Jump to content

Tømme septiktank i off anlegg - tips for å unngå tabber

bjornas

Recommended Posts

Tilbakemeldingene her var slik at jeg venter til helgen. Får mer ro på meg da. Fortsett tilbakespillene!!

Skal pumpestempelet altså stå i opp-posisjon ved tømming?

Lover å holde d'herrer oppdatert!

Hei.

Skjønner at man kan bli forvirret og bekymret av alle tilbakemeldingene her, var vel ikke så mye erfaringsutveksling som bekymringsmessige tips :-)

1. Sett stemplet/pumpen i nederste posisjon. Har man el.toalett ikke gjør noenting.

2. Steng vannkran til toalettet.

3. Åpne dekksavsuget.

4. Start maskinen. Gjøres med én knapp.

5. Sett sugestussen i dekksavsuget (du skjønner når du er ferdig, ikke vanskelig)

6. Pump vann inn i tanken, enten via dekksavsuget eller via toalettpumpen, og repeter tømmingen. På denne måten får du tanken helt ren.

Jeg har hatt båt med manuelt toalett (pumpetoalett) og nå med fler elektriske toalett ombord, og har aldri gjort noe annet enn beskrevet ovenfor.

Tror ikke du skal være redd for at tanken imploderer, har tilgode å høre om det, men om du er redd for dette, steng vanntilførselen til toalettet og sett stemplet i opp posisjon, da drar undertrykket hele veien fra toalettet, gjennom tanken og opp dekksavsuget inn til tømmestasjonen, prater her av erfaring (dette går ikke på elektrisk toalett) da blir det rent :-)

Mine erfaringer er entydig positiv, husk hansker så er resten bare enkelt. Har også sett at det gjerne står en bruksanvisning på tømmestasjonene. Legg til og ta den tiden du trenger for å gjøre deg trygg og dette blir en trivelig drittsak :-)

PS: dette må du vite, har du egen hendel/ treveisventil eller går dekksavsuget rett i tanken.

-NORMARCO-

Redigert av Normarco (see edit history)

Dette er ikke noe hokus Pokus. Amerikanerne har brukt det i tiår allerede og flere av de båtene har kun tømming gjennom septiksuging. Utfordringen her hjemme er at det er så få stasjoner foreløpig at man bør kunne bruke det store havet med for å få tømt tanken. Har selv bygd om ett par amerikanske båter på dette punktet slik at jeg har satt in macerator og tømming til sjøs også. Pumpen er som mange sier bare en vanesak, to, tre ganger og man er trygg på systemet.

Man må vel nesten kikke ned å se på selve tanken for å se om det går en lufteslange fra toppen og ut skutesiden, noe det i de fleste tilfeller gjør.

Og da ser man vel fort om det sitter en stengeventil på den. Det med åpen lufting er vel aller mest for de som har plast tanker som kan klappe sammen ved stort

trykk.

Den på Kongen er kjempefin, med bra trykk, så man hører det puster i luftehullet i skutesiden når det er tomt. Den har og en gjennomsiktig del så man ser

om det er tomt eller ikke.

Men man lærer fort at man holder munnstykket opp ned når man drar den ut for å bruke den, samt ruller den inn igjen.

På endel stasjoner står det at man skal legge munnstykket/holde den ned i vannet og suge når man er ferdig, da hadde man sluppet mye av dette grisete

sølet. Da er det bare sjøvann i munnstykket når neste mann kommer.

Den i Leangbukta er litt lei å vite hva den faktisk gjør, har også prøvd den. Men man kjenner at det ikke er noe som rører seg inni slangen mer, da

må man anta at det nærmer seg tomt.

Kom gjerne med tilbakemeldinger på de ulike tømmestasjonene, så oppdaterer jeg den oversikten som finnes på nettsiden under her.

Knut

Kjempeflott side du har, spesielt med tanke på septikstasjonene, har lurt på dette lenge. Sånn helt fra øverste hylle kunne jeg tenkt dette på et kart da jeg ikke alltid vet hvor jeg er i forhold til stasjonene, er ikke fra denne kanten av landet, men bor her nå :-) og neste på ønskelista, bilder av hvor de er slik at man finner dem og kan forstå forholdene rundt dem. Litt mye, men virket som du var kyndig på slik EDB :-) og, vel, vi går mot jul.

-NORMARCO-

Dette er ikke noe hokus Pokus. Amerikanerne har brukt det i tiår allerede og flere av de båtene har kun tømming gjennom septiksuging. Utfordringen her hjemme er at det er så få stasjoner foreløpig at man bør kunne bruke det store havet med for å få tømt tanken. Har selv bygd om ett par amerikanske båter på dette punktet slik at jeg har satt in macerator og tømming til sjøs også. Pumpen er som mange sier bare en vanesak, to, tre ganger og man er trygg på systemet.

Enig, begynn å bruke og da går resten som en lek.

Kjempeflott side du har, spesielt med tanke på septikstasjonene, har lurt på dette lenge. Sånn helt fra øverste hylle kunne jeg tenkt dette på et kart da jeg ikke alltid vet hvor jeg er i forhold til stasjonene, er ikke fra denne kanten av landet, men bor her nå :-) og neste på ønskelista, bilder av hvor de er slik at man finner dem og kan forstå forholdene rundt dem. Litt mye, men virket som du var kyndig på slik EDB :-) og, vel, vi går mot jul.

