Jump to content

Montere propell på 280 drev

scand245

Recommended Posts

Hei, skal nå montere propell på den nye båten min. Det fulgte med en del deler til dette men jeg klarer ikke å bli helt klok på det. img]https://baatplassen.no/bildearkiv/55/55402/1403646827.jpg[/img] på den "endemutteren" er det en umbraco i midten men finner ingen sted å få skrudd den fast. Har skjønt såpass at min propell er av typen longhub. Noen som kan forklare meg hvordan dette skal monteres

Se på propellakselen din, dersom det ikke er hull i midten av propellakselen med gjenger, så skal du ikke bruke umbrakobolten, men i stedet skal du bruke låseskiven (den med taggene på).

Begynn med å tre på linekutteren, det er den største stålskiven og "tuten" skal ut mot propellen, deretter tar du vannfast fett på splines'ene på propellakselen og trer på propellen, på utsiden av propellen skal plastskiven på.

Dersom du ikke har hull i midten av propellakselen så trer du nå den taggete skiven på propellakselen, dersom du har hull i midten av propellakselen så setter du ikke på den taggete skiven.

Til slutt skrus konet på, og låses ved å bøye ned taggene på skiven eller skru inn senterbolten, alt ettersom hvilken type drev du har.

Redigert av adeneo (see edit history)

Siden propellen som fulgte med er av typen longhub, er det ikke plass til låseskive på enden, etter litt søk på nettet fant jeg monteringsanvisning på lobghub propell. Men problemet er at den skal låses med umbraco i enden og akselen min har ikke gjenger til dette. Finnes det noe annen måte å låse dette på eller må jeg bore og gjenge opp akselen?

Ja, konet har en hensikt, både i forhold til vannstrømmen og låsingen av propellen, og jeg ville ikke tro at en vanlig låsemutter var en særlig god løsning.

Tidlige drev bruker ikke umbrakoskruen, de bruker i stedet låseskiven, men da er vi nok på AQ250 til tidlig 270, AQ280 har jeg kun sett med gjenger i senter av propellakselen, men de nedre husene passer om hverandre så det kan være at det er byttet om noe hummer og kanari ?

Det høres ut som om du har litt feil deler, long og short hub propeller passer på samme drev, det er ikke noe forskjell på akselen, men dersom du har en long hub 280 propell som du skal sette på et gammelt underhus som bruker låseskive så spørs det om det går ettersom splines'ene ikke går langt nok ut til at du får på låseskiven, som du sikkert har merket.

Det enkleste er vel å få tak i en short hub propell og spacer'en, så kan du bruke låseskiven, en annen mulighet er å bore og gjenge propellakselen, jeg vet dette har blitt gjort en del uten at det har vært noe problemer med det.

Redigert av adeneo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...