Jump to content

Mekanisk verksted (i Stavangerområdet?) – trenger ny rorkvadrant

Euklid

Recommended Posts

Lang historie kort: rorkvadranten i støpegods sprakk, antageligvis etter et forsøk på å ta opp båten på en nokså tvilsom slipp. Dette har vært forsøkt sveiset, men under montering nå nettopp sprakk elendigheten opp, så jeg ser ikke noe alternativ til å få laget en ny.

Rorkvadranten er av en type jeg ikke har klart å finne noen som produserer på samlebånd (ja, har snakket med Jefa ...), så jeg ser for meg at jeg må få laget en ny. Finnes det noen verksteder som kan ta på seg slikt? Foretrekker at det er i Stavangerområdet, men dette må ordnes før vi kan dra på langtur om noen uker, så jeg drar dit det trengs.

Verkstedet som sveiset kan muligens gjøre dette, men jeg har en følelse av at det kan bli i overkant dyrt.

Hjertelig takk for begge tips, skal sjekkes ut i morgen. Om noen skulle kjenne til andre er det ingen grunn til å holde det for seg selv.

Spent på hva dette kommer til å koste – har innfunnet meg med at det nok blir fem sifre på prislappen når ting skal lages på bestilling i Norge, men har et håp om at det skal koste noe mindre enn en grei bruktbil ...

Det blir nok en ordning, i første omgang omgår vi hele problemstillingen ved en vesentlig forsterkning av hele rorkvadranten, så det aller meste av belastning tas bort fra det utsatte området. Denne jobben har Sveiseservice på Sola stått for, som også sveiset sprekken i første omgang.

Mange kunne hjelpe med konstruksjon av ny kvadrant, men på denne siden av ferien var det vanskelig å få til noe, forståelig nok. Et unntak var Sørskår Mekaniske Verksted på Tau, som mente dette måtte kunne la seg gjøre på ikke så alt for lang tid. Håper vi har en alternativ løsning nå, om ikke blir det nok en tur over med Tauferja i nær fremtid.

Takk for alle gode tips.

Stemmer, vi satser på å dra om noen uker. Enig i at det gjelder å få det skikkelig, men jeg tror løsningen vi har nå er langt mer solid enn det noen gang har vært: der det tidligere var noen mm støpt aluminium er det nå en 10cm plate boltet fast på hver sider av kvadranten. Bruddstyrken på dette er enormt mye høyere enn i noe annet ledd av styresystemet; ifølge en byggingeniør som regnet på dette skal det nå la seg gjøre å løfte hele båten i det som tidligere var «kritisk retning».

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...