Dette skal jeg få på plass i Båtwiki'en etterhvert :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Dette skal jeg få på plass i Båtwiki'en etterhvert :-)

Gi skikkelig beskjed når Wiki'en er oppe å går, kan bli interessant spesielt rundt dette med septiltømming. Om man kan gjøre en drittjobb til en trivelig drittjobb må det jo være verd tiden [emoji1][emoji106]

Får du til ett slags havneguiden med kart, bilde og beskrivelse, vil nok den få betydelig oppmerksomhet [emoji41]

Vil det ikke suges luft inn gjennom toalettet hvis man tømmer og luftingen er tett(så lenge kranene er oppe) ?

Jeg skjønner heller ikke dette med for liten lufting osv. Tanken vil jo hente den luften den trenger for ikke å kollapse gjennom toalettet. Der er det jo full åpning, gummiventilen tetter jo bare i andre retningen(tank -> toalett). Eller tar jeg feil :worry:

Har kun tømt tanken med septiksuger en gang, men fikk et greit tips mens jeg holdt på. For å unngå å miste lokket for dekksavsuget er det en lenke på den som er festet nede i dekksavsuget. Når stussen for sugeren settes ned i avsuget vil lenken gjøre at det ikke blir tett og det virker ikke så godt. På brygga i Arendal som dette skjedde, lå det en fille som en fuktet og la noen runder rundt stussen på slangen. Da holder det vesentlig mer tett og drittjobben gikk som en lek :thumbsup:

Takk for tips om kart, skal se om vi ikke får til det etterhvert. Ellers har jeg testet de fleste tømmestasjoner i Oslofjorden på innsiden av Hvaler i øst og Verdens ende i vest, og har ennå til gode å finne noen der man må betale noe som helst. Tar gjerne imot tips om hvilke steder dette evt er.

Dessverre finnes ingen sider på nett, som jeg har funnet ihvertfall med en oversikt over alle tømmestasjoner, derfor følte jeg at jeg måtte ta dette ansvaret selv.

I Son får en koden til låsen når en betaler havneavgiften, pluss at de med fast plass i den kommunale delen av hjemmehavnen også får koden. Hvordan jeg som har plass i den private delen av havnen, Sonskilen eller andre som bare vil innom for å tømme får tak i koden, vet jeg ikke. Og obs, i farvannet rundt Vesby kommune er det totalforbud mot tømming i sjøen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da, broder Lars H, arrangerer vi problemet slik det passer best for oss selv. Slik jeg ser det, vil det nok gå noen tid før man finner ut at dritt er noe som organismer (også mennesker) produserer. Det er naturlov. Vi kan ikke stoppe å drite. I hvert fall ikke over lenger tid. Dette har svenskene skjønt. Men de er jo dobbelt så mange som vi er. Om 20 år har nok politikerne i Vestby (inkludert havneadministrasjonen) skjønt denne naturloven. Og da gir de nok fri adgang til tømmestasjonen. Kanskje parkerer de en pensjonist på utsiden av døren for å vokte på at besøkende er verdig trængende. Vi burde kanskje legge inn søknad Lars H? Heftig sommerjobb for oss tidligere akademikere?

Redigert av Hulda (see edit history)

Det er lovbestemt at tømming av Septisk skal være gratis,

Enkelte Finske tømmestasjoner brukes rundt 700 ganger i måneden. Til sammenligning ble de fire tømme stasjonene i Indre Oslofjor til sammen brukt 789 ganger i fjor - i løpet av en hel sesong.

Bra å vite om sugetømmingsstasjoner
• Stasjonene er bare tilpasset for å tømme septiktanker og det toalettavfall denne inneholder, og må ikke brukes til å tømme olje eller bunnvann. Olje, bensin og diesel regnes som farlig avfall og skal leveres på egnet sted, for eksempel til miljøstasjon hvis denne er beregnet for det.
• Kast ikke bleier, bind eller tamponger i båttoalettet. Det
kan forårsake tetting av båtens rørsystem og skape
problemer ved tømmestasjonen.
• Tømming av septiktank er gratis i Norden.
• Det er relativt enkelt å montere dekksgjenommføring for sugetømming.

Akershus (4)
•Drøbak Gjestehavn
• Fagerstrand Båtforening
• Gansvika Bade- og
Friluftsområde på Skulerud
• Son Gjestehavn.

Vestfold (9)
• Helgeroa båthavn
• Kruke Havn
• Nevlunghavn
• Sandefjord Gjestehavn
• Sandefjord Miljømarina
• Stavern Gjestehavn
• Tønsberg Gjestehavn
• Vallø Marina
• Verdens Ende

Buskerud (1)
• Holmsbu Havn

Østfold (3)
• Fuglevik Båthavn
• Strømsfoss
• Tistedal

Oslo (5)
• Frognerkilens Båtforening av 1860
• KNS Gjestehavn
• Oslo Motorbåtforening
• Skarpsno Baatforening
• Skøyen Båtforening

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...