Jump to content

Tenningsrekkefølge aq 130


Lenasmartin20

Recommended Posts

Hei! har bøla så med forgasser, tenning og div på aq130 n at det er like før jeg gir opp! Har hatt av alt av tenningsdeler 100 ganger og vil bare dobbeltsjekke rekkefølgen her på forumet!

 

rekkefølgen er vel 1-3-4-2 og 1 er vel frammerst i båten og 2 lengst mot drevet, men hvor begynner man på¨fordelerlokket, og går man mot klokka!? stiften går mot klokka, så antar at det er den veien!?

 

Satte i dag inn elektronisk stift, motorn starta som en kule og gikk veldig fint på tomgang, kobla til tenningslampe og konstanterte at, nei, ingen plasser å lese av tenninga på dette reimhjulet. stoppa båten med varm motor, og ikke snakk om at den ville starte (slik var den forrige tur også, før bytte til elektronisk stift) la merke til at fordelerlokket satt litt løst og av med lokk, og det viste seg at rotorn ikke var trykka helt ned, så den hadde subba litt mot toppen for det var endel "plastsmuler" bytta rotor og fordeler og venta en stund. Starta den og den malte atter en gang som en kattunge på tumgang, og "tennte" fortere enn den har gjort i det siste når jeg rusa den! Tenkte å kjøre en prøvetur, men den ville ikke opp i mer enn ca 2800 omdr på bann gass! Det som er rart er at på tumgang ca 1200 omdr går den akkurat like fint om jeg drar av en av de to midterste pluggledningene, har prøvd ulike plugger og ledninger og sjekka gnist, alt virker å være som det skal! Et siste forsøk blir nye pluggledninger, rotor og fordelerlokk fra VP + plugger! Noen som har ulike produsenters pluggtype de har brukt på en AQ 130 å anbefalle?

 

mvh Martin

Link to post

Tenningsrekkefølgen er helt riktig 1-3-4-2, sylindrene begynner foran på motoren, altså "frammerst" i båten og går deretter i rekkefølge bakover, slik at #4 er nærmest drevet.

 

På B20 går fordeleren "feil vei", slik at det er riktig at rekkefølgen er mot klokka.

For å finne #1 må du sette motoren på TDC, og det blir noe vanskelig uten merker, men ikke umulig.

Dytt noe inn i hullet til pluggen på #1, altså den pluggen som står lengst frem, og roter motoren til du kjenner at stempelet er på topp.

Stemplet er på topp to ganger i en "syklus" ettersom det er en firetakter, slik at når stempelet er på topp er du enten på tenningspunktet for #1 eller stikk motsatt.

For å finne ut hvor du er må du sannsynligvis se på ventilene, og da må ventildekslet av. Når motoren er på TDC er begge ventilene sannsynligvis stengt, og eksosventilen åpner etterhvert som du roterer motoren.

 

Når du har funnet TDC så ser du på rotoren, den pluggledningen rotoren peker på er den pluggledningen som skal til #1, neste ledning mot klokka på fordeleren skal til #3, neste der igjen til #4 osv.

 

Hvis du finner TDC og er litt nøyaktig, så kan du lage nytt tenningsmerke, og bruke en tenningslampe med grader eller forsøke å finne ut gradene på remskiven med litt matematikk.

Det skal være tenningsmerker på reimhjulet nederst på motoren, og det er pussig hvis det ikke er noen hakk der.

 

Når motoren starter fint når den er kald, men ikke når den er varm, så er det vanligvis ikke tenningen som er problemet men forgasseren, varmen fra motoren gjør at bensinen i kammeret i forgasseren fordamper og motoren får rett og slett så mye bensin at den ikke starter.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Takk for nyttig ifo atter en gang, du sitter inne med mye visdom! Har hatt solexen helt fra hverandre, pusset, vasket, blåst, byttet pakninger tetninger membran og skruer, fatter bare ikke hvorfor den ikke funker som den skal :/

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...