det er og prøver det - dersom båten blir vanskelig å få i plan får jeg heller vurdere å fjerne klossene.... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 14.April.2005 Del på Facebook Svart 14.April.2005 (redigert) Er det item 37 Her? Det er som skipet 3 skriver: På Bravo I og II så står denne kossen mottsatt vei i forhold til hva den gjør på Bravo III. Husker ikke hvilken vei det sitter på mitt Bravo II, men du skal nok kunne tilte drevet et stykke ned. Redigert 14.April.2005 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
goggen Svart 14.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2005 Nei, det er ikke denne - klossene jeg har står på bolten som fester sylinderen til transomen - ikke drevet. Jeg har bestemt meg for å forsøke å fjerne klossene, det kan da ikke være riktig at de skal ligge an mot zinkanoden på drevet. Ikke kan jeg finne klossene på noen av de tegninger jeg har funnet på nettet heller så da har de neppe noen viktig misjon.... Uansett blir det sjøsett i morgen kl. 0800 Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.