autod Startet 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2014 tenkte å bytte til større motor på min Matrix m17 1997 mod. . har pr idag en 1997 75HK suzuki 2-T på 122KG. Har funnet en 2000 mod Honda 90 fourstroke, men er litt bekymret for vekta på motor. Hondaen har en tørrvekt på 162 KG. Blir dette noe problemer da den blir 40 KG tyngre? ser på matrix sin hjemmeside at anbefalt størrelse er 40-100 HK. Noen som har erfaring på motorstørrelse på disse båtene? Sitér dette innlegget Link to post
Leve Norge Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 tenkte å bytte til større motor på min Matrix m17, men er litt bekymret for vekta på motor. Ja det er gode grunner til å være bekymret. http://www.adressa.no/nyheter/article11745.ece Opprinnelig en Nordkapp 17, ombygd til jeep, og så nytt navn selvsagt. http://www.matrixboats.no/images/M17Skjaergard.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Hondaen har nok noe større tørrvekt enn 162 kg. BF90A veier 169 kg uten propell. http://www.hondanews.com/channels/honda-marine/archive/2002/releases/honda-bf75-bf90-specifications Min 2008 BF90D veier 164 kg uten propell (mindre sylindervolum men VTEC). Redigert 25.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 ser i pdf fila det er linket til at den er avbildet med Yamaha F100, som veier 164kg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Ja stemmer, F100 veier 164 kg. Grei motor det også. Nesten alle hadde jo forgasser på den tiden rundt årtusenskiftet. Var vel Suzuki som kom først med innsprøytning ca år 2000 men lettvektsmotor først fra 2009 (DF90A). Redigert 25.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
autod Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Da skal det vell gå greit egentlig med den 90 hondaen da?? Fant en gammel autodb annonse med en sånn båt med 130hk yamaha og en anen med 115hk Sitér dette innlegget Link to post
autod Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Den 130 yamahaen var en 2-t 1995 mod. Finner ikke vekta på nettet Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 164kg tørr mener jeg Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
autod Svart 25.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 Da tror jeg at jeg sjangser på den 90 hondaen da Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2014 (redigert) Ja det er gode grunner til å være bekymret http://www.adressa.no/nyheter/article11745.ece Opprinnelig en Nordkapp 17, ombygd til jeep, og så nytt navn selvsagt. http://www.matrixboats.no/images/M17Skjaergard.pdf M17 med 49 knop toppfart, ,med 100 hk? det går vel ikke Må være med en motor utover det anbefalte i såfall. 130-140 hk iallefall. Redigert 25.Juni.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fortego Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 Hadde holdt meg unna større motor på denne båten. Flere hendelser tyder på at denne båten er underdimensjonert/feilkonstruert i forhold til å håndtere den type påkjenneinger man får med stor motor og høy fart. Bildet fra en repotasje viser tilsynelatende en båt uten langsgående stivere i bunnen (forbehold om utrolig dårlig bilde), noe som vil medføre utmatting av laminat og sprekkdannelser ved kjøring i litt sjø i planingsfart, og dette kan like gjerne skje med 75 hester også. Ville tatt det veldig rolig i sjø med denne båten hvis jeg ikke var sikker på at skroget hadde innstøpte stivere. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
ivar Svart 26.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2014 ... og iflg avisartiklene , noen båter solgt som byggesett. Så om jeg hadde vært i tvil ville jeg åpnet båten for å inspisere konstruksjonen M17 med 49 knop toppfart, ,med 100 hk? det går vel ikke Må være med en motor utover det anbefalte i såfall. 130-140 hk iallefall. tenkte det samme, med 100hk vil jeg tippe rett over 40. tenkte å bytte til større motor på min Matrix m17 1997 mod. . har pr idag en 1997 75HK suzuki 2-T på 122KG. Har funnet en 2000 mod Honda 90 fourstroke, men er litt bekymret for vekta på motor. Hondaen har en tørrvekt på 162 KG. Blir dette noeproblemer da den blir 40 KG tyngre? hmm, er ikke 100% sikker på at det er et godt bytte å gå opp 40kg på hekken på en såpass liten båt for å få 15hk ekstra. Men nå kjenner jeg ikke det skroget og hvordan det oppfører seg mtp bæring/vekt i hekken samt planingsterskel. Misforstå meg rett, Hondaen er en fin motor, stillegående, gjerrig og driftssikker, men ikke den sprekeste i klassen når det gjelder aks og toppfart. Om du setter noe tyngre , så ville jeg iallefall montert trimflaps eller smart tabs for å holde planingsterskelen under kontroll Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2014 E-tec 90 hadde vel vært perfekt vektmessig med 145 kg. Selv om det kanskje ikke er den sprekeste 90 så er det iallefall den letteste. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.