Jump to content

Tømme septiktank i off anlegg - tips for å unngå tabber

bjornas

Recommended Posts

Litt utenom orginalt emne her, men siden dette allerede har sklidd litt ut ...

Noen som vet noe om septiksug i Stavern?

Vi var innom gjestehavna i går på jakt etter en ledig plass, men det var veldig fullt - og mye reservert, de forventet 70 nederlandske båter inn! Men jeg la merke til noe som så veldig ut som en septiksugepumpe, med påskrift "kontakt havnekontoret" ellerno. Nå ligger vi på svai utenfor, med full septik ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg brukte noe tid på å finne oppdatert telefonnummer til gjestehavna, men til slutt lyktes jeg å komme igjennom. "Ja, det har vi - men uheldigvis er det vanskelig å komme til nå, det ligger masse båter der ... så, beklager. Men, veldig bra at du ringte å spurte!".

Telefonnummeret var 99376927.

Jeg skal få oppdatert båtwiki'en etterhvert.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

• 2 uker senere...

Kan nå konkludere med at det ikke egentlig er meningen vi skal tømme septiken i havn.

Kjenner ikke realitetene i Indre Oslofjord, men i " vårt" område (Oscarsborg i N til Väderöarna og Kragerø i S) har erfaringene med tømmestasjonene siste par sesongene vært stusselige saker:

Strømstad: Lett å legge til ved og fungerer bra.

Stavern: Betjenes av en havnevakt som har alt annet å bruke tiden på.

Verdens Ende: Manuell greie som krever to personer.

Hvasser: Finnes ikke.

Son: Litt utsatt til med mye passerende båter. ALT for langt mellom tømmestasjonen og betalingsautomaten til at folk gidder å farte mellom. Dessuten stenger den for tidlig på høsten.

Generelt: For langt mellom tømmestasjonene med mindre man bestemmer seg for BARE å bruke disse havnene.

Det er jo synd at du har hatt litt dårlige erfaringer med tømmestasjonene.

De siste par årene har det faktisk begynnt å bli ganske så bra, ettersom flere og flere blir montert opp i havner.

Som tidligere skrevet i denne tråden har ihvertfall jeg hatt gode erfaringer med å bare ringe havnevakta i Son å spørre om koden

for å få tømt når jeg har vært der. Har ikke behøvd å løse noen havneavgift da.

Jeg prøver å ha et interaktivt kart liggende ute på min hjemmeside over alle stasjonene, og tar imot rettelser og kommentarer med stor takk,

slik at man kan holde det oppdatert hele tiden, til alles nytte. Hvasser er nå fjernet.

Men noen stasjoner kommer og noen har blitt fjernet, så dette er en kontinuerlig prosess å holde styr på.

Kart: https://mapsengine.google.com/map/viewer?mid=z8QGR_5YtRYM.kbCp5iJLmbtA

Knut

• 1 måned senere...

Har nå vært innom stasjonen i Sandvika( har ikke brukt denne før) og må skryte litt av den; adkomsten og tilgjengeligheten var upåklagelig, maskinen var "renslig" i bruk med tilgjengelig vannslange og fin bruksveiledning. Dog har ikke denne inspeksjonsglass men man hører når det er tomt.

Sitter med en følelse at dette fortsatt er litt skremmende, man er redd for å gjøre feil, stemmer dette?

Redigert av Normarco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...