bjornas Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 Hei, tenkte å prøve septiktømmeanlegget på Kongen i dag. Tanken er sprekke full. I bruksanvisningen til anlegget heter det at man må sørge for god utlufting av tanken, ellers kan den bli "flat" og ødelegges. Jeg er første års eier av denne båten og har aldri før brukt slike offentlige anlegg. Hvilke fuck-ups er det mulig å gjøre - og å unngå? Kan jeg "anta" at jeg har god utlufting til tanken min? Det er en tank av rustfritt stål - det må jo bety at den er relativt solid og ikke klapper sammen av undertrykket? Hvilke ventiler er det som MÅ være stengt? Det dreier seg om en Jeanneau Sun Fast, om det skulle være av betydning. Takknemlig for alle svar. Har liten lyst til å drite meg ut - bokstavelig talt. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
tobixen Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Utlufting er viktig ja - men hvordan verifiserer man at man har god nok utlufting? (jeg spurte selger da jeg kjøpte båten). Jeg hadde en litt fæl opplevelse i Leangbukta/Asker her om dagen ... 1) Jeg hoppet ned på brygga barfott. Den så jo ren ut. Men da jeg tok sugeslangen bort til båten og det dryppet kloakk fra den, tenkte jeg at jeg nok burde hatt sko på meg. 2) maskinen gikk og gikk, i motsetning til Oksval/Nesoddtangen hadde ikke sugeslangen noe inspeksjonsvindu, så det gikk på feelingen. Nå lagde selve sugepumpa mye støy, så det var ikke greit å vite hva som skjedde. "Nå må den da være ferdig", tenkte jeg, lettet litt på slangen og sølte kloakk. 3) Sugeslangen hadde en kraftig fjærmekanisme for å rulle inn slangen. Da jeg slapp suget og slangen fortsatt ikke var helt innrullet, ble resultatet at det ble en del sprut av septik, bl.a. på shortsen min. Ikke gøy. Jeg prøver å dokumentere slike "risikomomenter" på http://www.baatwiki.no/wiki/Septik - mulig jeg lager en egen artikkel for septiktømmeanlegg etterhvert. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Pksp Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Dette vil gjerne jeg også ha mer info om. Er ny med båt og har enda ikke tømt septik. Ser ut som om jeg har alutank med mannhull på toppen. Kan jeg eventuelt suge opp direkte fra mannhullet? Bør dassen være åpen og dette med lufting, har ingen anelse hvordan det er på min båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Du vil neppe ha den sugeslangen INN i båten Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ms Fortuna Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Man må vel nesten kikke ned å se på selve tanken for å se om det går en lufteslange fra toppen og ut skutesiden, noe det i de fleste tilfeller gjør. Og da ser man vel fort om det sitter en stengeventil på den. Det med åpen lufting er vel aller mest for de som har plast tanker som kan klappe sammen ved stort trykk. Den på Kongen er kjempefin, med bra trykk, så man hører det puster i luftehullet i skutesiden når det er tomt. Den har og en gjennomsiktig del så man ser om det er tomt eller ikke. Men man lærer fort at man holder munnstykket opp ned når man drar den ut for å bruke den, samt ruller den inn igjen. På endel stasjoner står det at man skal legge munnstykket/holde den ned i vannet og suge når man er ferdig, da hadde man sluppet mye av dette grisete sølet. Da er det bare sjøvann i munnstykket når neste mann kommer. Den i Leangbukta er litt lei å vite hva den faktisk gjør, har også prøvd den. Men man kjenner at det ikke er noe som rører seg inni slangen mer, da må man anta at det nærmer seg tomt. Kom gjerne med tilbakemeldinger på de ulike tømmestasjonene, så oppdaterer jeg den oversikten som finnes på nettsiden under her. Knut Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Dette vil gjerne jeg også ha mer info om. Er ny med båt og har enda ikke tømt septik. Ser ut som om jeg har alutank med mannhull på toppen. Kan jeg eventuelt suge opp direkte fra mannhullet? Bør dassen være åpen og dette med lufting, har ingen anelse hvordan det er på min båt.. Her er jeg nok umiddelbart enig med Herman... :-) Du vil neppe ha den sugeslangen INN i båten Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Pksp Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Om kjærringa tar seg av det mens jeg tar meg en lur da? ;) Hehe, nei da pumper jeg ut på vanlig måte :) Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 ........................................................................................................... Det med åpen lufting er vel aller mest for de som har plast tanker som kan klappe sammen ved stort trykk.................................................................... Ikke sats på det!!!! Her er det rlativt store krefter ute og går, og al og ståltanker kolapser greit ved undertrykk de også Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Jeg trom man bør regne med at ALLE tanker, enten de er av plast, stål, eller aluminium, klapper sammen dersom de ikke får lufttilførsel når du suger ..... Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
kalle_08 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ang. Tanker som klapper sammen. Selv en liten støvsuger har store krefter :-) http://www.nrk.no/video/vakuumpakking_av_campignvogn/63C2AE4C22F8D8F6/ '> http://www.nrk.no/video/vakuumpakking_av_campignvogn/63C2AE4C22F8D8F6/ Sitér dette innlegget Link to post
