Pobeda Startet 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2014 Hei har en Mercruiser V8 230 hk 5,0(305) ca 87 modell. Hår gått som ei klokke stort sett alltid, Startet normalt og begynte å kjøre kjørte ca 3-4 minutter før jeg la den i plan etter ca 1 minutt begynte det å "poffe" og feiltenne og motoren døde av og gikk bare å putret på tomgang. Veldig vanskelig å få start på og får ikke opp turtallet, virker heller ikke som den går på alle sylindere. Ser det spruter greit ut fra akselerasjonspumpa ved akselerasjon choken er av. Får 12V frem til coilen og ser ut som gnisten inn på fordeleren ser normal ut. Jeg er litt usikker på om tenningsmodulen kan forårsake dette. Synes det er rart hvis det er forgasseren da den burde komme litt når jeg pumper på gassen uansett om det er tett i noen dyser. Plugger er nye av året og motoren ser ellers bra ut mekanisk. Er det noen som har noen sjørøvertriks eller har vært borti noe lignende? mvh.Tommy Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 (redigert) Har du gjort noe annet med motoren enn å bytte pluggene i år? Har du sett om det er noe unormalt inne i fordelerlokket (striper eller sot?) eller eller på rotoren for å ta det enkleste først, Hva med bensinfiltrene? Kan den trekke falsk luft i bensintilføsel eller forgasserpaning? Redigert 24.Juni.2014 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Ville sjekket pluggene. For meg høres det ut som den ikke får nok bensin.fikk samme problem i fjor å da lå det noe for bensintilførselen.Mest sannsynlig en liten feil.har ikke tro på at det er en elektrisk feil. Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 24.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Har byttet pluger(orginale) og olje i år. Har vel gått ca 5 timer helt fint til nå i år fordelerlokket ser fint ut inni og rotoren ser grei ut ca 1kohm motstand kabler ser også fine ut. Bensinfilteret ble byttet i fjor(skru på type). Var noe underlige greier, tenker jeg begynner med å rengjøre forgasseren i første omgang, men det er noe som skurrer for meg Takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Skru ut en plugg å se om den er våt eller lys, hvit etc. Legg evt ett bilde ut her. Har ikke noe tro på at det er forgasseren, men kan ligge noe for nede i tanken f.eks. Skru av bensinslangen ved filteret og blås mot tanken.Sjekk dette før du begynner med forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 24.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2014 Hvordan er motoren å starte etter den har stått en stund? Du kan også skru av bensinslangen etter bensinpumpe å dra den på starter for å se om den leverer som den skal. Regner med at det er mekanisk pumpe der. Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Hei igjen var nede i båten i kveld igjen for litt målinger. Motoren startet da veldig fint og gikk fint i ca 2 minutter så begynte den å tulle seg igjen, og døde til slutt helt. Tok av bensin røret inn på gasseren og det spruter godt ut der når jeg kinner. Prøvde meg med litt startgass uten at den kom noe tok ut en plugg på hver side er sotet men ikke så ekstremt. Prøvde å bytte coil som en kjapp test uten at det hadde noe effekt. I dag fikk jeg ikke gnist fra coilen etter en del testing. Mens jeg holdt på med målingene (med tenning på) begynte det plutselig å gnistre fra coilen uten at motoren gikk, dette varte ca 30 sekunder så ble det helt dødt. Jeg får ikke kamvinkelsignal inn på coilen ifra thunderbolt IV modulen så jeg antar at enten modulen eller hall sensoren i fordeleren har tatt kvelden. Pratet med en kar som jobber med Mercruiser som sa det var svært sjelden at disse ryker. Prøvde meg på å måle motstanden mellom de to ledningene som går inn på hall sesoren synes den var høy 217K ohm men jeg vet jo ikke hva den skal være. Tror allikevel jeg må forsøke å bytte noe av dette. Fikk ikke til å poste bilder men skal prøve igjen Redigert 25.Juni.2014 av Pobeda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ville byttet sensoren i fordeleren. Koster vel en tusning ca... Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Hvis du har testet hall-giveren er det stor sjans for at du har ødelagt denne, det er ikke sikkert men det er heller ikke uvanlig at denne ryker ved bruk av multimeter. Så sant det ikke er noe tull med ledningene til tenningsanlegget ville jeg prøvd med en annen tenningsmodul. Jeg regner med at ikke fordeleren har flytta på seg.... Sitér dette innlegget Link to post
Pobeda Svart 26.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Da ble hall føleren i fordeleren byttet og alt så ut til å bli i skjønneste orden. Motoren gikk i en times tid og fungerte helt fint. Takk for gode innspill Hilsen Tommy. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.