WGM36 Startet 24.Juni.2014 Del på Facebook Startet 24.Juni.2014 Hei på dere. Funderer litt på å bytte til større båt, Fortrinnsvis med fb da jeg kunne tenke meg å slippe kalesje maset og vil ha muligheten til å kjøre under åpen himmel når forholdene er tilstede. Ligger mye i uthavn og vil fortsette med det, hvor mener dere grensene går på båtstørrelse til bruken jeg beskriver. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Aldri tenkt at det finnes noe grense. Større båter med generator og meir utstyr klarer seg bedre og lenger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Roger jo Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Begrensingen er uthavnen. Lå sammen med Seawolf i fjor. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Er enig, jo større båt, jo mer uavhengig er du av flytebrygge å strøm. Vi ligger mye i uthavn, og forundrer oss over at ikke flere gjør nettopp det.. Å klumpe seg sammen på " campingplasser " venter vi med til høst/vinter sesongen.. Mener bestemt folk var flinkere til å ankre for en 20 - 30 år siden, eller ? Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg tror nok dette er mer sammensatt. Med større (tyngre og mer vindfang) båt må du nok også være mer selektiv og i større grad konkurrere om plassene f.eks. langs svenskekysten i fellesferien. Mao ; større båt = mindre fleksibilitet. Dette gjelder nok forsåvidt både i havn og i uthavn Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Jeg har aldri kommet på at der skulle være noen praktisk begrensing. Vår forrige POSEIDON er 56 fot og den har en durabelig svær baugfender. Med den fenderen kunne vi legge oss vinkelrett inn mot bergknauser som var ca 2 meter høye og fortøye med to lange strevere fra akterenden. Prima tillegg på steder som andre ikke kunne gjøre seg nytte av, men som til gjengjeld benyttet våre skutesider som flytebrygge. Helt topp for alle parter Dagens POSEIDON II er 72 fot og selv om den har adskillig mindre baugfender så finner vi alltids en løsning med trær til å fortøye i og solide kulefendre mot berget. Med generatorer og vanntank er vi selvforsynt med det meste. Anbefales! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
VannTro Svart 24.Juni.2014 Del på Facebook Svart 24.Juni.2014 Vi oppdager at vi kan utnytte longside-plasser som mindre båter ikke kan bruke og så er vi godt utrustet ankervinsj foran, så er det ikke plass langs land kan vi ligge på svai og bruke jolla(som vi får til helgen). Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
lano2 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 43 fot Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Tror nok det med størrelse er mer avhengig av hva du som Skipper føler for, men som nevnt tidligere er det ofte enklere med longsideplass når størrelsen går opp. Vi lå i Nilen (Blindleia) for ett par år siden og da lå det en 66 foter der. Så ut som om de hadde det like hyggelig og greit som oss. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
MaSa Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Uthavn som setter begrensning , personlig så trur jeg nok jeg stopper på 40-42 fot da behovet ikke er større og det er en praktisk størrelse i mine øyne . Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
quantumduck Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 42. Definitivt 42 ... Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Begrensningen er vel de som skal bruke den? Hvis kapteinen klarer å håndtere båten er det ok Mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Popeye70 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 42. Det er svaret på det ultimate spørsmålet om livet, universet og alt. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
uthavn Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Definitivt skipperen som er begrensningen på maks størrelse på båt:) Har ligget ved store båter på steder jeg ikke trodde var mulig. Imponerende hvordan noen manøvrerer inn mellom trange skjær... Sitér dette innlegget Link to post
WGM36 Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Takk for innspill. Jeg tenker ikke på manøvrering og trange plasser, men hvordan balja oppfører seg på natta når vinden snur mot alle odds og laber bris brått blir stiv kuling. Det er da jeg er redd jeg kommer til å angre på båt med fb. Mvh Terje Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Manøvrering er ikke noe problem, men det er stor forskjell på å ha en 35 fots sportcruiser og en 45 fots FB båt når man får 10 m/sek nordavind rett i siden klokken 3 om natta når man ligger med hekkanker og nesa til land. Er det fare for mye vind om natta er det tryggere å ligge på svai. