Jump to content

Raymarine AP Evolution med ACU100, hvordan kalibrere ved kai?

Eureka

Recommended Posts

Alt er montert opp på autopiloten, Raymarine Evolution med ACU100 kurskomputer og 0,5 liter pumpe på D6 med DPH - drev. Båten er en Grandezza 31.

Fikk ikke kommet særlig igang med kalibreringa som skal gjøres ved kai.

Når kalibrering kjøres for å lære den hva som er SB og BB på drevet, jobber pumpa kun i et sekund eller to. Samtidig beveger ikke drevet seg.

Om jeg skrur på auto, og styrer kurs med hjulet på P70R-displayet, så summer det i pumpa, men ingen bevegelse på drevet. Kjenner vibrasjon i slangene ut av pumpa.

For å feilsøke, så ble pumpa tvangskjørt direkte med 12v. Da ble det liv og drevet beveget seg.

Men når det ble koblet normalt igjen, var det som før.

Tvangskjøringen ble gjort ved å koble 12v inn på ACU, direkte på ledningene til pumpa. Altså utenom ACU.

Den innebygde sikringen på ACU er i orden. Ledningene er 6 kvadrat.

Systemet er luftet godt, og siden drevet beveget seg ved tvangskjøring, så må det vel være tomt for luft.

Jeg stusser veldig over hvor smått det er i kontaktene i ACU- boksen.

bilde

Kontakt til høyre er for strøm ut til motor.

Til venstre for denne er 12v inn på enheten som skal gi strøm til boksen samt strøm til pumpa. Vi har ikke kobla den tredje ledningen, denne er merket jord. Har det noe å si? Den har jo både pluss og minus inn. -men trenger den en ekstra jord?

Sitter igjen som et spørsmålstegn etter kveldens økt. Og igrunn er det temmelig fortvilende.

Pumpa,

bilde

Innkobling på eksisterende styring.

bilde

Noen som har noe å si ;)

Det er begrenset hva du kan forvente av respons mellom 23:35 på kvelden og neste morgen klokken 10. Her får du imidlertid ett svar:

Den må ha jord i tillegg. Det står noe i installasjonsmanualen om å koble jord til båtens jordskinne. I praksis er det jo sånn at minusledningen allerede er koblet til minuspolen på batteriet.

På en ACU-200 har jeg derfor bare koblet en kort ledning fra jordkontakten på ACU-boksen til minusledningen. Det har jeg gjort i en egen lokal koblingsboks hvor flere ledninger er koblet til forskjellige forbrukere. Hovedstrekket til instrumentpanelet/batteriet går kun gjennom plussledningen og minusledningen.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

-vet at det ikke er å forvente svar på natta, men måtte prøve å løfte tråden:)

Takk, antagelsen var rett. Forstår jeg rett så kobles jord til skinne som er koblet til minus på batteri? -eller direkte til minus på batteri.

Men det er ganske rart, vi har lagt opp 6 kvadrat kabel, og til jord er det anbefalt 8 kvadrat. Det er ikke plass til alle kobbertådene i en 6 kvadrat engang, i koblinga i ACU-boksen. Laget du noen ende på ledningene eller er det frie kordeller?

Med god hjelp fra Raymarine Norge, sluttbrukerstøtte mellom 14-16, så ble det ordnings.

Første spørsmålet mitt var om "ground". Fikk til svar at den ikke skal brukes når minus går i motor. Denne er ment når batteri minus ikke er jordet. Dessuten viser det seg at egen "ground" har en tendens til å lage mere krøll enn nytte.

Så da løste det seg.

Videre stilte jeg spørsmål ved kabeldimensjoneringen. Sa jeg hadde 6kvadrat. Det var vel og bra, men han mente 4 kvadrat var tilstrekkelig, og det er 4 kvadrat som passer best i klemma.

Så dette med kalibrering og mitt største problem.

De kjente til problemet. Ved kalibrering ved kai, så er det knapt nok rorutslag, og det er nesten ikke synlig. Det er gjort en SW oppdatering på de nyeste varene som sendes ut nå, med litt mere ror/drevutslag. Han anbefalte rett og slett å ta kalibreringa på sjøen.

Så ut på fjorden bar det.

Kalibreringa gikk bra siden det lille rorutslaget svinger på båten. Deretter var det 2 sirkler på sjøen som varte i 3 minutter i 8 knop. Dette ble anbefalt å gjøre med en gang, siden båten har marsjfart over 20 knop. Selvkalibrering skjer mellom 5 og 15 knop mener jeg å huske.

Så var det tut og kjør. Fattern er skikkelig fornøyd. I fjor opplevde han å få hovne hender etter 5 timer over Jæren.

Men hvilke responsinnstllinger og slikt bruker dere? Så valgene var " fritid" ett eller annet og " ytelse". Er det noe man stiller inn ettersom hvordan fart og dagsetapper er planlagt?

Hvilke øvrige innstillinger må være brukstilpasset for optimal ytelse?

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...