fredrant Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 La også ventilen for tømming til sjø stå åpen. Da unngår du å klemme tanken flat dersom luftingen er tett. Samtidig skyller du både septiksystemet og slangen skikkelig når tanken er tom, og du pumper inn sjøvann (vel å merke dersom slangen har et "vindu", slik at du ser hva som kommer). Gjør dette hver gang, og har aldri problemer med klin i etterkant Dersom luftingen er åpen, vil du antakelig også høre at det suser i denne. Steng deretter sjø - ventilen, og pump tanken helt tom for vann. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Fantastisk video :) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Som nevnt, disse tankene er ikke laget for undertrykk og vil nok klappe sammen uten tilskrekkelig avlufting alle som en, uansett materiale. Tanken skal ha tilskrekkelig avlufting ellers ville den ikke tåle å bli fylt fra kvernpumpa. Men om avluftingen er iorden og fungerer som den skal kan man vel aldri garantere for. Det er vel det som er det springende punktet i en vellykket tømmeprosess. Er havtømming helt uaktuelt? Ikke mulig å ta en svippom ut i rom sjø? Sitér dette innlegget Link to post
bjornas Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Ikke umulig, men greit å kunne bruke støvsugeren. Og så ligger den 50 m unna båtplassen min :-) Er havtømming helt uaktuelt? Ikke mulig å ta en svippom ut i rom sjø? Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
Hakkannen Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hvis tanken er helt full er det mulig det har kommet septik inni lufteslangen. Regner med du bare har vanlig 16mm lufting. Septik i lufteslangen kan tørke og danne en propp. Da fungerer ikke luftinga som den skal og du risikerer trøbbel under tømming. Men gjerne du har et mannlokk på septiktanken? En løsning er at noen åpner dette lokket litt mens du tømmer tanken slik at tanken får nok luft. I alle fall hvis det er usikkert hvor effektiv den vanlige luftingen er. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Dersom luftingen er tett, vil en vel få problem med å få tømt tanken med båtens tømmepumpe også? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mariell Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 En annen mulighet hvis lite/tett utlufting er vel også å sette pumpen på toalettet I åpen position. Mulig dette kun går på manuelle toaletter? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Eller, kanskje fikse den tette luftingen? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Normarco Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Har gjennom noen år brukt septiktømming via stasjoner, min erfaring er; ha engangshansker ombord, ikke vær redd for å prøve! De stasjonene jeg har brukt har hatt en vrider/ventil på munnstykket som da åpnes og stenges mens den er på plass i dekksavsuget, minimalt med søl. Skyll godt med vann via toalettet og la stasjonen gjøre jobben ett par ganger, tanken blir helt ren. Jeg synes denne metoden er flott, bruker det når jeg kan. Om luftingen er tett er jeg enig med Lars H, da får du ikke tømt tanken på "gamlemetoden" heller. -NORMARCO- Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Dersom luftingen er tett, vil en vel få problem med å få tømt tanken med båtens tømmepumpe også? Vil det ikke suges luft inn gjennom toalettet hvis man tømmer og luftingen er tett(så lenge kranene er oppe) ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
OC393 Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 La også ventilen for tømming til sjø stå åpen. Da unngår du å klemme tanken flat dersom luftingen er tett. Samtidig skyller du både septiksystemet og slangen skikkelig når tanken er tom, og du pumper inn sjøvann (vel å merke dersom slangen har et "vindu", slik at du ser hva som kommer). Gjør dette hver gang, og har aldri problemer med klin i etterkant Dersom luftingen er åpen, vil du antakelig også høre at det suser i denne. Steng deretter sjø - ventilen, og pump tanken helt tom for vann. Jeg har heller ikke testet suge tømming på den nye båten ennå. Det å skru opp ventilen for tømming til sjø vil hos meg medføre umiddelbar tømming da tanken. Den ligger høyt og tømmer seg uten pumpe ut i sjøen. Blir interessant å høre bjørnas erfaringer her Sitér dette innlegget Yachtmaster 1989, SRC 1999, D5L 2012, D5LA 2013 Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Hvordan manuelt toalett fungerer, skal jeg ikke si noe om, men i elektriske systemer er det vel temmelig tett med impeller og det hele. Men lurer en på dette, er det jo bare å tette luftingen og gjøre et eksperiment. Men da med eget tømmesystem og ikke en vakumtømming som kan suge tanken flat. Nei, sørg for god lufting. Og har du kun en slik tynn lufteslange på 10 - 15mm, så bytt den til minst 1" slange. Da får de snille bakteriene masse luft og bryter ned dritten uten lukt også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Pksp, det er her snakk om at en del båter har montert en tømmemulighet på dekk, med egen slange ned til tanken :) Forøvrig vil det overraske meg om det vil suges sjøvann inn i tanken med åpen ventil, for da skal dette vannet passere pumpa og eventuelle tilbakeslagsventiler. Om man er i til om luftinga er god nok, og man har manuell toalettpumpe, ville jeg heller trukket pumpe-stempelet opp, slik at lukkeklaffen kan åpne seg og suge luft fra do. Forøvrig, om luftinga er dårlig / tett, så vil du uansett oppleve at det er veldig tungt å pumpe ut av skåla og inn i tanken Redigert 25.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Eller, kanskje fikse den tette luftingen? Helt klart, mitt forslag var mer myntet på at tømmingen går lettere med toalettene I åpen position. Jeg hører pumpa jobber mye lettere, ved vanlig overbord tømming hvis jeg åpner på toalettet enn hvis det er stengt. Og ja, jeg har for liten utluftingslange og stuss på tanken. Har manuelle Jabsco toaletter ombord Redigert 25.Juni.2014 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Lars H. Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Og ja, jeg har for liten utluftingslange og stuss på tanken. Utluftingslange? Det har ikke jeg i hvert fall. Den slangen jeg har er en innluftingslange! Den er til for å slippe luft (oksygen) inn til bakteriene som bryter ned dritten luktfritt, og for å slippe luft inn når tanken tømmes. Nå var jeg kanskje pirkete, men den slangen er ikke der for å slippe drittlukt ut til nabobåten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.