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Jeg fikk en sånn i siden(ikke 10, men 6-7 tenker jeg) sist søndag og da etterstrammet jeg ankeret og lå faktisk bra. Stolte ikke på at det ville holde og vi skulle snart gå så vi valgte å gå litt tidligere. Det som er sikkert SAP er at det er som å ha seilet halvveis oppe på en seilbåt...... Ble ikke noe mindre etter at rekketrekket på fly kom på heller (jeg hadde vel baugen 10cm unna brygga og spydet 10cm unna fjellet før jeg stramma etter) Redigert 25.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Har man godt feste så hjelper det, hvis ikke så dytter man fort de ved siden av seg på land, ankere hektes i hverandre og så må man gå ut og løse opp i flokene midt på natta med vinden rett i siden. Jo større båt/ vindfang man har, jo viktigere er det å vite hva av vind som kommer, hvor den kommer fra og deretter vurdere hvor/ hvordan man velger å legge seg. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 (redigert) Jepp, vinden var meldt, men ikke før midt på dagen søndag og det slo til. Jeg hadde hatt mulighet til å forhale meg til ene siden og ligge longside, men satset på at meldingen var rett når den var oppdatert på lørdag kveld. Jeg satt på toalettet da kona begynte å hyle at jeg måtte bli ferdig da vi lå med baugspydet over hele brygge så folk ikke kom forbi på land(brygge festet i fjellveggen, Fantebukta-Kommersøya). Jeg hadde forutsett noe vind og hadde nesten 50 meter kjetting ute og når ankeret skulle opp var det like før 1200watt vinsj ga opp så vi hadde nok kunne ligge i enda sterkere vind. Det ble noe heftig truster-kjøring da vi skulle legge fra.... Redigert 25.Juni.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BingoBonzo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Et naturlig spørsmål er vel høyden fra baugen og ned til land, selv om man har baugspyd og nedfellbar trapp så vil kanskje flere steder være vanskelig tilgjengelig? Det er jo en person (admiralen veldig ofte ) som skal hoppe ned og prøve å sikre/fortøye mens skipperen gjør annet viktig? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Vel, det er ikke alltid en fordel med høy baug nei og jeg kan vel si vi hører til i den kategorien. Likevel, med 1,20 stabil stige og 20-30 cm fjellhylle kan "selv far" klare det. Har fåt prøvd det ut litt og vi skulle ikke vært spesielt mye høyere. På den annen side så kan vi ligge der andre synes det er for høyt :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BingoBonzo Svart 25.Juni.2014 Del på Facebook Svart 25.Juni.2014 Vel, det er ikke alltid en fordel med høy baug nei og jeg kan vel si vi hører til i den kategorien. Likevel, med 1,20 stabil stige og 20-30 cm fjellhylle kan "selv far" klare det. Har fåt prøvd det ut litt og vi skulle ikke vært spesielt mye høyere. På den annen side så kan vi ligge der andre synes det er for høyt :-) Godt poeng! For vår del skal vi ikke ha mye høyere baug før det kan begynne å bli en utfordring. I tillegg så har vår båt en ganske "rett" baug, altså den går langt frem før den dreier oppover og jeg ser at det ved enkelte anledninger gjør det litt mer utfordrende å legge til på holmer og sånt. Det er rett og slett liten avstand fra der hvor du går ned på fjellet til der hvor baugen treffer det samme fjell.. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
REM Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 (redigert) Untatt der vi er nå, Læsø DK hvor vi ikke har noe valg, ligger vi praktisk talt alltid i uthavn. I 3-ukers ferien i fjord lå vi tre døgn i gjestehavn, resten ute. Vi har alt vi har behov for ombord, og trenger kun å oppsøøke gjestehavn for å handle kjøttvarer og slikt. Legger altid ut godt med kjetting og sikrer med taug mot land/ sekundæranker hvis det er meldt vind om natten. Baugen har godt overheng slik at vi kommer godt innpå land før baugen går i fjellet. Jeg forstår godt utfordringene for de med høy baug og rett stevn. Redigert 26.Juni.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
-morten- Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 I marinen lå vi ofte intill land og bergnabber med MTB 36m lang og 160tonn Det handler lite om størrelse på båten. Kunnskap om bunnforhold værforhold strømforhold og fortøyning er det viktigste, samt rett utstyr ombord. Det kreves at skipper og mannskap vet hva de skal gjøre i ALLE situasjoner. alt fra manøvrering fortøyning og om krisesituasjoner oppstår Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Enzo Svart 26.Juni.2014 Del på Facebook Svart 26.Juni.2014 Spørsmålet er vel om du tenker på svaihavn eller om du tenker på hva som begynner å bli problematisk på Norsk skjærgårdsvis, sistnevnte for seilbåters del så har vi ligget med 43fot oppblåst campingseiler og det har gått greit men det er temmelig mye enklere med 35-37fot max. Høyde fra baug og ned, båtvekt osv kommer jo an på forholdene der man ligger men jo mindre jo enklere liv er vel ikke helt feil å si, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.