Jump to content

Matrix M17 skjærgårdsjeep, motorvalg?


autod

Recommended Posts

tenkte å bytte til større motor på min Matrix m17 1997 mod. . har pr idag en 1997 75HK suzuki 2-T på 122KG. Har funnet en

2000 mod Honda 90 fourstroke, men er litt bekymret for vekta på motor. Hondaen har en tørrvekt på 162 KG. Blir dette noe

problemer da den blir 40 KG tyngre? ser på matrix sin hjemmeside at anbefalt størrelse er 40-100 HK.

 

Noen som har erfaring på motorstørrelse på disse båtene?

Link to post

Hondaen har nok noe større tørrvekt enn 162 kg. BF90A veier 169 kg uten propell. http://www.hondanews.com/channels/honda-marine/archive/2002/releases/honda-bf75-bf90-specifications

Min 2008 BF90D veier 164 kg uten propell (mindre sylindervolum men VTEC).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja stemmer, F100 veier 164 kg. Grei motor det også. Nesten alle hadde jo forgasser på den tiden rundt årtusenskiftet.

Var vel Suzuki som kom først med innsprøytning ca år 2000 men lettvektsmotor først fra 2009 (DF90A).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

 

Ja det er gode grunner til å være bekymret

 

http://www.adressa.no/nyheter/article11745.ece

 

Opprinnelig en Nordkapp 17, ombygd til jeep, og så nytt navn selvsagt.

 

http://www.matrixboats.no/images/M17Skjaergard.pdf

 

M17 med 49 knop toppfart, ,med 100 hk? det går vel ikke :giggle:

Må være med en motor utover det anbefalte i såfall. 130-140 hk iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hadde holdt meg unna større motor på denne båten. Flere hendelser tyder på at denne båten er underdimensjonert/feilkonstruert i forhold til å håndtere den type påkjenneinger man får med stor motor og høy fart. Bildet fra en repotasje viser tilsynelatende en båt uten langsgående stivere i bunnen (forbehold om utrolig dårlig bilde), noe som vil medføre utmatting av laminat og sprekkdannelser ved kjøring i litt sjø i planingsfart, og dette kan like gjerne skje med 75 hester også.

 

Ville tatt det veldig rolig i sjø med denne båten hvis jeg ikke var sikker på at skroget hadde innstøpte stivere.

Link to post

... og iflg avisartiklene , noen båter solgt som byggesett. Så om jeg hadde vært i tvil ville jeg åpnet båten for å inspisere konstruksjonen

 

 

 

 

M17 med 49 knop toppfart, ,med 100 hk? det går vel ikke

Må være med en motor utover det anbefalte i såfall. 130-140 hk iallefall.

tenkte det samme, med 100hk vil jeg tippe rett over 40.

 

 

tenkte å bytte til større motor på min Matrix m17 1997 mod. . har pr idag en 1997 75HK suzuki 2-T på 122KG. Har funnet en

2000 mod Honda 90 fourstroke, men er litt bekymret for vekta på motor. Hondaen har en tørrvekt på 162 KG. Blir dette noe

problemer da den blir 40 KG tyngre?

 

hmm, er ikke 100% sikker på at det er et godt bytte å gå opp 40kg på hekken på en såpass liten båt for å få 15hk ekstra. Men nå kjenner jeg ikke det skroget og hvordan det oppfører seg mtp bæring/vekt i hekken samt planingsterskel.

 

Misforstå meg rett, Hondaen er en fin motor, stillegående, gjerrig og driftssikker, men ikke den sprekeste i klassen når det gjelder aks og toppfart. Om du setter noe tyngre , så ville jeg iallefall montert trimflaps eller smart tabs for å holde planingsterskelen under kontroll

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
  • 4 uker senere...

E-tec 90 hadde vel vært perfekt vektmessig med 145 kg.

Selv om det kanskje ikke er den sprekeste 90 så er det iallefall den letteste.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...